گروه اندیشه: دومين كارگاه ميانرشتهای قرآن و علوم از سوی سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور و با هدف بررسی رابطه قرآن و حقوق در قم برپا شد؛ کارگاههایی که میتواند گامی در راستای نزدیک شدن به نظامسازی در عرصههای مختلف حقوقی، اجتماعی، سیاسی و ... بر مبنای قرآن در جامعه باشد.
به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، كارگاه ميانرشتهای قرآن و علوم روزهای ششم و هفتم مهرماه در مجتمع ياوران مهدی(عج) قم با حضور دانشجويان نخبه استان چهارمحال و بختياری برپا شد و صبح پنجشنبه، ششم مهرماه شاهد آغاز آن با حضور حجتالاسلام والمسلمين سيدمهدی تقوی، رئيس سازمان فعاليتهای قرآنی دانشگاهیان كشور بوديم.
حجتالاسلام تقوی در اين مراسم در سخنانی گفت: قرآن در آيات خود به همه نيازهای بشر اشاره كرده است و هدف از برپایی كارگاههای ميان رشتهای قرآن و علوم اين است كه قرآن را شناخته و جايگاه آن را در عالم خلقت مشخص كنيم.
وی بيان كرد: نسبت به تبيين نقش قرآن در زندگی بشری بايد بيش از پيش متوجه باشيم و موقعيتی كه قرآن برای زندگی ما قرار داده است را مد نظر قرار دهيم.
رئیس سازمان فعالیتهای قرآنی دانشگاهیان کشور ابراز كرد: هرچه در عرصه معرفت و انس به قرآن تلاش كنيم باز هم نمیتوانيم به عالیترين مقام معرفتی دست يابيم؛ قرآن آن قدر با عظمت است كه هر چه به آن نزديكتر شويم باز هم میگوييم كه نسبت به قرآن آشنايی كامل نداريم.
در دومين كارگاه ميان رشتهای قرآن و علوم در قم شاهد برپایی سه كارگاه علمی بوديم؛ كارگاه قرآن و حقوق با ارائه حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن وحدتی شبيری، مبانی پژوهش قرآن با ارائه حجتالاسلام والمسلمين فاكر ميبدی و روش تحقيق مطالعات ميان رشتهای قرآن و حقوق با ارائه محمدعلی لسانی فشاركی..
حجتالاسلام والمسلمين سيدحسن وحدتی شبيری، استاد حقوق حوزه و دانشگاه در كارگاه قرآن و حقوق با بيان اينكه بشر امروز از روی آوردن به مفاهيم قرآنی به دنبال گمشده خود است به اصول نظام حقوقی اسلام اشاره كرد و گفت: برخلاف جوامع غربی كه انسان محور همه چيز است خدامحوری مهمترين اصل در نظام حقوقی اسلام است.
وی همچنين اصل كرامت انسان، اصل مسئوليتپذيری آن و اصل منع اضرار را از ديگر اصول نظام حقوقی اسلام ذكر كرد و گفت: در اين راستا با توجه به اصول مذكور میتوانيم روابط بينالملل خود با ساير كشورهای جهان را تنظيم كنيم و در اين زمينه درجه كرامت ميان همه كشورها و ملتها از نظر قرآن مساوی ذكر شده است.
استاد حقوق حوزه و دانشگاه افزود: عامل حكومت بايد از سوی خدا مشروعيت داشته باشد و در روابط بينالملل آمريكا بر ما ولايت ندارد؛ چرا كه انسانيت ما با انسانيت آنها برابر نيست.
روش تحقيق مطالعات ميان رشتهای قرآن و حقوق با ارائه محمد علی لسانی فشاركی مدرس علوم قرآنی نيز ديگر كارگاه برپا شده بود.
لسانی فشاركی با بيان اينكه زبان امام راحل زبان قرآن بود، تأكيد كرد: برخورداری از زبان قرآن برای هر مسلمانی ضروری و واجب است و رهبر انقلاب نيز بر اين مطلب تأكيد كردهاند.
وی با ارائه شيوه روش تحقيق موضوعی قرآن كريم، گفت: اين شيوه دارای بخشهای مختلفی است كه میتوانيم با در نظر گرفتن و اجرای آن چه از حيث روش تحقيق و چه فهم قرآن به توفيقات ارزشمند و نتايج كاربردی برسيم.
وی افزود: در مرحله مقدماتی تحقيق، ابتدا بايد واژگان و كليدواژهها انتخاب شوند كه برای اين كار ابتدا محقق بايد آشنايی خود با موضوع تحقيق را بالا ببرد؛ هرچه موضوع شناخته شدهتر باشد، كار سادهتری برای رسيدن به موضوع و نتايج داريم.
اين مدرس دانشگاه، خاطرنشان كرد: مطالعه اوليه نسبت موضوع، يكی از كارهايی است كه يك پژوهشگر قرآنی بايد نسبت به موضوع تحقيق، صورت دهد، از جمله عنوان درون قرآنی يا برون قرآنی بودن آن بايد بررسی شود زيرا تعريف برخی پديدهها و لفظ آن در خود قرآن آمده است و برخی از كلمات كه در قرآن نيست، مانند آزادی كه بايد مترادفات قرآنی را شناخت.
حجتالاسلام والمسلمين محمد فاكرميبدی، رئیس مرکز تخصصی تفسیر قرآن کریم نیز در کارگاه مبانی پژوهش قرآن با بیان اینکه گاه افراد يك نظريهای در بيرون را مدنظر قرار میدهند و بعد در قرآن به دنبال تأييدی بر آن هستند كه همان تفسير به رأی است، گفت: چنين شخصی به دنبال يافتن اراده خدا نيست بلكه میخواهد عقيده خود را تحميل كند.
وی با بیان اینکه در حوزه مباحث ميانرشتهای، نويسنده بايد به هر دو طيف علوم و قرآن احاطه و اشراف داشته باشد تا بتواند در زمينه ميانرشتهای نظر بدهد، اظهار كرد: هر آيه مرادی دارد كه بدون توجه به آن، نمیتوان از آن استفاده كرد ما به هنگام مراجعه به قرآن مفسر محور نيستيم بلكه مولف محوريم تا به قصد و نيت خدا برسيم.
رئیس مرکز تخصصی تفسیر با اشاره به تعداد آیاتالاحکام موجود در قرآن تصریح کرد: عدد آياتالاحكام طبق قول معروف، 500 آيه است ولی به باور من حدوداً 2500 آيه را شامل میشود.
مراسم اختتامیه نیز عصر جمعه هفتم مهرماه در مجتمع یاوران مهدی(عج) با حضور معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی کشور برپا شد.
عليرضا زجاجی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی در مراسم اختتامیه با اشاره به اهانت اخير به پيامبر(ص) گفت: جامعه علمی و دانشگاهی كشور بايد بهعنوان تكليفی دينی از حريم والای پيامبر(ص) و ائمه(ع) دفاع كنند و بهترین دفاع استفاده از روشهای علمی و منطبق با منطق و استدلال است.
وی در سخنانی با محکومیت اهانت به ساحت پیامبر(ص) گفت: وظيفه داريم بهعنوان تكليف دينی از حريم والای ائمه(ع) و پيامبر(ص) دفاع كنيم و بايد ضمن اعلام برائت خود با برگزاری راهپيمايیها، با روشهای علمی و منطبق با منطق و مستندات دينی و عقلی پاسخ هتاكان را بدهيم.
وی ابراز كرد: دشمنان همواره حركات ناشايستی میكنند و پاسخهای كوبنده به دشمنان علامتی بر بيداری و زنده بودن مسلمانان است و از قشر تحصيل كرده مملكت نيز توقع است كه با روشهای علمی از ساحت پيامبر(ص) دفاع كنند.
رئيس سازمان فعاليتهای قرآنی دانشگاهیان كشور نیز در مراسم اختتامیه با تأکید بر رسالت این سازمان در ارتقای رتبه علمی و تخصصی دانشجویان گفت: برای تداوم ارتباط با دانشجویان قصد داريم از مقالات و پاياننامههای دانشجویی در عرصه ميانرشتهای قرآن و علوم حمايت كنيم.
حجتالاسلام تقوی ابراز کرد: مقالات پژوهشی ميان رشتهای را بهزودی در نشريهای منتشر خواهيم كرد و از كتابها، پاياننامهها و رسالههای دانشجويی حمايت كرده و دورههای تخصصیتر را برای دانشجويان برگزار میكنيم.
وی افزود: بايد علوم ميان رشتهای با قرآن جايگاه خود را در دانشگاهها پيدا كند به همین دلیل اين امر بهعنوان محور فعاليتهای سازمان تعريف شده است.
در مراسم اختتاميه جمعی از دانشجويان حاضر در كارگاه ميانرشتهای قرآن و علوم در فضايی صميمی به بيان ديدگاههای خود در زمينه كيفيت كارگاهها در گفتوگو با رئيس سازمان فعاليتهای قرآنی دانشگاهیان کشور پرداختند.