کد خبر: 3597450
تاریخ انتشار : ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۴
آیت‌الله العظمی جوادی آملی:

داشتن قدرت و ثروت دلیل بر مقام در نزد خدا نیست

گروه حوزه‌های علمیه: مفسر قرآن کریم گفت: خداوند فرموده است که ما قدرت و منزلتی به برخی می‌دهیم و با همین ابزار آنان را آزمایش می‌کنیم لذا نه این عطای نعمت به آنان و نه عدم عطای آن به دیگران دلیل بر تکریم و یا اهانت است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) آیت‌الله العظمی عبدالله جوادی آملی امروز 18 اردیبهشت در درس تفسیر خود در مسجد اعظم قم گفت: خلقت الهی متقن است زیرا هر چیزی در اندازه مناسب خود آفریده شده و آن را برای مقصد خاصی نیز خلق کرده است و راه رسیدن به مقصد را هم به او آموخته است لذا چیزی در عالم عبث و بیهوده نیست.

وی با بیان اینکه همه نظام آفرینش، مخلوق خداست اظهار کرد: صنع قرآنی در بیانات چندین تن از ائمه(ع) نقل شده است؛ امام علی(ع) فرمود خداوند در مورد اهل بیت فرموده است که شما دست‌پرورده خاص ما هستید و ما شما را به عنوان مراجع هدایت مردم تربیت کرده‌ایم همان طور که برای موسی(ع) فرمود تو را برای خودم ساخته و تربیت کردم.

آیت‌الله جوادی آملی با بیان اینکه نعمات الهی ابزار امتحان است عنوان کرد: خداوند اگر قدرت و سلامت به کسی داد و یا نداد برای او ابتلا و آزمون است همان طور که در سوره فجر نیز بر آن تاکید شده است.

وی ادامه داد: خداوند فرموده است که ما قدرت و منزلتی به برخی می‌دهیم و با همین ابزار آنان را آزمایش می‌کنیم لذا نه این عطای نعمت به آنان و نه عدم عطای آن به دیگران دلیل بر تکریم و یا اهانت است.و قرآن این دو فرض را غلط دانست.

آیت‌الله جوادی آملی افزود: کار خداوند، خلقت است و نه صنعت زیرا خداوند خلقت را بدون اینکه نمونه داشته باشد از ابتدا آفرید در حالی که صنعت صنعتگر، بدیع نیست و یا نمونه آن در عالم خلقت است و یا تکامل مسیر گذشته است.

آیت‌الله جوادی آملی بیان کرد: گاهی قرآن برای یک انسان مومن چند بهشت ذکر کرده و گاهی برای متقین، جنات و در سوره قمر، از مقعد صدق که خودش نیز جنت ویژه است سخن به میان آورده که افرادی مشمول این جنت هستند که در دنیا تقوای مستمر و سطح بالا داشته‌اند.

این مفسر قرآن تصریح کرد: تقوا ملکه‌ای نفسانی است که جلوی هوای نفس را می‌گیرد و نمی‌گذارد زبان و گوش و فکر و ذهن انسان در هر کاری آزاد باشد و هر چیزی خواست بگوید و بشنود و ... و اگر کسی واجد این صفات بود عند ملیک خواهد بود.

captcha