
به گزارش ایکنا به نقل از روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران؛ مهدی مذهبی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران
هفته فرهنگی تهران را فرصتی برای تجدید ریشههای فرهنگی پایتخت دانست و گفت: این سازمان برای احیای شهر فرهنگی و ارتقا هویت شهری در تمامی ایام سال با برگزاری رویدادها و فعالیتهای هنری در فضاهای عمومی شهر و خلق و نمایش مسائل گوناگون فرهنگی و اجتماعی با بهره از ظرفیت رسانه تبلیغات محیطی میکوشد سیمای انسانی تهران را از مسیر هنر روایت کند.
وی با اشاره به برنامهریزی سازمان زیباسازی برای برگزاری مجموعهای از رویدادهای هنری و فرهنگی از ۱۴ تا ۲۰ مهرماه گفت: خانهموزهها و عمارتهای تاریخی کانون گفتوگوی میان هنر، تاریخ، معماری تهران، هستند که با حضور کنشگران فرهنگی و اجتماعی میتوانند شهر فرهنگی و تاریخ تحول فرهنگی را بسازند.
مدیرعامل سازمان زیباسازی با اشاره به محوریت خانه موزههای تهران در این برنامهها افزود: جشنواره نمایشهای سنتی، نشستهای تخصصی شهرسازی و معماری، اکران مستندهای موضوعی، نمایشگاه عکس و کارگاهها معماری، نمایشگاهی از اثار دیده نشده گنجینه موزه خوشنویسی از جمله برنامههایی هستند که شهروندان را به تجربهای ملموس از تهران فرهنگی دعوت میکنند.
همچنین به نمایش ظرفیتهای فرهنگی و گردشگری تهران در قالب پویش «تهران دوستداشتنی» بر تابلوهای تبلیغاتی شهر و نگار گذر نادیدههایی از مناظر و اهالی خیابان ولیعصر(عج) را بخشی دیگر از برنامههای مردمی هفته فرهنگی تهران عنوان کرد.
وی با بیان اینکه هفته فرهنگی تهران نقطه آغاز جریانی تازه در توسعه فرهنگی پایتخت است، بیان کرد: در ماههای آینده نیز شهروندان شاهد برگزاری مجموعهای از رویدادهای خاص خواهند بود.
مدیرعامل سازمان زیباسازی ادامه داد: در سازمان بهدنبال ترسیم الگویی نو از «فرهنگ شهری و شهروندی» هستیم؛ الگویی که با احیای فضاهای عمومی و فعالسازی ظرفیتهای فرهنگی و مشارکت شهروندان را در ساخت هویت شهری تقویت کند.
مذهبی با اشاره به اقدامات سازمان در بازآرایی چهره شهر گفت: در تلاشیم سیما و منظر شهری را با خلق نقاشیهای دیواری و نصب مجسمههای الهامگرفته از فرهنگ ملی و ارزشهای دینی احیا کنیم تا جلوهای تازه از هویت ایرانی در کالبد شهر جاری شود.
وی همچنین به تدوین چارچوب راهبردی هفته فرهنگی تهران اشاره کرد و افزود: در این چارچوب، تهران بهعنوان «نمایشگاه زنده فرهنگ و تمدن ایران» تعریف شده و ماموریت اصلی آن، تقویت حس تعلق و مشارکت شهروندی، معرفی چهره چندبعدی شهر و گفتوگو درباره فرصتها و چالشهای فرهنگی است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی با تاکید بر نقش ارتباطات فرهنگی و اجتماعی در تحقق این اهداف گفت: ما میخواهیم هر شهروند خود را بازیگر و سازنده فرهنگ شهری بداند. در همین راستا، بهزودی «باشگاه شهروند فرهنگی» راهاندازی میشود تا زمینه مشارکت هنرمندان، کنشگران و شهروندان در برنامههای فرهنگی شهر تسهیل گردد.
مذهبی در پایان با اشاره به اجرای طرح مرمت مجسمههای شاخص و اکرانهای فرهنگی در بیش از ۱۰۰ سازه شهری گفت: این اقدامات بخشی از چشماندازی است که در آن تهران به شهری فرهنگی، زیبا و مشارکتمحور بدل میشود.
انتهای پیام