کد خبر: 1452648
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۷
دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان در گفت‌وگو با ایکنا:

برقراری صلح راه‌کار قرآنی برای پایان‌دادن به خصومت‌ها است

گروه بین‌الملل: خداوند متعال در آیه ۹ سوره الحجرات «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا»، مؤمنان را به ایجاد صلح و آشتی تشویق می‌کند و صلح را تنها راه پایان دادن به اختلافات و خصومت‌ها می‌داند.

«شیخ بلال سعید شعبان»، دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان و از علمای اهل سنت منطقه شمال لبنان، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)  با بیان این مطلب گفت: نباید اجازه داد که خصومت‌ها و اختلافات میان مسلمانان به دشمنی و کینه‌توزی مبدل شوند.
وی افزود: اگر مسلمانان راه‌حل‌های قرآنی را راهنمای خود قرار دهند و پیرو حقیقی قرآن باشند، خصومت‌ها هیچ گاه به نزاع میان آن‌ها منجر نمی‌شود؛ زیرا خداوند متعال در آیه 9 سوره الحجرات می‌فرماید: «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا»(اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند میان آن دو را اصلاح دهید) و در نتیجه صلح میان افراد، شیوه و راه‌کار قرآن برای پایان‌دادن به نزاع‌ها وخصومت‌ها میان مسلمانان است.
غلو از تندروی در تفکر دینی نشأت گرفته است
شیخ بلال سعید شعبان در ادامه با اشاره به اقدامات افراط‌گرایانه برخی افراد و گروه‌های منتسب به اسلام گفت: بحث «غلو» از گذشته در دین وجود داشته است که از تندروی در تفکر دینی ریشه گرفته و پیامبر (ص) نیز در مورد آن هشدار داده است و در حدیث شریف می‌فرمایند: «هلک المتنطعون» (افراطی‌ها هلاک شدند).
دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان با اشاره به این‌که بهترین شیوه برای یافتن راه صحیح و درست، داشتن خط مشی اعتدلی تبعیت و پیروی از مفاهیم و آموزه‌های قرآن کریم و سنت رسول گرامی اسلام (ص) است، افزود: نبی مکرم اسلام می‌فرمایند: «المسلم أخ المسلم آحب أم کره» (مسلمان برادر مسلمان است، بخواهد یا نخواهد) و نیز می‌فرمایند: «من قال لا اله الا الله مخلصاً دخل الجنة» (هرکس با اخلاص لا اله الا الله بگوید به بهشت می‌رود).
خطیب و امام جماعت مسجد «التوبه» شهر طرابلس لبنان در ادامه تأکید کرد: این احادیث و روایات را باید پایه و اساس تفکر و اندیشه خود قرار دهیم و هر کس شعار «لا اله الا الله ومحمد رسول الله» را سر دهد، را به عنوان مسلمان بپذیریم و حساب عمل افراد را به خداوند واگذار کنیم؛ زیرا ما مجاز به عقاب و پاداش دیگران نیستیم.
وی در ادامه این گفت‌وگو اظهار داشت: هیچ کس حق کافردانستن دیگری را ندارد؛ زیرا شیعه و سنی هیچ کدام نباید خود را عین حقیقت مطلق ربانی بدانند و دیگران را بر اساس میزان عدول از تفکر خود نادرست و ناحق قلمداد کنند.
دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان با اشاره به آیه 84 سوره الإسراء «قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلَى شَاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدَى سَبِیلًا» (بگو هر کس بر حسب ساختار [روانى و بدنى] خود عمل می‌کند و پروردگار شما به هر که راه‏یافته‌تر باشد داناتر است)، گفت: تنوع مقوله‌ای است که خداوند به آن اشاره کرده است و ما باید این تنوع را بپذیریم.
وی همچنین اظهار کرد: ما باید ارزیابی باطن افراد را به خداوند واگذار کنیم و کسی را به داشتن باطنی بد متهم نکنیم.
این عالم برجسته اهل سنت لبنان در ادامه اظهار داشت: هر کس خود را مسلمان می‌داند، باید به او به عنوان مسلمان نگاه کنیم و هر کس اعلام کند مسلمان نیست براساس حرف خودش او را غیرمسلمان بدانیم و کسی را نباید بر اساس دید خود ارزیابی کنیم؛ زیرا این گونه ارزیابی‌ها منجر به تکفیر می‌شود.
نگاه اسلام به اقلیت‌های دینی
شیخ بلال سعید شعبان درباره قتل ایزدی‌ها و مسیحیان و سایر اقلیت‌های دینی در عراق توسط تکفیری‌های داعش گفت: دین اسلام زمانی که این منطقه را فرا‌گرفت با اقلیت‌ها به عنوان اقلیت برخورد نکرد، بلکه همه را به عنوان انسان و در مقوله انسانیت پذیرفت و با آن‌ها رفتار انسانی داشت.
وی تصریح کرد: زمانی که مسلمانان مناطق اسلامی را فتح کردند، پیامبر (ص) دستور دادند که با آن‌ها به عنوان اهل کتاب‌ رفتار شود و به جز این‌که مسلمانان نمی‌توانند با زنان آن‌ها ازدواج کنند و گوشت قربانیان آن‌ها را بخورند، می‌توانند در سایر موارد با آن‌ها تعامل داشته باشند.
تلاش داعش برای سوءاستفاده از وضعیت نابسمان عراق برای ایجاد فتنه
دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان،‌ درباره پیشروی داعش در عراق و ادعای این گروه مبنی بر پیوستن برخی از شهروندان اهل تسنن به آن‌ها، اظهار داشت: در عراق شیعیان و اهل تسنن به یک اندازه مظلوم واقع شده‌اند و هر دو از سوی استعمارگران بیگانه به حاشیه رانده شده‌اند، بنابراین سنی‌ها نباید شیعه را مسئول این ظلم بدانند و همچنین شیعه‌ها نباید سنی‌ها را مسئول این ظلم و به حاشیه رانده‌شدن خود بدانند.
وی با اشاره به این‌که همواره مسائل و مشکلاتی میان مذاهب اسلامی و مسلمانان بوده و هست، تأکید کرد: این مسائل و مشکلات موجود را همواره می‌توان با حکمت و درایت و موعظه حل و فصل کرد.
شیخ بلال شعبان تصریح کرد: به هیچ وجه نباید اجازه داد که این خصومت‌ها به دشمنی میان مسلمانان مبدل شود و اگر مسلمانان راه حل‌های قرآنی را راهنمای خود قرار بدهند و پیرو حقیقی قرآن باشند خصومت‌ها هیچ گاه به نزاع میان آن‌ها منجر نمی‌شود، زیرا خداوند متعال در آیه 9 سوره الحجرات می‌فرماید «وَإِن طَائِفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُوا فَأَصْلِحُوا بَیْنَهُمَا»(اگر دو طایفه از مؤمنان با هم بجنگند میان آن دو را اصلاح دهید) و در نتیجه صلح میان افراد شیوه قرآن در پایان بخشیدن به خصومت‌ها و نزاع‌هاست.‌‌
تلاش دشمن برای توقف موج مقاومت در منطقه
وی در ادامه، ایجاد تفرقه و جنگ در کشورهایی مانند سوریه، عراق، لبنان و فلسطین را آسیب‌زدن به مقاومت اسلامی و توقف اندیشه جهاد و مقاومت در این کشورها دانست و گفت: استکبار جهانی در پی به زانو درآوردن امت اسلام و بویژه محور مقاومت در منطقه است و تنها راهی که به تعبیر قرآن می‌توانند مسلمانان را تابع و پیرو خود سازند، ایجاد جنگ و نزاع و تفرقه و دو دستگی میان مسلمانان است.
دبیرکل جنبش توحید اسلامی در لبنان گفت: ایجاد نزاع‌های قومی، مذهبی، نژادی و دینی، شیوه رایج استکبار برای سیطره و سلطه‌یافتن بر ملت‌ها بوده است، این در حالی است که مسلمانان باید به شیوه نبی مکرم اسلام تأسی کنند، زیرا رسول گرامی اسلام از بلال حبشی، صهیب رومی، سلمان فارسی و امام علی (ع) و یا ابوبکر و دیگران یک امت واحد و یگانه‌ای ساخت و خداوند متعال در وصف این امت در آیه 110 سوره آل‌عمران می‌فرمایند: «کُنتُمْ خَیْرَ أُمَّةٍ أُخْرِجَتْ لِلنَّاسِ».
وی گفت: خداوند به این دلیل که امت اسلام فراتر از حدود قومی و نژادی بود، آن را بهترین امت قلمداد فرمودند و ما باید با رجوع به آن تاریخ عظیم و قرآن کریم دوباره به بهترین امت‌ها مبدل شویم.
شیخ بلال سعید شعبان همچنین درباره نیاز امروز مسلمانان به وحدت اسلامی و تأثیر آن در مقابله با دشمنان امت واحده اسلام گفت: پیروزی بزرگ غزه در پی اتحاد محور مقاومت و مجاهدان اسلام محقق شد.
وی تصریح کرد: ما در گذشته به جز سنگ در مقابله با دشمنان صهیونیستی وسیله دفاعی دیگری نداشتیم، اما امروز جواب موشک‌های آنان را با موشک می‌دهیم و این تنها به لطف وحدت مقاومان در منطقه حاصل گشته است.
این عالم اهل سنت لبنان درباره پیشرفت‌های مقاومت گفت: ما در ابتدا مقاومت می‌کردیم و کشته می‌شدیم و امروزه مقاومت می‌کنیم و دشمن را می‌کشیم. در ابتدا مقاومت می‌کردیم تا این‌که توسط نیروهای دشمن بازداشت و اسیر می‌شدیم، اما امروزه دشمن را غافلگیر و آن را به اسارت خودمان در‌ می‌آوریم.
وی تأکید کرد: این‌که رسانه‌های بیگانه اعلام می‌کنند که برای نخستین بار بیش از یک میلیون و 500 هزار صهیونیستی در پناهگاه‌های اسرائیل پناه می‌گیرند، دستاورد اتحاد مقاومان است و این‌که برای نخستین بار فرودگاه «تل آویو» تعطیل‌ می‌شود از دستاوردهای جدید مقاومان است.
نقش علما در تحکیم وحدت اسلامی
وی در ادامه از علمای مسلمان خواست تا وحدت را در میان مسلمانان تقویت کنند و افزود: نخستین گام برای تقویت اتحاد اسلامی، کنارگذاشتن گرایش‌های مذهبی از سوی علمای شیعه و سنی است.
دبیرکل جنبش توحید اسلامی لبنان تصریح کرد: علما نباید رفتار و سخنانی دوگانه داشته باشند، به این معنی که نباید علمای اهل تسنن در میان هم مذهب‌های خود به گونه‌ای سخن بگویند و در میان شیعه به گونه‌ای دیگر و در مورد شیعه نیز نباید چنین باشد.
وی در ادامه اظهار داشت: شیعه و سنی، همگی مسلمان هستند و باید با تبعیت از شیوه قرآن کریم خود را در زیر سایه چتر «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا» و «یَا أَیُّهَا النَّاسُ» مورد خطاب قراردهیم و با این دیدگاه به هم نگاه کنیم.
شیخ بلال سعید شعبان در پایان از تمامی علما و پیروان مذاهب اسلامی خواست تا در جهت عملی‌ساختن مضمون آیه «یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوبًا وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ» (اى مردم ما شما را از مرد و زنى آفریدیم و شما را ملت ملت و قبیله قبیله گردانیدیم تا با یکدیگر شناسایى متقابل حاصل کنید در حقیقت ارجمندترین شما نزد خدا پرهیزگارترین شماست).

captcha