کد خبر: 4324762
تاریخ انتشار : ۰۳ دی ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۶
قاری و مدرس قرآن:

جلسات آموزشی مساجد، مکمل کتاب و ساعت درس قرآن مدارس باشند

محسن خیری گفت: حتی اگر تمامی معلمان قرآن نظام آموزشی کارآمد شوند، شاید به جهت کثرت جمعیت دانش‌آموزی و زمان محدود آموزشی، قادر به این نباشیم تا آنگونه که باید و شاید در آموزش درس قرآن توفیقاتی به دست آوریم و آن زمان است که اگر مساجد از نهایت ظرفیت خود در این مورد استفاده کنند، ضعف آموزش قرآن نیز مرتفع شود.

محسن خیری مدرس قرآنجلسات آموزش قرآن مساجد که با رویکردهای گوناگون به شیوه‌های سنتی و معمولاً ایجاد حلقه‌های قرآنی برپا می‌شود، ظرفیت مطلوبی را در انس و الفت بیشتر علاقه‌مندان به ساحت قرآن به ویژه در میان نوجوانان و جوانان موجب می‌شود.
 
جلسه قرآن مسجد نیک‌عهد در منطقه 14 شهر تهران از جمله این جلسات است که با تدریس محسن خیری؛ قاری، مدرس و عضو مؤسسه کشوری مهد قرآن، سعی در بهره‌مندی مطلوب از این ظرفیت در سطوح گوناگون آموزش قرآن با تنوع رشته‌ای و در سنین مختلف دارد.
 
این حافظ قرآن در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره جلسات قرآن هفتگی این مسجد گفت: از ابتدای پاییز سال جاری، دوشنبه هر هفته بعد از نماز جماعت مغرب و عشا این جلسه دایر است. طبق برنامه ابتدای هر جلسه قرآن‌آموزان محفوظات (آیاتی که از بَر کردند) خود را ارائه می‌دهند و پس از آن با مدیریت حجت‌الاسلام حسینی‌مقدم، مباحث تدبری و مفهوم‌شناسی واژگان قرآنی مطرح می‌شود. 
 
وی ادامه داد: دقایقی از این جلسه مسجد نیک‌عهد یعنی بخش تدبر و مفهوم‌شناسی قرآن به ارائه خود قرآن‌آموز اختصاص دارد به این شکل که موضوعی در هر جلسه مطرح می‌شود تا هر یک از قرآن‌آموزان علاقه‌مند در فرصت یک‌هفته‌ای، به تحقیق درباره آن پرداخته و در جلسات آینده، یافته‌های خود را با سایر قرآن‌آموزان در میان گذاشته و به نوعی در مورد موضوع اشاره شده، کنفرانسی ارائه دهند.
جلسه قرآن مسجد نیک عهد تهران
این مدرس قرآن تصریح کرد: در بخش حفظ با توجه به اهمیت ویژه‌ای که این موضوع دارد و شاهد اجرای طرح‌های کلان با رصد و نظارت ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن هستیم، شخصاً در سامانه حفظ عمومی با عنوان «طرح تشویق» عضو هستم تا براساس ضوابط ستاد هر از چندگاهی آمار جدیدی از پیشرفت فرایند حفظ از سوی قرآن‌آموزان ارائه دهم.
 
خیری گفت: بخش مهمی از جلسات هفتگی قرآن این مسجد اختصاص به قرائت قرآن براساس شیوه‌های ابداعی قاریان نوجوان و جوان یا بعضاً ارائه قرائت‌های تقلیدی دارد که در آن مباحث فنی نیز به قرآن‌آموزان گوش‌زد شده و صوت و لحن، تجوید و ... نیز آموزش داده می‌شود.
 
عضو هیئت اندیشه‌ورز کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور تأکید کرد: شخصاً یکی از کارکردهای جلسات قرآن مساجد ویژه نوجوانان و جوانان را مکمل و مقوم درس قرآن مدرسه می‌دانم که آنها در نظام آموزشی موظف به یادگیری آن هستند.
 
خیری گفت: حتی اگر تمامی معلمان قرآن نظام آموزشی کارآمد شوند، شاید به جهت کثرت جمعیت دانش‌آموزی و زمان محدود آموزشی، قادر به این نباشیم تا آنگونه که باید و شاید در آموزش درس قرآن توفیقاتی به دست آوریم و آن زمان است که اگر مساجد از نهایت ظرفیت خود در این مورد استفاده کنند، ضعف آموزش قرآن نیز مرتفع شود.
جلسه قرآن مسجد نیک عهد منطقه 14 شهرداری تهران
 
این کارشناس و مدرس قرآن در پایان اظهار کرد: باید به این مسئله نیز توجه کرد که مواد و ملزومات آموزش قرآن در هر ساحت آموزشی باید از ظاهری یکسان برخوردار باشد. در این امر یکی از موارد رسم‌الخطی است که در کتاب قرآن مدارس از آن استفاده شده است. همچنان با وجود به کار بردن قرآن کم‌علامت (رسم‌الخط کتاب درس قرآن) اما آنچه نوجوان و جوانان در مصحف مساجد با آن روبرو هستند، متفاوت است و این امر موجب می‌شود که حس بیگانگی به او دست دهد و لذا اگر به دنبال پیوست آموزشی میان مدرسه و مساجد هستیم، باید همه آنچه از نظر زیرساختی، نرم‌افزاری و سخت‌افزاری در این دو ساحت استفاده می‌شود، همگن باشند.
 
جلسات قرآن مسجد نیک‌عهد، دوشنبه هر هفته بعد از نماز جماعت مغرب و عشا در تهران، بزرگراه شهید آیت‌الله محلاتی، خیابان ارجمندی‌راد، کوچه کاظمیان برگزار می‌شود. 
انتهای پیام
خبرنگار:
امیر سجاد دبیریان
دبیر:
صدیقه صادقین
captcha