به گزارش خبرنگار ایکنا، در برنامه این هفته مجله موسیقی «ایل بانگ» که در ساعات پایانی جمعهشب ششم خرداد از رادیو فرهنگ پخش شد، به مناسبت برگزاری دومین جشنواره موسیقی نواحی در شیراز با دامون شش بلوکی؛ دبیر علمی این جشنواره گفتوگو شد.
در این برنامه صادق چراغی؛ کارشناس موسیقی و مجری برنامه با دامون شش بلوکی به گفتوگو پرداخت.
شش بلوکی در رابطه با جشنواره موسیقی نواحی گفت: جشنوارهای که در روزهای گذشته به پایان رسید جشنواره موسیقی و آیینهای اقوام ایرانی در شهر شیراز بود که دومین دوره آن را شاهد بودیم. در این جشنواره نزدیک به 20 گروه موسیقی از اقوام مختلف ایرانی حضور پیدا کردند که در کنار اجرای موسیقی اکثر گروهها، آیینهای موسیقایی اقوام خود را نیز اجرا کردند.
وی ادامه داد: دوره نخست این جشنواره مشقی برای کنار هم آوردن گروههای مختلف موسیقی اقوام بود تا به شاخههای تخصصی موسیقی بپردازد. در این دوره با توجه به تجربیات دوره نخست تغییراتی را ایجاد و هدفگذاریهایی را مشخص کردیم.
شش بلوکی با اشاره به جشنواره موسیقی ملی نواحی کرمان گفت: با توجه به اینکه جشنواره ملی موسیقی نواحی کرمان را داریم برای اینکه موازیکاری تکراری نباشد ایدههایی مطرح شد. از این رو مناطقی را در اولویت قرار دادیم که خنیاگران بیشتر داشته و رپرتوارهای آنها شمولیت بیشتری داشته باشند. همچنین خنیاگران و روایتگران این مناطق از جمله افرادی باشند که در طول دورههای مختلف جشنوارههای نواحی کشور فرصت حضور کمتری داشته اما با این استاندارد که از چهرههای شاخص و متبحر این حوزه باشند.
دبیر علمی این جشنواره اظهار کرد: ما در این دوره بررسیهایی را در رپرتوارهای موسیقایی مناطق شرکتکننده داشتیم تا موضوع ارائه شده، موضوع دقیق و علمی آن منطقه باشد. البته اجباری در شکلگیری این موضوع نبود ولی ترجیح این بود که موضوعات اصلی هر حوزه وجود داشته باشد و در کنار آن بخشیهایی از رپرتوار آن حوزه اجرا شود که در دورههای گذشته مغفول مانده است.
وی در رابطه آیینهای موسیقی اقوام گفت: در بخش دیگری هم موضوع بسیار مهم آیینهای موسیقایی اقوام را داریم. در طول دهههای گذشته جشنوارههایی به نام موسیقی آیینی را داشتیم که این جشنوارهها بنا به دلایل مختلف ادامه پیدا نکرد. آیینهای موسیقی اقوام را در زیرشاخه تئاتر و نمایش میدیدیم درحالی که اینها مباحثی است که کاملاً با موسیقی اقوام عجین است و ما سعی کردیم که این آیینها در قالب اجرای خود مناطق اجرا شود. خوشبختانه آیینهای موسیقایی بسیار جذاب و غنیای داشتیم که در این جشنواره شرکت کردند.
وی افزود: تفاوتی که این جشنواره دارد این است که سعی شده یک برنامه در یک سانس کامل اجرا شود. همچنین برای صدادهی بهتر از سازبندیهای تکمیلی استفاده شود تا مخاطب غیر تخصصی را هم بتوانیم جذب این نوع موسیقی کنیم. این ظرفیت بالای موسیقی نواحی نشان داد میتواند مخاطب عام و غیر تخصصی هم به خود جذب کند.
وی در پایان تأکید کرد: یکی از بخشهایی که اهمیت زیادی در فعالیتهای پژوهشی و معرفی موسیقی نواحی دارد بخش رسانه است. موسیقیهای تخصصی و ریشهای مثل موسیقیهای مردمپسند، آن اقبال جذب مخاطب را ندارد و بخش رسانه به عنوان یک محور و معیار مهم بسیار در این حوزه اهمیت دارد و نیاز این بخش بسیار احساس میشود. به همین منظور در این برنامه ستاد خبری تشکیل شد تا رخدادهای این جشنواره پوشش داده شود.
انتهای پیام