کد خبر: 4289467
تاریخ انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۴ - ۰۱:۳۳
حجت‌الاسلام علی تقی‌زاده تبیین کرد

صبر و استقامت؛ شرط تحقق وعده نصرت خداوند

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم در دومین نشست فوق‌العاده فعالان قرآنی، تقابل جبهه حق و باطل را همیشگی دانست و گفت: در این تقابل باید صبر کنیم، استقامت به خرج دهیم و ابتلائات اضطرارآور را تحمل کنیم تا نصرت وعده داده شده خداوند متعال شامل حال ما شود.

نصرت وعده داده شده در تقابل با جبهه باطل چگونه حاصل می‌شود

به گزارش ایکنا، دومین نشست فوق‌العاده فعالان قرآنی با موضوع حمله رژیم صهیونیستی، تبیین اتفاقات اخیر کشور و چگونگی نقش‌آفرینی فعالان قرآنی شامگاه چهارشنبه ۲۸ خرداد به صورت مجازی با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علی تقی‌زاده، رئیس سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد.

تقی‌زاده در بخشی از صحبت‌های خود در این نشست با طرح این سوال که آرمان و هدف ما در دوران فعلی چیست? بیان کرد: خدای متعال این موضوع را سه بار در قرآن کریم بیان فرموده است، از جمله در آیه ۳۳ سوره مبارکه توبه که می‌فرماید: «هُوَ الَّذی أَرسَلَ رَسولَهُ بِالهُدىٰ وَدینِ الحَقِّ لِیُظهِرَهُ عَلَى الدّینِ کُلِّهِ وَلَو کَرِهَ المُشرِکونَ»، هدف و آرمان ارسال رسول(ص) همراه با دین حق و عالم‌گیر کردن آن است. پس ما به دنبال این هستیم که سبکِ زندگیِ دینِ حق و پرچم الله را در جهان هستی برافراشته و کل عالم را موحد کنیم.

مسیری که درگیری در آن قطعی است 

وی افزود: برای تحقق دینِ حق باید کار را با دعوت آغاز کرد، خدای متعال برای این دعوت رسولانی را فرستاد، اما این فرستاده‌ها تا آمدند دعوت کنند، گروه‌های معارض شکل گرفت. گروه‌های معارض حتی با نماز خواندن رسول‌الله(ص) هم مبارزه می‌کردند. دعوت در فضای ابتدای نبوت پیامبر(ص) در آیه ۲۶ سوره مبارکه انفال تشریح شده است. «وَاذْکُرُوا إِذْ أَنْتُمْ قَلِیلٌ مُسْتَضْعَفُونَ فِی الْأَرْضِ تَخَافُونَ أَنْ یَتَخَطَّفَکُمُ النَّاسُ فَآوَاکُمْ وَأَیَّدَکُمْ بِنَصْرِهِ وَرَزَقَکُمْ مِنَ الطَّیِّبَاتِ لَعَلَّکُمْ تَشْکُرُونَ» در صدر اسلام وضعیت به گونه‌ای بود که وقتی رسول‌الله(ص) آغاز به دعوت کردند، به حدی کم تعداد بودند که می‌ترسیدند، مشرکان آنها را بربایند. پس برای دعوت به مسیر حق حتی زمانی که مکنت و امکانات و حکومت نداشته باشید، باز هم مستبدِ زورگو می‌آید و صدای شما را خفه می‌کند، لذا در چنین مسیری درگیری قطعی است.

تقی‌زاده اظهار کرد: وقتی در مسیر الهی فرایند ضعف پشت سر گذاشته شود و یک قوم و ملت پای کار بیایند، مقابله بیشتر می‌شود. خدای متعال در سوره مبارکه حشر دو طیف را تصویر می‌کند و بعد می‌گوید یک سری آدم می‌آیند تمام مکنت و زمین خود را در اختیار شما قرار می‌دهند، تا در راه دین هزینه کنید. در جریان انقلاب اسلامی ملت آمدند و تمام امکانات خود را در اختیار انقلاب گذاشتند تا به پیروزی برسد و این حاکمیت شکل بگیرد. وقتی مکنت و حکومت شکل گرفت، دعوت در سطح جهانی ادامه می‌یابد.

تقابلی برای استحاله هویتی

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه رسیدن به مرحله دعوت جهانی باعث شکل گرفتن برخورد‌های سنگین می‌شود، گفت: خدای متعال در سوره مبارکه بقره می‌فرماید برخورد‌ها به این منظور ادامه می‌یابد که شما از دین حق دست بردارید. «وَلَنْ تَرْضَى عَنْکَ الْیَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ» می‌گویند ملت خود را کنار بگذارید و به سبک زندگی ما رو بیاورید. مقام معظم رهبری از این موضوع با عنوان «استحاله هویتی» یاد می‌کنند. با این تفسیر در چنین مسیری هیچ راه فراری از قتال نیست.

وی با طرح این سوال که چه چیزی باعث می‌شود، مجبور به قتال شویم، گفت: با توجه به اینکه ریشه فتنه و آن کسی که در عالم فتنه‌انگیزی می‌کند، قصد نابودی دارد، پس قتال شکل می‌گیرد. در آیه نهم سوره مبارکه ممتحنه به ویژگی‌های کسانی که باید به قتال آنها برویم، اشاره شده است. ویژگی اول این افراد این است که قتال در دین می‌کنند، یعنی در مورد دین با ما درگیری دارند، چرا ما چین، روسیه و سایر کشور‌هایی که کفر هستند، دشمن اصلی خود نمی‌دانیم، چون با ما «قتال فی‌الدین» ندارند. آنها استحاله هویتی ما را نمی‌خواهند.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم افزود: دومین شاخص و ویژگی این قبیل افراد، اخراج کردن مسلمانان و اهل دین حق از خانه‌هایشان و سومین ویژگی و شاخص نیز حمایت از اخراج مسلمانان از خانه‌هایشان است. لذا وقتی از قتال نام می‌بریم، منظور قتال با کل عالم نیست قتال با آنهایی است که این سه ویژگی را داشته باشند.

فراز و نشیب در درگیری‌ها 

تقی‌زاده تصریح کرد: نکته بسیار مهمی که بسیاری از آیات قرآن به آن اشاره دارد فراز و نشیب در این درگیری و قتال است. تمام درگیری‌ها و قتال‌ها از ابتدا تا انتها دفاعی بوده و همه در فضای شکل‌گیری دعوت به وجود آمده است.

وی در ادامه به آیه ۱۳۹ سوره مبارکه آل‌عمران اشاره و اظهار کرد: در جنگ بدر مسلمانان به خوبی پیش رفتند و پیروز شدند، در جنگ اُحد که گام بعدی بود، دچار عصیان شدند و همین باعث شد شهدایی داشته باشند و در وضعیت بد روانی قرار بگیرند، در این فضا شایعه شهادت پیامبر(ص) پیچید و فضا برای مسلمانان به حدی سنگین شد که عده‌ای کار را رها کردند، شاید وضعیت آن روز مسلمانان از وضعیت امروز ما هم بدتر بود، برای همین برخی از پیش‌بینی‌های واقع‌گرایانه یا بدبینانه این است که شاید ما در گام‌های بعدی ضربات مهلکی بخوریم. در چنین شرایطی خدا خطاب به مؤمنین می‌فرماید؛ دچار سستی و حُزن نشوید، اگر ایمان داشته باشید، حتماً پیروز می‌شوید.

در درگیری حق و باطل نگاه فرایندی داشته باشیم

وی با اشاره به اینکه در تقابل اخیر باید داستان را فرایندی نگاه کنیم، تصریح کرد: باید ۴۰ سال اخیر را ببینیم، آنها ۴۰ سال قبل کجا بودند؟ الان کجا هستند؟ ما ۴۰ سال قبل کجا بودیم؟ و الان کجا هستیم؟ الان در لبه تغییر نظم جهانی قرار داریم، کل استکبار یک طرف و کل حق طرف دیگر ایستاده است، ما اینقدر بزرگ شده‌ایم که طرف ما کل حق است.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم با اشاره به اینکه در این قتال فراز و نشیب وجود دارد، بیان کرد: این فراز و نشیب‌ها هزاران حکمت دارد، یکی از حکمت‌ها این است که خدا از بین ما گواهانی بگیرد تا گواهان مسیر حق مشخص شوند. شهدایی مانند سیدحسن نصرالله، سردار حاج قاسم سلیمانی و ... گواهان تاریخ بودند تا نشان دهند، این مسیر حق است. پس چکیده کلام این است که برای پیروزی در این نبرد و این حرکت جهانی که امام(ره) آغازگر آن بود، با ابتلائات به شدت سنگین و اضطرارآوری رو‌به‌رو خواهیم بود.

وی در پایان عنوان کرد: ما ناگزیر از این درگیری بودیم. مقام معظم رهبری نهایت تلاش خود را به کار بردند، تمام مسیر‌ها را طی کردند، هر شیوه مذاکره را تجربه کردند، اما در نهایت ناگزیر از این بودیم. نکته دیگر اینکه به این درگیری نگاه نقطه‌ای نداشته باشیم، باید فرایندی به آن نگاه کنیم. نکته سوم اینکه باید اینقدر صبر کنیم و استقامت به خرج دهیم و تمام ابتلائات اضطرارآور را تحمل کنیم تا نصرت خدای متعال شامل حال ما شود. نصرت الهی به همین راحتی به دست نمی‌آید.

انتهای پیام
captcha