کد خبر: 4290479
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۴ - ۰۹:۱۴
علیرضا معاف:

تقابل میان ایران و رژیم صهیونیستی مصداق جنگ آخرالزمانی است

معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در سومین نشست فوق‌العاده جامعه قرآنی با اشاره به اینکه تقابل میان ایران و رژیم صهیونیستی مصداق جنگی آخرالزمانی است، به تشریح ابعاد، مختصات و مشخصات این جنگ با استناد به برخی از آیات قرآن کریم پرداخت.

تقابل میان ایران و اسرائیل، مصداق جنگ آخرالزمانی استبه گزارش خبرنگار ایکنا، سومین نشست از سلسله نشست‌های فوق‌العاده فعالان قرآنی به همت جامعه قرآنی عصر شامگاه دوشنبه دوم تیرماه به صورت مجازی برگزار شد و طی آن علیرضا معاف، معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به تبیین قرآنی وضعیت جنگ و وظایف قرآنیان در این نبرد پرداخت.
 
وی در ابتدای این نشست با اشاره به تجاوز وقیحانه امریکا و رژیم صهیونیستی به سایت‌های هسته‌ای کشورمان گفت: با وجود این تجاوز شاهد پاسخ جانانه نیروهای مسلح بودیم که باید به این دلیل مردم غیور و همیشه در صحنه ایران قدردان این حضور و پاسخ مقتدرانه باشند و به این دلیل نحوه حضور میدانی به منظور تشکر از این اقدام تلافی‌جویانه و تنبیهی نیروهای مسلح اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
معاف با اشاره به اینکه در این چند روز شاهد وقوع اتفاقات کاملاً فشرده و با سرعت بالا بودیم که گاه خوشایند بود و گاه موجب هرمان و ناراحتی ما شد، گفت: بی‌شک پایان این ماجرا با پیروزی اسلام و شکست قاطع اسرائیل همراه خواهد بود.
 
وی با اشاره به اینکه تبیین قرآنی وضعیت جنگ و وظایف قرآنیان در نبرد اخیر را می‌توان در ۲۲ سرفصل مورد تحلیل و ارزیابی قرار داد به بیان برخی از این سرفصل‌ها پرداخت و گفت: نکته نخست در مورد اعتماد به ادعای رئیس‌ جمهور قمارباز امریکاست، چند روز قبل از فرصت دو هفته‌ای به ایران برای تحلیل و اتخاذ تدابیر دیپلماسی صحبت کرد اما بعد از دو روز عهد خود را نقض کرد و نیروگاه‌های هسته‌ای ما را مورد هجمه قرار داد. 
 

سردمداران امریکا اهل نیرنگ و فریب هستند

 

در مورد این نکته می‌توان به آیه ۱۲ سوره مبارکه توبه استناد کرد که می‌فرماید؛ «وَإِنْ نَكَثُوا أَيْمَانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَطَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ ۙ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ»(و اگر پیمان‌هایشان را پس از تعهدشان شکستند و در دین شما زبان به طعنه و عیب جویی گشودند، در این صورت با پیشوایان کفر بجنگید که آنان را نسبت به پیمان‌هایشان هیچ تعهدی نیست، باشد که از طعنه زدن و پیمان شکنی بازایستند.»
 
این مسئله را برای آنهایی مطرح می‌کنم که همچنان دل در گروی وعده و وعیدهای شیطان بزرگ بسته‌اند و تصور می‌کنند که آنها هر آنچه که مطرح می‌کنند به آن پایبند خواهند بود اما در عمل شاهد هستید که اینگونه نیست.
 

الفت و سرمایه اجتماعی پشتوانه حصول توفیق در این جنگ است

 
معاف تصریح کرد: از دیگر سرفصل‌های قرآنی که می‌توان در این بخش به آن اشاره کرد همبستگی بی‌نظیر مردم ایران در پی حوادث اخیر است. طی روزهای گذشته و در جریان راهپیمایی عید غدیر و جمعه خشم و نصر شاهد حضور پرشور مردم ایران در میدان بودیم که به حمایت از نظام و به ویژه عملکرد نیروهای مسلح در برابر تهاجم رژیم صهیونیستی پرداختند. این امر همان سرمایه اجتماعی است که بارها از آن صحبت به میان آوردیم و می‌دانیم در این زمینه ملت ایران زبانزد جهان هستند. 
 
وی افزود: مصداق این امر را می‌توان در آیه ۶۳ سوره مبارکه انفال جُست؛ آنجا که می‌فرماید؛ «وَأَلَّفَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ ۚ لَوْ أَنْفَقْتَ مَا فِي الْأَرْضِ جَمِيعًا مَا أَلَّفْتَ بَيْنَ قُلُوبِهِمْ وَلَٰكِنَّ اللَّهَ أَلَّفَ بَيْنَهُمْ ۚ إِنَّهُ عَزِيزٌ حَكِيمٌ و میان دل‌هایشان الفت و پیوند برقرار کرد که اگر همه آنچه را در روی زمین است، هزینه می‌کردی نمی‌توانستی میان دل‌هایشان الفت اندازی، ولی خدا میان آنان ایجاد الفت کرد؛ زیرا خدا توانای شکست‌ناپذیر و حکیم است.»

بیشتر بخوانید: 
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی گفت: در این مورد می‌خواهم یکی از بیانات سردار شهید حسین سلامی را یادآوری کنم، آنجا که در جریان فتنه سال ۱۴۰۱ به فتنه‌گران خطاب کرد با همین جوانان فریب خورده به سراغتان خواهیم آمد. امروز شاهد هستید با وجود آنکه گفته می‌شود میان نسل‌ها شکاف عمیقی ایجاد شده و دیگر حرف یکدیگر را نمی‌فهمند و بر همین اساس می‌توان میان آنها رخنه کرد و به سمتی که دلخواه‌ ما هست ببریم، اما اتفاقات این روزها نشان داد که این امر صحت ندارد و همبستگی و وفاق کامل میان همه آحاد مردم وجود دارد.
 

صبر و استقامت مردمی از جمله مؤلفه‌های پیروزی است

 
وی در ادامه به آیه ۲۰۰ سوره مبارکه آل‌عمران اشاره کرد و گفت: خدای متعال در این آیه شریفه می‌فرماید؛ «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَصَابِرُوا وَرَابِطُوا وَاتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ؛ ای اهل ایمان در برابر حوادث شکیبایی کنید و دیگران را هم به شکیبایی وادارید، با یکدیگر چه در حال آسایش چه در بلا و گرفتاری پیوند و ارتباط برقرار کنید و از خدا پروا نمایید تا رستگار شوید.» در چنین اوضاع و شرایطی علاوه بر همبستگی و وفاق اجتماعی، امر دیگری که می‌تواند در نصرت و پیروزی جبهه حق و حقیقت نقش ایفا کند صبر و استقامت است؛ نمونه بارز این صبر و استقامت آحاد مردم جنگ احزاب بود که محاصره آن ۲۳ روز به طول انجامید اما در نهایت این مسلمانان بودند که در سایه صبر و استقامت خود به پیروزی رسیدند.
 
وی در ادامه به فرارسیدن ایام محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) اشاره کرد و گفت: هیئات و حسینیه‌های عزاداری سیدالشهداء(ع) می‌تواند فرصت مناسبی برای تمرین صبر و استقامت مردم باشد تا با تأسی از حضرت زینب(س) که اسوه صبر و استقامت و بردباری در برابر مشیت و امتحان الهی هستند، زمینه را برای نصرت و پیروزی فراهم آورند.
 
معاون اسبق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه به آیه چهارم سوره مبارکه فتح اشاره و اظهار کرد: خدای متعال در این آیه شریفه می‌فرماید؛ «هُوَ الَّذِی أَنْزَلَ السَّکِینَةَ فِی قُلُوبِ الْمُؤْمِنِینَ»، از جمله مواردی که باید در این اوضاع و شرایط به آن توجه کرد، سکون و آرامش قلبی است، استراتژی آرامش از جمله نکاتی است که در جریان جنگ باید به آن توجه داشت. به هر حال طبیعت جنگ مخاطراتی نیز به همراه دارد و این امر نباید منجر به تهدید آرامش و امنیت روانی جامعه شود. دنیا مکان معامله است، گاهی کسانی این دنیا را با مظاهر شیطانی آن معامله می‌کنند و گاه هم کسانی با خدا معامله می‌کنند؛ اگر قائل به شکل دوم این معامله باشیم، آن زمان است که این امر خود سکنای قلبی ایجاد می‌کند.
 

همواره به دنبال دفاع از مظلوم بوده و هستیم

 
این پژوهشگر قرآنی با تأکید بر اینکه جنگ فعلی دارای سویه‌های الهیاتی نیز هست، گفت: ما و جبهه کفر در این جنگ برای خودمان اهدافی را متصور هستیم، ما از ابتدا با این چشم‌انداز که به دنبال دفاع از مظلوم هستیم وارد میدان مبارزه با ستمگران شده‌ایم، در این راه مشقات زیادی را باید متحمل شویم، در نهایت نیز آن چیزی که به دست خواهیم آورد مورد قبول و پذیرش خداوند است، بی‌تردید این جنگ، جنگ آخرالزمانی است و قطعاً ما در رسیدن به اهداف متعالی در این جنگ پیروز خواهیم بود.
 
معاف با طرح این سوال که این جنگ قرار است تا کجا ادامه پیدا کند، اظهار کرد: قرآن در آیه ۳۹ سوره مبارکه انفال جواب این سؤال را داده است؛ «وَقَاتِلُوهُمْ حَتَّىٰ لَا تَكُونَ فِتْنَةٌ...» یعنی باید تا زمانی ادامه پیدا کند که  تسلط قاطع و بی‌چون و چرا به آنها پیدا کرد. به اذن الهی ما در این جنگ گردن امریکا و اسرائیل را خواهیم شکست و رؤیای دیرین مسلمانان محقق شده و به زودی در مسجدالاقصی نماز خواهیم خواند.
 
معاون پژوهش و برنامه‌ریزی شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی افزود: نکته دیگری که باید طبق آیه ۶۰ سوره مبارکه احزاب به آن توجه داشت، جریان «مرجفون» است، منظور از مرجفون کسانی است که به جای ارحاب با دشمن اهل ارجاف یعنی ترس و واهمه انداختن در میان جبهه خودی هستند. متأسفانه عده‌ای در این زمینه فعال هستند و اتفاقاً جامعه قرآنی باید به دنبال خنثی‌سازی عملکرد آنها به منظور جلوگیری از تضعیف روحیه مردم شوند.
 

صلح تحمیلی خطرناک‌تر از جنگ تحمیلی است

 
وی در ادامه تصریح کرد: تقابل میان «فثبتوا» و «فرجعوا» دیگر مسئله‌ای است که با استناد به آیات 45 و 46 سوره «انفال» باید آن را مورد توجه قرار داد. این تقابل شامل دو طیف می‌شود، طیف اول کسانی که در مسیر ثابت‌قدم هستند و طیف دوم کسانی که از ادامه راه نامید و مأیوس هستند و قصد بازگشت دارند، این همان نکته مهمی است که در فرمایش اخیر رهبر معظم انقلاب نیز به آن اشاره شد با این تعبیر که صلح تحمیلی که دشمن به دنبال آن است بسیار خطرناکتر از جنگ تحمیلی است؛ دشمن با صلح تحمیلی به دنبال تجدید قوا و وارد کردن ضربه مهلک است. 
 
معاف ادامه داد: در بحث ثابت‌قدم بودن در مسیر جهاد با دشمن، مهم‌ترین نکته‌ حائز اهمیت این است که باید مجموعه‌ای از عواملی که امور را اداره می‌کند «فَشل» نباشد؛ «فشل» با «کَسل» فرق می‌کند، کسل بودن امری فردی است و از رخوت و سستی فرد حاصل می‌شود اما فشل بودن مربوط به ناکارآمدی یک نظام و سیستم اجرایی است. براساس آیه ۵۵ سوره مبارکه زخرف با یک نظم واحد و وفاق جمعی است که می‌توان به جنگ با پلیدی‌ها تا نابودی کامل آن پیش رفت.
 

فضای مجازی خط مقدم جنگ کنونی است

 
این پژوهشگر قرآنی با اشاره به اینکه خط مقدم در جنگ کنونی فضای مجازی است، گفت: در شرایط کنونی علاوه بر جنگ تسلیحاتی شاهد فعال شدن بسیاری از بنگاه‌های رسانه‌ای در قالب شبکه‌های اجتماعی، تلویزیونی و رادیویی هستیم. بنگاه‌هایی که اغلب فاسق هستند، البته در ظاهر چنین به نظر می‌رسد که دلسوز بشریت هستند اما در باطن اینگونه نیست و با انواع و اقسام شگردهای رسانه‌ای به دنبال فریب مخاطبان خود هستند. باید در مواجهه با این قبیل بنگاه‌ها عقل درایت به جای عقل روایت به کار گرفته شود. 
 
معاون اسبق قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از این نشست با اشاره به اصل امیدبخشی در شرایط جنگی گفت: در وهله نخست وظیفه ما قرآنی‌ها این است که امید را در جامعه تزریق کنیم. منطق قرآن این است که در میان سخت‌ترین برهه‌های جنگی امید به لشکریان داده شود. 
 
وی تأکید کرد: از جمله دیگر سرفصل‌های قرآنی که باید به آن توجه کرد این است که در شرایطی شبیه به شرایط فعلی باید با مردم به لسان و میزان درک و فهم آنها صحبت کرد. آیات ۲۵ تا ۲۷ سوره مبارکه طه با این مطلع که «قَالَ رَبِّ اشْرَحْ لِي صَدْرِي» به چنین موضوعی اشاره دارد. بر اساس این آیات دلیل چنین اقدامی درک بهتر سخنان از سوی مردم بیان شده است. خدای متعال حتی زمانی که حضرت موسی(ع) را برای صحبت با فرعون رهسپار می‌سازد، به او سفارش می‌کند، با زبانی ملایم که نفوذ بیشتری دارد سخن بگوید. براساس منطق قرآن ما سخن «حدید» نداریم بلکه سخن «سدید» داریم یعنی سخن تند و تیز و بازدارنده نیست بلکه سخن باید محکم و متقن و با ضریب نفوذ بالا باشد. با چنین بیانی می‌توان تأثیرات «مرجفون» را خنثی کرد. 
 
معاف تأکید کرد: جمهوری اسلامی ایران در این جنگ به غایت اثبات کرد که قادر است قدرت تمدنی خود را تبدیل به قوه اقتدار نظامی کند. این امر نقطه مثبتی است که توانسته روحیه سلحشوری را در میان نیروهای مسلح صد چندان کند تا جایی که نیروهای ما به این باور رسیده‌اند که از یک قدرت ایزدی و فرازمینی برخوردار هستند. نیروهای مسلح ما به این باور رسیده‌اند که مردم آنها را به مثابه یلان و قهرمانان اساطیری و افسانه‌ای خود به حساب می‌آورند که قادر به شکست هر نیروی اهریمنی هستند. این امر نکته مثبت و منحصر به فردی است که آن را در میان سایر کشورها به زحمت می‌توان دید. 
 

مردم را با واژگان شهادت و مرگ‌آگاهی آشنا کنیم

 
این پژوهشگر و مدرس قرآن در پایان افزود: شهادت و مرگ‌آگاهی از جمله مواردی است که می‌تواند در تقویت روحیه مردمی در جریان این جنگ و تداوم آن بسیار مؤثر باشد و از دلسردی و ناامیدی اذهان عمومی تا اندازه زیادی بکاهد. آیه ۱۶۹ سوره مبارکه آل‌عمران گواه این نکته است که هر کسی در راه خدا بمیرد؛ نمرده بلکه زنده است و در نزد خدا روزی می‌گیرد. این آیه و برخی دیگر از اشارات قرآنی در زمینه شهادت، مسئله مرگ را در منظر هر انسانی به موضوعی ساده و قابل پذیرش بدل می‌کند. به هر حال هر انسانی ناگریز از مرگ و نیستی است و با شهادت است که انسان به حیات طیبه و جاوید خواهد رسید.
انتهای پیام
captcha