به گزارش ایکنا، حجتالاسلام مهدی علیزاده، معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی اظهار کرد: مجموعه ای از نهادها از جمله سازمان بسیج رسانه استان قم، سازمان بسیج هنرمندان، ایوند و خبرگزاری حوزه در برگزاری این رویداد معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم همکاری کرده اند که از همه آنها تشکر میکنم.
استاد حوزه علمیه قم با اشاره به برگزاری کارگاه تکنیکهای رسانهای با تمرکز بر پیادهروی اربعین، ضرورت فرصت شناسی فعالان فرهنگی نسبت به ظرفیت این کنگره عظیم را تبیین کرد.
علیزاده ادامه داد: پیادهروی اربعین به عنوان رخداد بسیار ویژه و حرکت مردمی عظیم و خارقالعادهای است که در یک دهه گذشته در ژئوپلیتیک تشیع رخ داده و اذهان و چشمان همه جهانیان را به خود معطوف کرده و ابعاد گستردهای داشته است، به گونهای که خود شیعه نیز غافلگیر شده است.
وی با اشاره به تقدیر الهی در برپایی مراسم پیادهروی اربعین گفت: گاهی در تحلیلهایی که انجام میشود، مباشرت سناریوی الهی و اینکه دست حکمت و تقدیر الهی مستقیماً در این زمینه صحنه گردانی میکند و مغناطیس عظیم حب اباعبدالله(ع) بُرادههای قلوب عاشقان، شیعیان، شیفتگان و آزادگان جهان را آنگونه به سمت خود با دست هدایت الهی جذب کرده که این اتفاق برای ناظران بینالمللی، رقبا، رفقا، اعداء و خودمان جای شگفتی و تعجب فراوان داشته است.
دلدادگان آرمانهای انقلاب اسلامی
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: چگونه میتوان این کنگره عظیم را سکوی پرشی برای تحقق اهداف مکتب اهل بیت(ع) و آرمانهای مقدس انقلاب اسلامی قرار داد؟
وی با بیان اینکه بایستی نسبت به کنگره عظیم اربعین فرصت شناسی کرد، افزود: ابعاد مختلفی که این کنگره عظیم دارد، به روشنی ظرفیتهای متعدد خود را پیش روی چشم ما میگذارد که این ظرفیتها باید با فرصتشناسی و زمانشناسی فعالان فرهنگی مکتب اهل بیت(ع) و پیروان تشیع و دلدادگان آرمانهای انقلاب اسلامی به نحو احسن استیفا و این ظرفیتها استحصال شود.
علیزاده با اشاره به بافت و ترکیب جمعیتی که در این گردهمایی عظیم حضور دارد، اظهار کرد: اقلیتهای خرده جمعیتهای تشیع در گوشه و کنار اکناف عالم قرار گرفتهاند و وقتی به این سیل خروشان میپیوندند، احساس عزت، افتخار و هویت بی نظیری میکنند که هیچگاه تجربه نکردهاند و احساس میکنند که تنها نیستند و اعتقاداتشان پویایی و پیشران پرقدرت بینالمللی دارد.
وی گفت: بنابراین یکی از نقاط هدف استفاده از تکنیکها و مهارتهای روایتگری، تصویرگری، انواع فنون کار رسانهای و تبلیغی میتواند تحت پوشش قرار دادن جمعیتهای هدف از خرده فرهنگهای اقلیت شیعی و دوستداران اهل بیت(ع) باشد که وارد این همایش عظیم میشوند.
اقلیتهای خرده جمعیتهای تشیع در گوشه و کنار عالم وقتی به این سیل خروشان میپیوندند، احساس عزت، افتخار و هویت بینظیر میکنند که هیچگاه تجربه نکردهاند و احساس میکنند که تنها نیستند
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: در عین حال، شعار دقیق «حب الحسین یجمعنا» باعث میشود که اقشار خاکستری وارد این گردونه و موج شوند و ما فرصتهای دیگری که این عزیزان بهترین وضعیت آمادگی روحی ـ روانی را داشته باشند، در فرصت دیگری پیدا نکنیم.
وی افزود: تمام این پیادهروی، اطلس و جغرافیای کربلایی و عاشورایی را با استفاده هوشمندانه از همه ظرفیتها، ادوات و ابزارهای رسانهای و به کار گیری همه ظرافتهای لازم در کار با این ابزارها میتوان تبدیل به یک تریبون و منبر مدرن کرد تا بتوانیم از این دلها و قلوب استفاده بهینه کنیم و این شور مقدس را به اندازه کافی به شعور راقی و مترقی پیوند بزنیم.
بهرهگیری از ظرفیت با حفظ ظرافتها
وی با بیان اینکه با حفظ تمام ظرافتها باید از ظرفیت اربعین استفاده کنیم تا بتوانیم برای ترویج و تحکیم گفتمان درست و خوانش صحیح فرهنگ و آموزههای شیعی، کار رسانهای انجام دهیم گفت: طبیعتاً ما به عنوان حوزه بزرگ شیعه در قم و یک نهاد پیشرویِ انقلابیِ حوزوی باید سعی کنیم که استفاده حداکثری و بهرهبرداری هوشمندانهتر را داشته باشیم.
علیزاده با بیان اینکه یکی دیگر از ظرفیتها، امکان ارتباطگیری مناسب با اقشار هدف غیر شیعه است، اظهار کرد: جامعه آماج چهارم ما، غیر شیعیان هستند که حبّ اهل بیت(ع) دارند و دلشان به این حب آغشته شده که میآیند بهره مند میشوند، همچنان که ما در ایران سالهاست که علاقه مندی ارمنیها را به دستگاه سیدالشهدا(ع) به خصوص حضرت عباس(ع) شاهد هستیم، در اهل سنت نیز اینگونه است؛ این دسته، گروهی هستند که میتوانند در این فضای مسموم چند صدایی که قرائتهای منسوخ و غلط افراطی از اسلام عزیز به عنوان داعشیزم و افراطی گری منحرف دنبال جمع کردن سمپاد و پیاده نظام درست کردن برای خود هستند تا طرف دیگر که گفتمانهای سکولار و اسلام غیرسیاسی و غیر اجتماعی که به دنبال اهداف خود هستند، میتوانیم در کنگره عظیم اربعین مخاطبان غیر شیعی داشته باشیم.
وی گفت: سیاهه اصلی جمعی که وارد میشود، عزیزانی هستند که شیعیان دلداده مکتب اهل بیت(ع) و راه اباعبدالله(ع) هستند که شرایط و مختصات ذهنی، روحی و روانی آنها در این شرایط برای ما فضای خیلی مناسبی را ایجاد میکند که بتوانیم بهره برداری حداکثری از این فضا داشته باشیم.
امتداد زمانی و تاریخی رویداد عظیم اربعین
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با بیان اینکه رویداد عظیم اربعین یک امتداد زمانی و تاریخی پیدا میکند، تصریح کرد: تا مدتی دلها و ذهنها معطوف این رویداد است و این تصویربردارهای هوشمندانه و هنرمندانهای که میتواند اتفاق بیفتد، هر گونه ثبت و روایتگری تا مدتها بعد امکان بازنشر و به اشتراک گذاشتن دارد که این دلها را در حوزه این مغناطیس و حضور قلب حسینی قرار میدهد؛ امتداد پوشش رسانهای دادن و بازنشر اینها میتواند این حضور قلب را تداوم ببخشد.
وی افزود: در این حرکت، در راستای بحث ثبت رویدادهای عظیم، بر کارگاه تکنیکهای رسانهای تأکید کردهایم؛ تکنیکهای رسانهای از یک جهت اهمیتش از این ناشی میشود که بسیاری از اوقات روضه مکشوف خواندن جواب نمیدهد، یعنی به زبان قال و مَقال به بیان در آوردن از دو جهت پاسخگو نیست و کماثرتر است؛ اینکه به هر ترتیب قدرت واژگان و سخن گفتن و لباس مکتوب بر تن حقایق کردن کمتر میتواند احساس را به این ثبت پیوست کند.
علیزاده اظهار کرد: در حالی که کار رسانهای کردن بسیاری از اوقات ممکن است که بتواند پیوستهای دیداری و شنیداری را ملزم به این ثبت کند و این پیوستهای دیداری و شنیداری قدرت و حوزه نفوذ ثبت و روایتگری رویداد را برای ما به مراتب فراتر میبرد و گاهی به زبان کنایه سخن گفتن و غیرصریح سخن گفتن و چیزی را روایت کردن و یا مستند کوتاه با حتی موبایل ساختن، میتواند این زبان استعاری، کنایی و هنری را به صورت بلیغ تری به کار ببرد و عمق تأثیرگذاری ما را بالا ببرد.
وی با بیان اینکه ظرفیتهای بینالمللی اربعین، ظرفیتهای گسترده متعددی به عنوان یک فرصت واقعاً طلایی است، گفت: به شرطی که ما هوشمندانه و باتدبیر و درست برخورد کنیم، این اجتماع عظیم میتواند بلندترین منبر برای رساندن صدای حق مکتب مظلوم تشیع به گوش جهانیان باشد.
بهکارگیری تکنیکهای رسانهای
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: ظرفیت اربعین، بهترین روایت و مستند و مقبولترین روایت از تفکر اسلامی و شیعی را میتواند به گوش بازارهای داخلی و خارجی مخاطبانمان برساند، به شرطی که از ابزارهای نوین استفادههای جدید و فرصت شناسانه کنیم. طبیعتاً به کارگیری تکنیکهای رسانهای نیازمند افراد کار بلد است که توان بهره گیری درست از این ابزارها و مهارتها را داشته باشند.
علیزاده بیان کرد: کارگاه تکنیکهای رسانهای با تمرکز بر پیادهروی اربعین با این هدف است که سطح سواد فنی بکار گیری مهارتها و ابزارهای رسانهای هر طلبهای که وارد این پیادهروی میشود و یا در این کارگاه شرکت میکنند، را بالا ببرد و شاید تعبیر "هر فرد حاضر در پیادهروی به مثابه یک رویدادنگار" را به کار برد که مستندساز بتواند با ادوات حداقلی که در اختیار دارد، آموزشهای پایه و مهارتافزاییهای لازم را دیده باشد تا بتواند کنش مؤثر فرهنگی را انجام دهد.
وی گفت: برگزاری این کارگاه، طلیعه و آغاز بسیار مؤثر و قویای شد و استقبال خوبی اتفاق افتاد و برگزاری کارگاه مذکور، این وظیفه را بر دوش ما میگذارد که حتماً به صورت بالنده و رو جلو برای سالهای بعد به فکر باشیم تا بتوانیم این نرم افزار را باگ گیری کنیم و بعد از آسیب شناسی نسخه کارآمدتر این کارگاهها را تخصصیتر و پرتعدادتر و با پوشش دادن اقشار هدف متعددتر و حتی در صورت لزوم، در ردههای سنی و یا صنفهای جنسیتی، دورههای ویژهای را برگزار کنیم و یا تخصصیتر بتوانیم طراحی مبسوط تری برای سال آینده و سالهای بعد انجام دهیم.
رهآورد و دستاورد ما
معاون فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد:، اما همین مقدار که رهآورد و دستاورد ما از این کارگاه جدای از اینکه فعالان از طریق رسانههای در اختیار بازنشر میکنند، یک بانک جامع از این کارهای رسانهای را تشکیل دهیم و این بانک جامع را بعدها به انواع بازنشر آن هم فکر کنیم که خودمان به شکلهایی میتوانیم بازنشر کنیم؛ شاید هم بعد از این بتوانیم بر اساس این مسأله، هم آلبوم و گلچینهایی از اینها را به صورت کاغذی منتشر کنیم و هم نمایشگاه آثار منتخب و برگزیده را در دید عموم علاقهمندان قرار دهیم.
وی افزود: شاید برای برگزیدههای درجه یک اینها، آیین انتخاب، تجلیل و تکریم در نظر بگیریم و اینها امکانهایی است که هر فردی در حوزه مدیریت فرهنگی ـ هنری که قرار دارد، به سادگی به ذهنش میآید و این آغاز راه است و انشاءالله این کار با چنین تدابیری استمرار پیدا کند.
علیزاده اظهار کرد: باید دید که چگونه میتوان این تولیدات را به شکل مؤثری به دست اقشار هدف رساند و اینکه صرفاً تولید و آرشیو شود، کافی نیست و این خط باید تا آخر امتداد پیدا کند؛ باید گامها و اجزای بعدی این سناریو را طراحی کنیم تا این اتفاق بیفتد.
انتهای پیام