اشرف سلطانی، مدیر داخلی مؤسسه دارتحفیظالقرآن تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: تاکنون فعالیتهایی در زمینه سطحبندی مؤسسات قرآنی انجام شده است و ارزشیابی مؤسسات قرآنی، فرایندی مؤثر در رشد و ارتقای فعالیتهای قرآنی خواهد بود، اما نکته مهم این است که ناظران و کارشناسان ارزشیابی تا چه حد از سواد قرآنی برخوردارند و چه میزان از مؤسسات قرآنی شناخت دارند.
وی اظهار کرد: باید مشخص شود که کارشناسان و مجریان طرح سطحبندی آیا با شناخت قبلی در زمینه سطح بندی مؤسسات قرآنی وارد شدهاند، از تخصص کافی برخوردارند و با داوران در تعامل هستند یا خیر، یا اینکه یک کار اداری و اجرایی انجام میدهند، توجه به این موارد در سطحبندی اصولی مؤسسات قرآنی تأثیرگذار خواهد بود.
این قاری قرآن در رابطه با پیشینه ارزیابی فعالیت مؤسسات قرآنی، بیان کرد: از سالها قبل، مؤسسات قرآنی و فعالیتهای آنها مورد ارزشیابی قرار میگرفتند و مؤسسات از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی یا سازمان تبلیغات اسلامی درخواست میکردند که اساتید و داوران را به مؤسسات اعزام کنند و فعالیت مؤسسات را مورد ارزشیابی قرار دهند، زیرا برای مؤسسات قرآنی مهم است که بدانند در چه سطحی قرار دارند.
وی درمورد این که سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، عنوان کرد: خروجی هر مؤسسه و تربیت قرآنآموزان و نخبگان قرآنی میتواند عاملی مؤثر برای ارتقای سطح مؤسسات محسوب شود، طرح سطحبندی نیز باید بهصورت مستمر انجام شود و ارزشیابی معمولاً توسط خود مؤسسات انجام میشود، اما بهتر است این نظارتها از بیرون و از سوی نهادهای برتر صورت پذیرد.
سلطانی با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن در جامعه، تصریح کرد: سطحبندی عاملی مؤثر در ارتقای کیفیت مؤسسات قرآنی خواهد بود و حتی انتقادات نیز میتواند عاملی سازنده برای مؤسسات محسوب شود؛ اگر مؤسسات ارزشیابی شوند و ایرادات مشخص شود، رقابت ایجاد میشود و عاملی برای ارتقای مؤسسات قرآنی خواهد بود.
وی درباره این که برای سطحبندی مؤسسات قرآنی چه معیارهایی باید در نظر گرفته شود، افزود: مهمترین معیار این است که کارشناسانی که فعالیت مؤسسات را مورد ارزشیابی قرار میدهند باید از تجربه کافی برخوردار باشند براساس شناخت و عقاید فردی تصمیم گیری نکنند، از مطالعات کافی برخوردار بوده و در رابطه با فعالیت مؤسسه تحقیقات لازم را انجام دهند.
وی در ادامه اظهار کرد: همچنین خروجی مؤسسات قرآنی، تربیت تعداد حافظان و قاریان قرآن، حضور اساتید و کارشناسان قرآن برجسته نیز عوامل مهمی در تعیین سطح مؤسسات قرآنی خواهد بود و علاوه به تعداد قرآنآموزان و روشهای آموزشی باید سطح اخلاق قرآنی مدیران، مربیان و کادر اجرایی مؤسسات قرآنی نیز مورد توجه قرار گیرد.
مدیر مؤسسه دارتحفیظ القرآن تهران با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر تقویت معلمان و مدرسان قرآن، بیان کرد: با سطحبندی مؤسسات قرآنی حالت رقابت ایجاد میشود و مربیان نیز درصدد ارتقای سطح دانش و مهارتهای خود برمیآیند و با کاستیهای خود آشنا میشوند.
وی تصریح کرد: با ایجاد حالت رقابت بین مؤسسات قرآنی، قاریان و حافظان قرآن بیشتری توسط مراکز قرآنی تربیت میشوند و با انجام سطحبندی، موسسات میتوانند خود را با دانشگاهها و دانشکدههایی که فعالیت قرآنی انجام میدهند، مقایسه کنند، به این ترتیب این مراکز متوجه میشوند که آیا فقط در سطح مؤسسات قرآنی هستند یا میتوانند در سطح جامعه دانشگاهی و حوزوی نیز به رقابت بپردازند.
سلطانی با اشاره به نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی، گفت: باید فعالیت مؤسسات قرآنی بهگونهای باشد که قرآنآموزان، اساتید، قراء و حافظان قرآن بتوانند در زمینه علوم قرآنی به فعالیتهای تحقیقاتی و پژوهشی بپردازند، به این ترتیب جامعه قرآنی از حالت سنتی یک قدم جلوتر خواهد رفت.
وی با اشاره به ضرورت و چالشهای سطحبندی مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: برای هر تحقیقی، محققان با چالشهایی مواجه میشوند؛ بستگی دارد کارشناسانی که مسئول تعیین سطح مؤسسات هستند تا چه اندازه در حیطه فعالیت خود خبره هستند و راههای مختلف را برای ارزشیابی مؤسسات در نظر بگیرند.
این قاری قرآن در پایان درمورد این که سطحبندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی میتوانند کمک بزرگی برای ارزشیابی و تعیین سطح فعالیت مراکز باشند، تاکنون نیز فعالیتهای خوبی در این زمینه انجام شده و تحقیقات جامعی صورت پذیرفته است.