فرزین مهدوی، معرق کار در حاشیه برگزاری بیستودومین نمایشگاه قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا) درباره ویژگیهای هنر قرآنی به روی چوب بیان کرد: من حدود بیست سال است که در هنر معرق قرآنی مشغول به کار هستم و طی این سالها فرا گرفتهام که چگونه کلام قرآن را به روی چوب نقش ببندم. در این میان، نوآوریهایی نیز داشتهایم. از آن جمله میتوانم به حک کردن کلام خدا به روی میوههای کاج و تنههای درخت اشاره کنم.
وی افزود: اینکه چرا این شکل از هنر را برای کار قرآنی کردن انتخاب کردهام، دلیلی مشخص دارد؛ اینکه معتقدم در معرق، فرد ارتباط نزدیکتری با طبیعت دارد، برای همین کارش بیشتر تماشاگر را تحت تاثیر قرار میدهد. به ویژه اینکه هنر قرآنی وقتی با طبیعت پیوند میخورد، ماندگاری آن بیشتر میشود.
خلق طبیعت اوج هنر پروردگار
مهدوی ادامه داد: همه قبول داریم خداواند بزرگترین هنرمند است که از طبیعت میتوان به عنوان زیباترین اثر هنری پروردگار یاد کرد. تابلویی که در آن رنگهای چشمنواز یافت میشود که توسط هیچ فنآوری قابل خلق شدن نیست، پس پیوندی که هنر ما با طبیعت دارد به نوعی به لحاظ کیفی، سطح کاری ما را بالاتر میبرد.
این معرق کار در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پرداختن به کلام قرآنی را در دو شکل انجام میدهیم، ابتدا در شکلی از کار به آیههای قرآنی اشاره داریم و در شکل دیگر کلمات کلیدی قرآنی یا اسماء خداوند را در کارمان استفاده میکنیم. این دو شکل از کار هم برای خود زیباییهای دارد که سبب میشود نتوان یکی را بر دیگری برتری داد.
معرق جذابیت ویژه برای مخاطبان دارد
وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان جذابیت این هنر برای مخاطبان، تصریح کرد: در نمایشگاه قرآن به وضوح میبینیم که بازیدکنندگان با این آثار هنری ناخودآگاه لبخندی به روی چهرهشان مینشیند. این امر نشان از جذابیت هنر دارد. در این میان هنر معرق دارای جذابیت ویژهای است، چون پایه کار به روی چوب است. همین عامل هم در هنر امتیازی است که سبب ارتقای اثر میشود.
وی در پاسخ به سوال پایانی مبنی بر اینکه باغ موزه دفاع مقدس مکان بهتری برای نمایشگاه قرآنی است یا مصلی؟ بیان کرد: به لحاظ کیفی ما در مصلی از آرامش و تمرکز بیشتری به روی کارمان بهره میبردیم، اما به لحاظ وضعیت هوا باید بگویم که در باغ موزه فضا مساعدتر است به هر حال باید زمان بگذرد تا بتوان قضاوت صحیح را در این زمینه انجام داد.