گروه فعاليتهاي قرآني: كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی به زودی توسط بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی منتشر میشود.
محسن رجبی قدسی، پژوهشگر بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی و مولف كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه خراسان رضوی، از انتشار كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی خبر داد و اظهار كرد: كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی در حال چاپ است و به زودی از طرف بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی روانه بازار نشر میشود.
رجبیقدسی با بيان اينكه حسين مرادیزنجانی، عضو هيئت علمی دانشگاه آزاد زنجان و مهدی غفاری، عضو وابسته دايرةالمعارف بزرگ اسلامی تهران، همكاران وی در تأليف كتاب قرآن در سيره نبوی هستند، ادامه داد: هدف از تأليف اين كتاب، آموزش زبان قرآن بر پایۀ تعاليم قرآن كريم و آموزههای سيره پيامبر اكرم(ص) است.
وی تصريح كرد: نگاهی به روشها و شيوههای متداول آموزش و ترويج قرآن در عصر حاضر، نشان میدهد كه برنامهريزی و راهاندازی اين امر مهم بر پایه تعاليم قرآن كريم و آموزههای سيره پيامبر اكرم(ص) نبوده و نيست، از اين رو بسياری از آيات و روايات كه ناظر و مبیّن اين موضوع و جوانب مختلف آن هستند، تحليل نشده رها شدهاند و گاه برداشتهای ناقص يا نادرست از آنها مبنای عمل قرار گرفته است.
پژوهشگر بنياد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی ادامه داد: در حقيقت، بسياری از مواقع با اخلاص و كوششهای فراوان درصدد ترويج قرآن برآمدهايم غافل از اينكه روشهای ما به علّت غيرمستند بودن به كتاب، سنّت، عقل و اجماع، به يكی از عوامل اصلی مهجور بودن قرآن در جوامع اسلامی و موانع مهم ترويج كلام خدا تبديل شده است.
رجبیقدسی، هدف نهايی آموزش قرآن در سيره نبوی را فراگيری زبان قرآن به عنوان زبانی همگانی و وسيله ارتباطی ميان خدا و مردم و مردم با مردم برای فراگير ساختن فرهنگ الهی قرآن در سرتاسر جهان دانست.
اين مؤلف كتاب تصريح كرد: با توجه به اين هدف، شيوههای رايج آموزش و ترويج قرآن مجيد، كارآيی لازم را ندارند و در خور شأن كلام خدا نيستند، لذا تنها راه جبران اين نارسايیها، ياری گرفتن از خود قرآن، بازگشت به اسوه حسنه رسول خدا(ص) و كنار گذاشتن سليقهها و شيوههای ابداعی غيرمستند به كتاب، سنّت، عقل و اجماع خواهد بود.
وی با تأكيد بر اينكه هدف از تأليف كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی، آموزش زبان قرآن يعنی زبان عربی مبين - نه زبان عربی گذشته و امروز - است؛ گفت: همانطور كه در آيه 103 سوره نحل «وَلَقَدْ نَعْلَمُ أَنَّهُمْ یَقُولُونَ إِنَّمَا یُعَلِّمُهُ بَشَرٌ لِّسَانُ الَّذِی یُلْحِدُونَ إِلَیْهِ أَعْجَمِیٌّ وَهَذَا لِسَانٌ عَرَبِیٌّ مُّبِينٌ؛ و نيك مىدانيم كه آنان مىگويند جز اين نيست كه بشرى به او مىآموزد [نه چنين نيست زيرا] زبان كسى كه [اين] نسبت را به او مىدهند عجمی و نارساست و اين [قرآن] به زبان عربى خاص و ممتاز است» و آيه 195 سوره شعراء «بِلِسَانٍ عَرَبِيٍّ مُّبِينٍ؛ به زبان عربى روشن» آمده است، منظور از لسان عربی مبين، بر اساس حديثی از صادقين(ع) كه فرمودهاند: «يبين الالسن و لا تبينه الالسن»، زبانی است كه قادر به تبيين همه زبانهای دنياست و هيچ زبانی جز خود زبان قرآن قادر نيست، قرآن را تبيين كند.
رجبیقدسی، آموزش به روش سمعی ـ شفاهی؛ واضح و شمرده خواندن قرآن، آسانسازی آموزش و بستن راه هرگونه سختگيری، آغاز آموزش از حزب مُفصّل(از سوره ناس تا سوره ق)، نوشتن قرآن و تصريف كلمات، آيات و سورهها را برخی اصول 14 گانه آموزش قرآن در سيره نبوی عنوان كرد.
وی با عنوان اين مطلب كه كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی از اول دیماه برای چاپ آماده شده است، گفت: اميد است تا اواسط بهمنماه سال جاري در اختيار علاقهمندان قرار گيرد.
وی با اشاره به اينكه در كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی، آموزش به صورت عملی و نظری تبيين شده است، اظهار كرد: روش آموزش قرآن در سيره نبوی از سال 1374 تا سال 81 عملاً در دانشگاه امام صادق(ع) تهران و بعضی مساجد توسط دانشجويان آن دانشگاه تدريس شده است.
رجبیقدسی افزود: كتاب «آموزش زبان قرآن» تأليف استاد محمدعلی لسانی فشاركی و مهدی غفاری (انشارات زينی قم،1390)؛ كتاب «آيين قرائت و كتابت قرآن كريم در سيره نبوی» تأليف محسن رجبیقدوسی(بوستان كتاب قم، 1389) و كتاب «حمل قرآن؛ پژوهشی در روششناسی تعليم و تحفيظ قرآن مجيد» (پژوهشگاه حوزه ودانشگاه، قم 1388) نوشته دكتر ابوالفضل خوشمنش به نوعی ذيل و تكملهاي برای كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی به شمار میآيند.
وی در پايان خاطرنشان كرد: نويسندگان كتاب آموزش قرآن در سيره نبوی آماده اجرای عملی آموزش در مؤسسات قرآنی هستند و اين روش هماكنون در دارالقرآن سپاه ناحيه كرج تدريس میشود.