تبیین معنای جامعه قوی در قرآن/ فرهنگ مقاومت تلاش برای تحقق صلح جهانی است
کد خبر: 3875218
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۹
معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور:

تبیین معنای جامعه قوی در قرآن/ فرهنگ مقاومت تلاش برای تحقق صلح جهانی است

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: ما حق نداریم استیلای کافران و غلبه و حاکمیت آن‌ها را بر خود بپذیریم.

معصومه ظهیری، معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران، در گفت‌گو با ایکنا؛ با بیان اینکه بحث جهاد و مقاومت ریشه در قرآن و روایات اهل بیت(ع) دارد، اظهار کرد: مقاومت به دو شکل درونی و بیرونی معنا می‌شود، به طوری که مقاومت درونی به معنای آمادگی و مواجهه با وقایع بیرونی فرد مسلمان است. منظور از مقاومت، جامعه اسلامی و مسلمانان است و هر فرد مسلمان باید خودباوری و استقامت درونی را داشته باشد تا بتواند قدرت مواجهه با حقایق را پیدا کند.

وی با اشاره به آیه ۱۱۲ سوره مبارکه هود بیان کرد: خداوند متعال می‌فرماید: «فَاستَقِم کَما أُمِرتَ وَ مَن تابَ مَعَکَ وَلا تَطغَوا ۚ إِنَّهُ بِما تَعمَلونَ بَصیرٌ؛ پس همان‌گونه که فرمان یافته‌ای، استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمده‌اند (باید استقامت کنند)! و طغیان نکنید، که خداوند آنچه را انجام می‌دهید می‌بیند» وقتی این آیه بر پیامبر (ص) نازل شد فرمودند: سنگینی این آیه محاسن من را سفید کرد. اصحاب عرض کردند: یا رسول الله(ص) شما در استقامت اسطوره هستید، چرا نسبت به این آیه عکس‌العمل نشان می‌دهید، ایشان فرمود: کسی که این مسیر را دنبال می‌کند باید اهل استقامت باشد.

این محقق و پژوهشگر علوم و معارف اسلامی در تبیین مفهوم «قوه» تصریح کرد: یعنی جامعه مسلمانان باید آمادگی داشته باشد و از توان تهیه مقدماتی که در مقابل هجمه‌ها و شرایطی که قرار می‌گیرند برخوردار باشد، این معنای مقاومت از درون است، از حیث بیرونی به تهیه وسایل، مقدمات و ابزارهای مقاومت تعبیر می‌شود، لذا حضرت آقا در خطبه اخیر نماز جمعه فرمودند؛ باید قوی باشیم و فرمودند این قوی باشیم از نظر نظامی نیست و دیگر حیث‌هاست.

وی افزود: یعنی جامعه‌ای مقاوم است که ابزار و امکانات مقاومت را برای خود فراهم کرده باشد، در جنگ نظامی می‌گوییم سنگر داشته باشیم، سنگر ابزاری است که شما را در برابر هجمه دشمن و از تیررس آن‌ها در امان نگاه می‌دارد و یا می‌گویند ابزار حمله داشته باشیم تا در مقابل تک دشمن، پاتک بزنیم، یعنی مقابله می‌کنیم و یا ابزار بازدارندگی داریم و در مقابل آماج تیر دشمن از سپر مقاومت استفاده می‌کنیم، این سپر مقامت در عرصه نظامی از وسایل و ادوات شماست.

دشمن نباید از حیث دانش بر شما چیره شود

وی معنای ابزار نظامی در عرصه اقتصادی، فرهنگی و دانشی را برخورداری از ابزار لازم بیان کرد و افزود: یعنی دانشگاه فرد مسلمان، و طراحی‌های ابزار دانشی باید به حدی باشد که توفیق و برتری نسبت به دشمن داشته باشیم. همچنین در عرصه اقتصادی و بازار اقتصادی دشمن و کارتل هایشان در معاملات و ارتباطات نباید بر شما غلبه کنند، حدیث مقاومت در عرصه اقتصادی به معنای تولید و عرضه مناسب و رقابت متوازن و مناسب در عرصه اقتصادی است.

استاد برجسته حوزه علمیه خواهران گفت: مقاومت در عرصه فرهنگی دارای دو وجه وجود است؛ یک وجه مقاومت به این معناست که بتوانیم در نفوذ و تهاجم و در برابر شبیخون دشمن از فرهنگ غنی خود دفاع کنیم، به نحوی که فرهنگ شما در جامعه معرفی شود و دارای گیرایی و جاذبه باشند و مردم آن فرهنگ بیگانه را یک فرهنگ فرودست بدانند و با آن مقابله کنند و همچنین تلاش کنیم اقبال عمومی را نسبت به فرهنگ خود بالا ببریم.

 ابزار صدور فرهنگی داشته باشیم

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: همچنین باید ابزار صدور فرهنگی داشته باشیم و یارگیری فرهنگی کنیم. فرهنگی امروز قالب است که بتواند یارگیری کند و خود را معرفی کند و در یک رقابت فرهنگی در قالب بیاید مانند زبان و گویش که باید برای آن کرسی تعریف کنیم که این کار نیز انجام می‌شود. فرهنگ پوشش و حجاب را باید نشر داد و آثار آن را در دنیا معرفی کرد آن وقت است که هم در برابر هجمه‌ها در امان خواهیم بود و هم یک فرهنگ پیشران داریم؛ برای مثال در جنگ نظامی در خط مقدم، هم آتش دشمن را پاسخ می‌دهیم و هم گاهی حمله می‌کنیم و می‌توانیم صف خود را به جلو برانیم این مقاومت درونی و بیرونی است.

این فعال مسائل زنان و خانواده، فلسفه مقاومت را در دو بخش عنوان کرد و گفت: یکی در امان ماندن از حمله و قدرت غلبه دشمن و دیگری از حیث فردی و جامعه و فرهنگ خودباوری است. باید به گونه‌ای ایستادگی کرد که ساز و برگ و صدای دشمن بر شما غالب نشود، این محورها خودباوری و حدیث مقاومت را در ما زیاد می‌کند. اگر فلسفه مقاومت را تعبیر نکنیم با اندک صدایی تحت تاثیر قرار می‌گیریم و بازنده هستیم و خط مقدم را می‌بازیم و تحویل دشمن می‌دهیم.

وی جهاد در اسلام را به معنای سعی و کوشش دانست و تصریح کرد: اما جهاد به معنای اخص خودش به معنای صدور فرمان از ناحیه معصوم برای تصرف سنگر‌های دشمن است که به هر نحوی، ممکن است اتفاق بیفتد. گاهی جهاد اقتصادی و بحث مکه و بازار اقتصادی است که باید در اختیار مسلمین قرار بگیرد و ممکن است گاهی فرهنگی به معنای فراگیری فرهنگ ناب اسلام برای همه هستی باشد. پس جهاد اختصاص به عرصه نظامی ندارد و به معنای سخت‌کوشی برای تربیت است.

وی گفت: آن‌چه از جهاد در عصر غیبت و آخرالزمان معنا می‌کنیم تلاش سخت است، جهاد به معنای کاری سخت است. مثلاً اگر کسی شاخص آسیب‌های اجتماعی را تغییر دهد، کاری سخت انجام داده و این کاری جهادی و سخت‌کوشانه و فراگیر است و وقتی وارد جهاد نظامی نیز می‌شویم عرصه‌های دیگر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اقتصاد هم باید در خدمت جامعه باشد و مردم باید از آن پشتیبانی کنند، در حال حاضر در زمان غیبت جهاد به معنای تلاش سخت کوشانه در عرصه‌های مختلف برای اعتلای جهان اسلام و عرصه اسلام و حوزه انقلاب اسلامی است؛ لذا مقام معظم رهبری می‌فرمایند؛ همه افراد باید انقلابی باشند، یعنی یکی از ویژگی‌های انقلابی بودن کار مجاهدانه انجام دادن است.

وی با تأکید بر اینکه جهاد دارای دو ویژگی است، افزود: جهاد تنها داخل مرز‌ها تعریف نمی‌شود و فرامرزی است، زمان و مکان ندارد مثلا؛ نمی‌توانیم بگوییم فقط در محدوده جغرافیایی خودم کار می‌کنم، به گفته این شعر «چو عضوی به درد آورد روزگار دگر عضو‌ها را نماند قرار... »، در این صورت درد یمن و افغانستان و درد داخل کشور همچون سیستان و بلوچستان، درد من می‌شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران کشور تصریح کرد: جهاد حصر و حد ندارد، این ویژگی طرح جهادی است و لذا امثال قاسم سلیمانی‌ها مجاهد معرفی می‌شوند، چون هم مرز و زمان و برنامه نمی‌شناسند و نمی‌گویند کار من فقط اقتصادی و نظامی و فرهنگی است، هم در سیل خوزستان حضور دارند و هم در کمک رسانی به بیرون راندن دشمن از مرز‌های کشور‌های اسلامی و هم به دیدن بچه یتیمی می‌رود تا اشک‌های او را پاک کند و دلش را آرام کند؛ یعنی هر کار عاطفی حفظ روحیه مردم مسلمان نیز کار مجاهدانه می‌شود. این کار امیرالمؤمنین امام علی(ع) است، او هم نان و خرما به دوش می‌کشد هم اشک یتیمی را پاک می‌کند و هم قلعه خیبر را فتح می‌کند، پس یکی از ویژگی‌های کار مجاهدانه و جهادی فراگیری در مقطع‌های مختلف و اقتضائات نیاز جهان اسلام است و گاهی نیز اقتضائات فرد است.

فرهنگ مقاومت، همان تلاش برای تحقق صلح جهانی است

وی اظهار کرد: مقاومت، صلح آور و فرهنگ مقاومت، همان تلاش برای تحقق صلح جهانی است، مقاومت در برابر زورگوئی و انحصار طلبی و استعمارگری بازدارندگی می‌آورد، مقاومت در برابر جنگ افروزی ایستادگی می‌آورد، مقاومت یعنی صلح جهانی. یعنی با هر گونه تبعیض مخالفت می‌کنیم، در جامعه‌ای که تبعیض نباشد رضایت و آرامش در آن برقرار است.مقاومت یعنی صلح آوری و رضایت عمومی؛ اگر این فلسفه را در همه کشورهای بین‌المللی و سازمان ملل به معنای واقعی تبیین کنیم نه سازمانی که در اختیار قدرت‌هاست که حق «وتو» دارند، بلکه به معنای آرامش جهانی یعنی هر کس با اختیارات و اقتضائات برای خود برنامه ریزی کند، این امر تحقق می‌یابد.

دنبال جامعه جهانی مهدوی باشیم

این محقق و پژوهشگر برجسته علوم و معارف قرآن کریم اظهار کرد: مانند صلیب سرخ جهانی که اگر حادثه‌ای در یکی از کشورها اتفاق بیفتد کمک می‌کند و یا هلال احمر که وارد کشوری می‌شود و کمک می‌کند و بیمارستان صحرایی درست می‌کند؛ ما در بحث مقاومت و کار جهادی می‌خواهیم صلح جهانی شود، ما می‌گوییم باید صلح و آرامش جهانی باشد و هر کشوری با امکانات خودش اداره شود منتهی اگر به کمک هم نیاز داشتیم، در یک جامعه فرامرزی بدون انحصار و بدون اعمال زور و سلیقه کمک رسانی بین‌المللی را تعریف می‌کنیم و این همان جامعه مهدوی است که امیدواریم به زودی محقق شود.

وی بیان کرد: پیامبر (ص) زمینه حکومت اسلامی را فراهم کرد، یعنی بنای حکومت اسلامی از زمان پیامبر (ص) بوده است و فتوحات و نامه‌هایی که به کشور‌ها داده اند برای این بود تا حکومت، اسلامی شود، اما اجرای آن از زمان امیرالمؤمنین(ع) واقع شد، یعنی دیگر حکومت اسلامی نداشتیم، به جز زمان کوتاهی که امام رضا (ع) عهد نامه را امضا کردند و به عنوان این که حکومت از آن امام است پذیرفتند، تا اینکه ثابت کند امام فقط احکام صادر نمی‌کند و فقط مسجد اداره نمی‌کند و فقط از ترویج دین حمایت نمی‌کند، بلکه باید حاکم باشد که البته محقق نشد و امام رضا (ع) را به شهادت رساندند.

ظهیری با اشاره به اینکه یکی از دلایلی که امام رضا(ع) ولایت عهدی را پذیرفتند این بود که بگویند ما باید حاکم باشیم اظهار کرد: لذا توصیف از حکومت امیرالمؤمنین (ع) به شکل حاکم بوده است؛ یعنی استاندار و قاضی می‌گذارد و عزل و نصب و از شرایط حکومت دفاع می‌کند. اما در دوران امام علی(ع) حکومت نیمه تمام است که تحقق آن در حکومت مهدوی محقق می‌شود، لذا الگوی ما باید از جامعه علوی گرفته شود و باید ابزار و مختصات و ساختاری را برای خودمان تعریف کنیم که زمینه سازی برای وعده الهی که حکومت مهدوی است، فراگیر شود.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران خاطرنشان کرد: یعنی فقط اطاعت از خدا و رسول است که برای ما رستگاری می‌آورد، اما اطاعت از کافرین و منافقین، لغزشگاه‌هایی است که ما را از عرصه مقاومت به سست عنصری و بازندگی می‌رساند. لذا حضرت آقا می‌فرمایند جهاد کبیر مقابله با کافرین است، ما حق نداریم استیلای کافران و غلبه و حاکمیت آن‌ها را بر خود بپذیریم و نباید سازشکار باشیم، این همان عرصه جهاد کبیر است، اگر نفس‌ها و جان‌ها آماده است در عرصه نظامی و اقتصادی قوی شده‌ایم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران با بیان اینکه نباید بازنده و سازشکار باشیم، عنوان کرد: آیت‌الله جوادی آملی فرمود که پاک کننده‌هایی مانند آب و خاک و خورشید داریم، اما بعضی از چیزها با این‌ها پاک نمی‌شود و نیاز به چیز دیگری دارد تا استثمار و استعمار را با آن پاک کنیم؛ که همان خون شهید است که استعمار و استثمار را از بین می‌برد. اثر خون شهید، پاک کنندگی است و زشتی‌ها و ناملایمات را از بین می‌برد و طهارت و پاکی و آرامش را برای جامعه به ارمغان می‌آورد، امروز جامعه برای سازندگی و قدرتمند شدن نیاز به مشت گره کرده دارد، خون شهید پاک کننده و وحدت آفرین بوده و رنگ گرفتگی‌های ما را از بین می‌برد، خاصیت شهید این است که به دنیا تعلق ندارد، پس ما نیز باید از وابستگی‌ها جدا شویم.

معاون فرهنگی تبلیغی حوزه‌های علمیه خواهران گفت: رهبری فرمودند که سلیمانی آسمانی شد، این آسمانی شدن مثال است، اگر ما بخواهیم آسمانی شویم باید از این جاذبه‌ها کنده شویم، جاذبه زمین از بین نمی‌رود و سر جای خودش باقی است ما فقط قدرت کنده شدن از زمین را پیدا می‌کنیم، بنابراین باید از زمین کنده شویم و از وابستگی‌ها جدا شویم. خون شهید، وابستگی‌های ما را کم می‌کند و از بین می‌برد، برای یک عده‌ای اعتلا و بلندی می‌آورد و برای یک عده‌ای این وابستگی‌ها را کم می‌کند، امید است نسل سلیمانی‌ها که نسل آینده هستند و می‌خواهند پرورش یابند در عصر سلیمانی‌ها به خوبی تربیت شوند.

در عصر سلیمانی‌ها یک عده ریزش و عده‌ای رویش می‌کند

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: در عصر سلیمانی‌ها یک عده ریزش و عده‌ای رویش می‌کند، اما بدانید این عده رویش یافته، مقاوم نیز هستند، افراد مقاوم به منزله آهن‌های آب دیده‌ای هستند که مقاومت می‌کنند از این رو نسل سلیمانی‌ها، نسل پایداری و مقاومت هستند، امروز مادر شهیدی در حادثه هواپیمای اوکراین می‌گوید من هستم، اما هیچ صدایی از من نمی‌شنوید که ضعف من را به بیگانه را نشان دهد، ما پای آرمان‌ و ارزش‌های انقلاب ایستاده‌ایم. این مادر می‌گوید ما  پای ارزش‌ها ایستاده‌ایم ولو اینکه عزیزان ما قربانی شوند، نسل سلیمانی‌ها از من نیست از ماست، نسلی که پای ارزش‌ها ایستاده است، خدا نیز وعده داده است که ما را به بهشت راهنمایی کند و خریدار ما خداست.

گفتگو از اکبر پوست چیان

انتهای پیام
captcha