کد خبر: 3360168
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۴

انعقاد تفاهم‌نامه میان دانشگاه تربیت مدرس و هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی

گروه دانشگاه: تفاهم‌نامه همکاری میان دانشگاه تربیت مدرس و هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی با تأکید بر رفع موانع، سیاست‌گذاری و هدایت فرآیندها منعقد شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، سومین نشست کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی،‌ نقد و مناظره با حضور رئیس کمیته دستگاهی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی در دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد.

در این نشست که رئیس، معاونان پژوهشی و فرهنگی دانشگاه و اعضای کمیته دستگاهی کرسی‌های نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه حضور داشتند تفاهم‌نامه‌ای میان دانشگاه و دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی منعقد شد.

در ابتدای این نشست احمدی، رئیس دانشگاه در سخنانی تصریح کرد: کمیته‌های جدید که به‌صورت ویژه برای مأموریت یا هدف خاصی تشکیل شود با روال‌های جاری دانشگاه در تضاد است و این کمیته دستگاهی می‌تواند چند وقت یکبار تشکیل شود و نقش سیاست‌گذاری و هدایت فرآیند را برعهده داشته باشد. این امر به مرجعیت علمی استادان و محققان دانشگاه منتهی می‌شود و نظریه‌پردازی جزئی از فرهنگ دانشگاه می‌شود.

وی افزود: باید از پراکنده‌کاری در گروه‌ها خودداری شود و گروه‌ها زنجیره منسجمی را به‌عنوان نقشه راه داشته باشند. نظریه‌پردازها اگر ببینند نتیجه کارشان به کار گرفته می‌شود و هسته حاکمیتی و فرهنگی کشور پشتیبان آنهاست دلگرم می‌شوند و این مسئله بسیار مهمی است.

در ادامه فتح الهی معاون پژوهشی دانشگاه در سخنانی به فعالیت‌های صورت گرفته در دانشگاه در خصوص توسعه و ترویج کرسی‌های نظریه‌پردازی اشاره کرد و گفت:‌ ما سلسله مباحثی تحت عنوان سخنرانی‌های موضوعی برای اعضای کمیته دستگاهی برگزار کردیم تا فضا را برای مفهوم‌سازی کرسی‌های نظریه‌پردازی در حوزه‌های مختلف باز کنیم و حافظ نیا و مختاباد تاکنون به ارائه سخنرانی پرداخته‌اند و سخنرانی‌های دیگری نیز برنامه‌ریزی شده تا در آینده ارائه شود.

در ادامه مصطفی اسماعیلی، رئیس کمیته دستگاهی دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی به مفاد تفاهم‌نامه میان دانشگاه و کمیته ذی ربط اشاره و تأکید کرد: حمایت‌های کمیته دستگاهی شامل حمایت از انواع کرسی‌ها مانند کرسی‌های علمی نظریه‌پردازی، نقد و نوآوری، کرسی‌های ترویجی و کرسی‌های آزاد اندیشی و پاسخ به سؤالات و شبهات است. همچنین حمایت از پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها که حاوی نوآوری و ایده‌های بومی هستند و حمایت‌های ترویجی و گفتمانی از نظریات بدیعی که ارائه می‌شود و حمایت از کارگاه‌ها، میزگردها و سمینارها در زمره حمایت‌های کمیته قرار دارد.

وی اظهار کرد: محفل و محمل اصلی نظریه‌پردازی، نقد و مناظره دانشگاه است و آیین‌نامه‌ها نباید مانع از تفکر کردن در دانشگاه‌ها شود.

اسماعیلی با اشاره به برخی موانع شناسایی شده برای تفکر و نظریه‌پردازی اظهار کرد: سوء نظر و سوء تدبیر برخی مدیران میانی خارج از دانشگاه، نان قرض دادن‌های علمی و فقر معرفتی از جمله این موانع هستند.

وی افزود: رؤسا و مسئولان دانشگاه باید فکر کنند که چگونه می‌توان مسئله آزاد اندیشی و اتاق فکر شیشه‌ای را در دانشگاه ایجاد کنند و رؤسای دانشگاه باید تمام قد وارد مسئله شوند و آزاد فکر کردن را در دانشگاه راه‌اندازی و حمایت کنند.

در ادامه امین ناصری معاون فرهنگی دانشگاه در سخنانی اظهار کرد: ما نمی‌توانیم نخبگان و محققان خود را وادار به اندیشیدن کنیم. اگر جامعه با مسئله‌ای مواجه باشد و از وجود اندیشمندان خوب نیز بهره‌مند باشد، خودشان به سمت اندیشیدن و حل مسئله می‌روند، اما نکته حائز اهمیت این است که باید زمینه مناسب برای اندیشمندان مهیا شود و کار را محتوایی شروع کنیم.

در ادامه حسن دانایی فرد در خصوص موانع نظریه‌پردازی و شتاب کند تحول در زمینه نظریه‌پردازی و نقد و مناظره اشاره کرد.

لطف‌اله نبوی نیز در این باره اظهار کرد: نظریه‌پردازی بدون دیدن مسئله ادعاپراکنی است. نظریه‌پردازی تلاشی است برای حل مسئله اگر مسئله‌یابی را جدی بگیریم نظریه‌پردازی معنا می‌یابد.

وی تصریح کرد: بسیاری از نظریات ممکن است مفید باشند اما درست مسئله را حل نکنند. نظریه‌پردازی علمی می‌تواند مسئله را درست حل کند و این امر نیز باید اعتبارسنجی شود. ما اگر همیشه به قله اشاره کنیم و دو دامنه کوه را نبینیم کار ما به ادعاپراکنی یا خیال‌پردازی نزول پیدا می‌کند.

شعبان‌الهی نیز در ادامه نشست وظیفه ذاتی دانشگاه‌ها را تولید نظریه دانست و گفت: رشد علم در کشور دارای شیب مناسبی بوده است، اما این روند رشد در همه رشته‌ها یکسان نبوده و در علوم انسانی و هنر متأسفانه کمتر دیده شده است.

وی افزود: علوم انسانی و هنر اهداف و جهت توسعه را مشخص می‌کنند و اگر در این حوزه‌ها خوب کار شود سایر حوزه‌ها نیز جهت‌گیری مناسبی خواهد یافت.

وی تأکید کرد: باید روند برگزاری کرسی‌های نظریه‌پردازی در کشور آسیب‌شناسی شود و الگوی حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی مجدداً تدوین و ارائه شود و بر اساس آن برنامه عملیاتی تدوین شود. همچنین اساتید باید برنامه پژوهشی داشته باشند و پژوهش‌های بین رشته‌ای و چند رشته‌ای توسعه یابد.

در پایان نشست تفاهم‌نامه همکاری بین دبیرخانه هیئت حمایت از کرسی‌های نظریه‌پردازی با اعضای کمیته دستگاهی نظریه‌پردازی، نقد و مناظره به امضا رسید.

موسوی
|
-
|
۱۳۹۴/۰۶/۲۷ - ۰۳:۰۴
0
0
حمایت از کرسی های نظریه پردازی و آزاد اندیشی بهترین فرصت برای ارایه نظرات نو و ایده های بومی را فراهم میاورد.
captcha