جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاه‌های آزاد زبان شکل نمی‌گیرد
کد خبر: 3851466
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۸
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری گفت:

جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاه‌های آزاد زبان شکل نمی‌گیرد

گروه جامعه ــ مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به مشکلات طرح یک‌فوریتی نمایندگان مجلس در مورد رفع انحصار زبان انگلیسی از مدارس گفت: اگرچه آموزشگاه‌های زبان، برای فعالیت از آموزش‌وپرورش مجوز می‌گیرند، اما جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاه‌های آزاد زبان شکل نمی‌گیرد.

به گزارش ایکنا، به نقل از روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ عباس سلطانیان، مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری، با اشاره به اینکه ۵۷ نماینده مجلس در طرحی یک‌فوریتی، رفع انحصار آموزش زبان انگلیسی را امضا و مصوب کردند، اظهار کرد: در بخشی از این طرح آمده است که آموزش زبان انگلیسی از مدارس حذف و آموزش آن اختیاری اعلام شود که در همین بخش و بین دو واژه گفته‌شده اختلاف وجود دارد، چراکه اگر زبان انگلیسی از برنامه آموزشی مدارس حذف شود، جنبه اختیاری نمی‌توانیم به آن بدهیم. در برنامه‌ریزی درسی مدارس، به دروسی اختیاری می‌گوییم که آن دروس در برنامه آموزشی وجود دارد و دانش آموزان می‌توانند یکی از آن دروس را انتخاب کنند. چنان‌چه درس آموزش زبان انگلیسی از برنامه مدرسه حذف شود و دانش آموزان برای یادگیری زبان به آموزشگاه‌های زبان مراجعه کنند، جنبه اختیاری به خود نخواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه در این طرح یک فوریتی اشاره شده که آموزش زبان انگلیسی در مدارس اجباری است، ادامه داد: اگر دانش‌آموزی نخواهد به دانشگاه برود، علاقه‌ای هم برای گرفتن درس زبان انگلیسی ندارد. درصورتی‌که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به‌عنوان سند فرادستی که شورای عالی آموزش‌وپرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی آن را مصوب کرده، در راهکار ۵-۱ آن چنین آمده است که: ارائه آموزش زبان خارجی در چارچوب بخش انتخابی (نیمه تجویزی) برنامه درسی، با رعایت اصل تثبیت و تقویت هویت اسلامی- ایرانی موردتوجه قرار دارد، لذا بحثی در مورد زبان انگلیسی نشده و زبان خارجی مدنظر بوده است که در این مورد شورای عالی آموزش‌وپرورش می‌تواند عناوین آن را مطرح و مصوب کند که در حال حاضر زبان‌های انگلیسی، آلمانی، فرانسوی، اسپانیایی مصوبه شورای عالی را دارد و ارائه آن در مدارس منعی ندارد. بنابراین آموزش‌وپرورش در حال اجرایی کردن راهکار ۵-۱ سند تحول است و طرح نمایندگان خلاف این راهکار سند تحول هم هست.

دانش آموزان رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش به آموزش زبان انگلیسی نیاز بیشتری دارند
سلطانیان با بیان اینکه نمایندگان محترم می‌گویند هدف از آموزش دانش آموزان در رشته‌های فنی حرفه‌ای و کاردانش بازار کار است، گفت: بر اساس این سخن؛ این افراد نیاز به یادگیری زبان خارجی ندارند، درحالی‌که این دانش آموزان عمدتاً با رشته‌های مهارتی و فن‌آوری ارتباط دارند و ورود به حوزه فن‌آوری بدون آشنایی با زبان انگلیسی عملاً امکان‌پذیر نیست و ارتباط این دانش آموزان با زبان انگلیسی بسیار زودتر از دانش آموزان رشته‌های نظری صورت می‌گیرد.

مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری با اشاره به طرح نمایندگان گفت: در این طرح دانش آموزان باید، زبان انگلیسی را صرفاً از طریق آموزشگاه‌های آزاد آموزش ببینند و هرچند آموزشگاه‌ها برای فعالیت از آموزش‌وپرورش مجوز می‌گیرند، اما جریان تربیتی مدرسه در آموزشگاه‌های آزاد زبان شکل نمی‌گیرد.

مغایرت طرح نمایندگان درباره رفع انحصار زبان انگلیسی از مدارس با اصل ۳۰ قانون اساسی
وی افزود: بر اساس اصل ۳۰ قانون اساسی؛ دولت موظف است وسایل آموزش و پروش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم آورد و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به‌طور رایگان گسترش دهد. این طرح می‌تواند مغایر با قانون اساسی باشد، زیرا جنبه رایگان بودن آموزش را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. اکنون درس زبان انگلیسی در برنامه مصوب مدارس وجود دارد.

این طرح منجر به ایجاد شکاف آموزشی بین دانش آموزان مناطق برخوردار و کم برخوردار می‌شود
وی به یکی از مشکلات این طرح را اشاره کرد و گفت: در مناطق کمتر توسعه‌یافته و محروم که امکان و دسترسی دانش‌آموزان به مؤسسات آموزشگاهی آزاد وجود ندارد، در این طرح یک‌فوریتی هم برنامه مشخصی وجود ندارد که آموزش زبان انگلیسی برای این دانش آموزان چگونه است، لذا این طرح می‌تواند منجر به ایجاد شکاف آموزشی بین دانش آموزان مناطق برخوردار و کم برخوردار شود.

شورای عالی آموزش‌وپرورش؛ مرجع سیاست‌گذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه
مدیرکل دفتر آموزش متوسطه نظری اظهارکرد: ماده ۱ قانون تشکیل شورای عالی آموزش می‌گوید: شورای عالی آموزش و پرورش، مرجع سیاست‌گذاری در حوزه وظایف آموزش عمومی و متوسطه در چارچوب سیاست‌های کلی نظام و قوانین و مقررات موضوعه است. به همین علت این موضوع باید به شورای عالی آموزش‌وپرورش سپرده شود تا پس از انجام کار کارشناسی در مورد آن تصمیم گرفته شود.

سلطانیان مشکل دیگر طرح را ارتباطات جهانی بر بستر فن‌آوری دانست و گفت: ارتباط بین جوامع بشری بر بستر فن‌آوری است و کلید ورود به این حوزه زبان‌های خارجی است، لذا دانش آموزان باید از سنین پایین تحت آموزش زبان‌های خارجی قرار بگیرند تا بر حوزه فن‌آوری و ارتباطات تسلط داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه باید محیط‌های متنوع یادگیری ایجاد کنیم که از جمله آن پژوهش‌سرا‌ها و کتابخانه‌ها هستند و دانش‌آموزان برای مراجعه به برخی منابع در کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی باید آشنایی با زبان انگلیسی داشته باشند، گفت: دانش‌آموزی که توانایی استفاده از این منابع را نداشته باشد، نمی‌تواند از منابع شامل کتاب‌ها، مجلات و سایت‌ها استفاده کند که این موضوع حتی در آینده علمی کشور هم اثر منفی خواهد گذاشت.

باید دغدغه نمایندگان مجلس را با تقویت آموزش زبان انگلیسی در مدارس رفع کرد
وی گفت: باید دغدغه نمایندگان مجلس را با تقویت آموزش زبان انگلیسی در مدارس رفع کرد و راه‌حل این موضوع با همکاری سازمان پژوهش و دفتر تألیف کتب درسی امکان‌پذیر است، به‌طوری‌که با بازنگری در کتب و شیوه‌های تدریس می‌توان آموزش زبان انگلیسی در مدارس را بهبود بخشید؛ لذا نباید به‌جای این کار صورت‌مسئله را پاک کرد.

وی با تأکید بر اینکه دانش‌آموزان در زمان ورود به دانشگاه‌ها نیز نیاز به آشنایی با زبان انگلیسی جهت انجام کار‌های پژوهشی و تحقیقاتی خود دارند، افزود: درصورتی‌که در دوره قبل از ورود به دانشگاه زمینه‌های این آشنایی شکل نگرفته باشد می‌تواند به بنیه علمی آن‌ها و همچنین سطح علمی دانشگاه‌ها در درازمدت آسیب بزند.
انتهای پیام
captcha