کد خبر: 1310944
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۵
رقیه یعقوبی:

سطح‌بندی مؤسسات برای هم‌افزایی توان آموزشی مراکز قرآنی انجام شود

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی از جمله طرح‌هایی است که اگر به صورت اصولی با برنامه‌ریزی صحیح و برای هم‌افزایی توان آموزشی مراکز قرآنی انجام شود موجب رشد و ارتقاء قرآن‌آموزان و مؤسسات قرآنی خواهد شد.


رقیه یعقوبی، پژوهشگر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی از جمله طرح‌هایی است که اگر به صورت اصولی با برنامه‌ریزی صحیح و در جهت هم‌افزایی توان آموزشی مراکز قرآنی انجام شود، موجب رشد و ارتقاء قرآن‌آموزان و مؤسسات قرآنی خواهد شد، اما قبل از اجرای طرح باید نقاط قوت و ضعف آن توسط کارشناسان قرآن مورد بررسی قرار گیرد.



وی درمورد این که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، اظهار کرد: معیارهای متفاوتی برای سطح‌بندی مؤسسات قرآنی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به تعداد کلاس‌های آموزشی، حضور مربیان با تجربه، سطح برگزاری کلاس‌ها، خروجی‌های مؤسسات و موفقیت قرآن‌آموزان مؤسسه در مسابقات شهرستانی، استانی و ملی اشاره کرد.



مدیرمسئول مؤسسه امام رضا(ع) آبیک با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر تقویت معلمان و مدرسان قرآن، عنوان کرد: با توجه به سطح برگزاری کلاس‌های آموزشی در موسسات قرآنی، مربیان به صورت خود به خود با در نظر گرفتن سطح دانش و تجربه‌ای که دارند، جذب مراکز قرآنی مختلف می‌شود، البته سطح‌بندی مراکز نیز در زمینه حضور مؤثر مربیان در مراکز قرآنی تأثیرگذار است، زیرا اگر مربیان با سطح دانش بالا در مؤسسات سطح 3 مشغول به فعالیت شوند، به مرور زمان دانش آنها زایل خواهد شد.



وی درباره این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، افزود: در حال حاضر مؤسساتی که در سطح کشور فعالیت می‌کنند، تقریباً شناخته شده هستند، زیرا این مؤسسات یا زیر نظر سازمان تبلیغات اسلامی هستند و یا تحت نظارت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی قرار دارند؛ باید انگیزه ایجاد شود که مؤسساتی که هنوز مجوز دریافت نکرده‌اند اقدام کنند تا به این ترتیب شناسایی شوند.



یعقوبی درباره این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، بیان کرد: مسابقات می‌تواند عاملی مؤثر برای شناخت میزان استعداد و سطح توانایی قرآن‌آموزان باشد، اما در صورتی که شرایط شرکت در این مسابقات به صورت یکسان برای تمام قرآن‌آموزان و فعالان قرآنی فراهم شود و در این صورت می‌تواند عاملی برای تعیین سطح مؤسسات نیز باشد.



وی با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: پژوهش‌های قرآنی از جمله فعالیت‌های خاص و کاربردی است که متأسفانه در تعداد کمی از مؤسسات به این امر پرداخته می‌شود و با توجه به ضرورت انجام فعالیت‌های پژوهشی در سطح جامعه، باید امتیاز خاصی برای مراکزی که پژوهش‌های قرآنی را در برنامه‌های خود دارند در نظر گرفته شود واین مؤسسات نیز جزء مؤسسات سطح یک قرار گیرند.



این پژوهشگر قرآن در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روش‌های آموزشی دارد، عنوان کرد: پس از تعیین سطح مؤسسات قرآنی باید جلساتی با حضور مدیران، کارشناسان و مربیان قرآن مؤسسات در سطوح مختلف برگزار شود و در این همایش‌ها و نشست‌ها، مؤسسات به ارائه برنامه‌ها و معرفی عوامل موفقیت خود بپردازند و این موارد می‌تواند عاملی مؤثر در به‌کارگیری روش‌های بهتر در زمینه آموزش قرآن باشد.



وی در پایان درباره این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: مؤسساتی که زیر نظر نهادهای متولی امور قرآن هستند به انواع مختلف مورد حمایت این بخش‌ها قرار می‌گیرند، اما مؤسسات دیگر نیز باید برای ساماندهی، حمایت و نظارت بیشتر اقدام به دریافت مجوز کنند و علاوه بر نهادهای دولتی، سایر بخش‌ها و سازمان‌های خصوصی نیز باید متناسب با توانایی‌هایی که دارند، مؤسسات قرآنی را مورد حمایت قرار دهند.

captcha