منیر روحی، مسئول جامعةالقرآن الکریم و اهل بیت(ع) شعبه رسالت بانوان بزرگسال در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اعزام 55 حفاظ تخصصی این شعبه به اردوی زیارتی مشهدالرضا(ع)، گفت: این حافظان شامل حفاظ دوره یکساله، دوساله و حافظان کل دورههای تکمیلی و تثبیت به همراه اساتید شعبه رسالت بانوان بوده است.
روحی با اشاره به برنامههای این اردو، عنوان کرد: سخنرانی حجتالاسلام مهدی نخاولی، از اساتید حوزه و مدرس مؤسسه مطالعات راهبردی علوم معارف اسلامی و مدیر مؤسسه راه حق مشهد، اهدای جوایز به حفاظ و اساتید شعبه، ختم قرآن و صلوات با نیت تعجیل در فرج امام زمان(عج) و سلامتی ایشان، دیدار با جمع بانوان خادم حرم امام رضا(ع)، اجرای برنامه مهارت حفظ، حضور در رواق دارالهدایه جهت بهرمندی از سخنرانی و مداحی گروه «زیارت» و حضور در مزار شهدای حرم امام رضا(ع) از جمله برنامههای انجام شده در این اردو بوده است.
وی با اشاره به اینکه دو نفر از حافظان روشندل در این اردو حضور داشتند، ادامه داد: همچنین برنامههای آموزشی اساتید و پرسش از قرآنآموزان و حافظان طی برنامهای منسجم از بدو حرکت در قطار و در هتل و حتی هنگام بازگشت به تهران از دیگر فعالیتهای انجام شده بوده است.
براساس این گزارش حجتالاسلام مهدی نخاولی، مدرس مؤسسه مطالعات راهبردی علوم معارف اسلامی در جمع این حافظان به هدف و معنای زیارت و نگاه متفاوت به قرآن اشاره کرد و گفت: زیارت یعنی اتصال به خدا یعنی زیارت یک روح حی، زنده، فعال و اثرگذار که برای رسیدن به این هدف باید به دو نکته توجه کرد یک توجه به زنده بودن امام چون بعد از مرگ حیات قویتر میشود به ویژه در زمان امام عصر(عج).
وی با اشاره به اینکه اگر صدردرصد به این مطلب توجه کنیم روح زیارت تغییر میکند و همه چیز غیر از مَزور رنگ میبازد، ادامه داد: توجه به امامشناسی مهم است که باید قبل از سفر معرفت خود را نسبت به امام بالا برد و موانع زیارت را از بین ببریم و یکی از موانع زیاد خواستن فقط حاجت است البته حاجت خواستن بد نیست اما هدف اصلی نیست.
نخاولی بیان کرد: مطالب مهم دیگر در این زیارت این است که زیارت فقط برای امام نباشد و برای خدا باشد و این میشود معنای اخلاص که هنگامیکه تحقق پیدا کرد از زیارت خسته نمیشوید.
مدیر مؤسسه راه حق مشهد تأکید کرد: حفظ قرآن مقدمهایست برای تدبر و تأمل قرآن و حفط باید همراه با روانخوانی، صوت و لحن، تجوید، ترجمه، تأمل و انس با قرآن و تحقق قرآن در زندگی باشد.
وی با تأکید بر اینکه قرآن باید در نفوس انسان تأثیر مثبت بگذارد، اظهار کرد: محققهای زیادی بهدنبال تحقیق در قرآن هستند اما هر کدام نگاه خودشان را دارند چنانکه ممکن است قاری نگاه دیگر به قرآن داشته باشد و معلم صرف و نحو نیز نگاه دیگر اما بهترین نگاه، نگاه حضرت علی(ع) که در نهجالبلاغه به آن تصریح شده است «نگاه باید شفاجویانه باشد » و این نگاه حیات بخش است.
نخاولی با اشاره به اینکه بیشتر ما به قرآن، نگاه تقدسی داریم، اضافه کرد: اما قرآن در زندگی ما نقشی ندارد و باید عالم ربانی شویم و ربانی یعنی شباهت به رب یعنی تحت تربیت خداوند واقع شویم و بتوانیم این تربیت را به دیگران بیاموزیم.
وی ادامه داد: «تدرسون» هم یعنی پیوسته کتاب را کهنه کنید و نه اینکه محتویاتش کهنه شود که کنایه از شدت مطالعه و مراجعه است. این دو باهم فرق دارد مراجعه «گرفتن درمان» و مطالعه «گرفتن فهم» است. هنگامیکه فردی کثیرالمطالعه و کثیرالمراجعه شد، عالم ربانی میشود و حضرت علی(ع) میفرماید «کسی که قرآن را خوب بفهمد از همه چیز سر در میآورد» یعنی همه چیز را در زندگیاش براساس قرآن تحلیل میکند و انگیزه و تضمیماتش قرآنی میشود.