کد خبر: 1311380
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۳
احمد شاکری عنوان کرد:

ضرورت هدف‌گذاری مشخص برای جهانی‌سازی فرهنگ دفاع مقدس

گروه جهاد و حماسه: یکی از پژوهشگران ادبیات داستانی دفاع مقدس با اشاره به اهتمام ویژه نویسندگان در حوزه جهانی‌سازی دفاع مقدس، تصریح کرد: در راستای اجرایی کردن این رسالت باید هدف‌گذاری مشخصی مورد نظر قرار گیرد.


احمد شاکری، نویسنده، محقق و پژوهشگر ادبیات داستانی در گفت‌وگو با خبرگزاری بین المللی قرآن(ایکنا)، با تأکید بر لزوم اهتمام ویژه به مقوله جهانی‌سازی حماسه دفاع مقدس، گفت: در این موضوع و به طور خاص، جهانی شدن ادبیات دفاع مقدس باید چند نکته را مورد توجه داشت.



وی ادامه داد: یکی از این نکات ضرورت بحث درباره جهانی‌سازی این ادبیات و حماسه است، چون موضوعات متعددی در حوزه ادبیات داستانی قابل طرح هستند که نیازهای ادبیات داستانی را نیز تأمین می‌کنند، اما مقوله دفاع مقدس و ادبیات آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.



این محقق ادبیات داستانی با تأکید بر اینکه این موضوعات برخی از موانع را واکاوی می‌کنند، اظهار کرد: برخی از موضوعات هستند که برجستگی‌ها را بیان می‌کنند و معضلات نظری، عملی، مهارتی و سیاست‌گذاری را روشن می سازند، بنابراین در بررسی جهانی‌سازی ادبیات دفاع مقدس این مقوله مطرح می‌شود که با توجه به تعدد و تنوع موضوعات، چرا باید به مقوله جهانی‌سازی پرداخت؟



شاکری افزود: مقوله جهانی‌سازی و جهانی شدن به ویژه در دهه اخیر جایگاه جدی‌تری در گفتمان ادبیات داستانی دفاع مقدس را به خود اختصاص داده است؛ البته در دهه‌های پیشین، دغدغه‌ای برای نشر آثار دفاع مقدس در خارج از مرزهای ایران وجود داشت، ولی اخیراً ذهن نویسندگان و ناشران متوجه به این امر شده است.



وی با اشاره به تأسیس و شکل‌‌گیری مراکزی برای ترجمه آثار، نشر و تبلیغ این آثار در سراسر جهان، تصریح کرد: شکل گرفتن این مراکز نشان دهنده این است که فضای ادبیات داستانی ما به موضوع و اهمیت جهانی‌سازی توجه پیدا کرده است.



این نویسنده عرصه دفاع مقدس، انتشار برخی آثار پرفروش در داخل کشور را عامل توجه نویسندگان و ناشران این عرصه به مقوله جهانی شدن این ادبیات دانست و افزود: در حقیقت یکی از پشتوانه‌های ملی این بحث، انتشار برخی آثار با شمارگان بالا و با نوبت‌های چا‌پ متعدد بود که این تصور را تقویت کردند که ما به نوعی ادبیات ملی و بومی دست یافتیم و این موضوع می‌تواند مجموعه‌ای از سلایق متنوع در کشور را پاسخگو باشد.



وی با بیان اینکه این امر قرینه‌ای است مبنی بر اینکه ادبیات ما می‌تواند سلایق متعدد در مخاطبان جهانی‌اش را هم تأمین کند، با اشاره به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر معرفی آثار شاخص انقلاب و دفاع مقدس در حوزه‌ بین‌الملل، بیان کرد: در راستای اجرایی کردن این رسالت باید هدف‌گذاری مشخصی مورد نظر قرار داده شود.



وی ادامه داد: اولاً باید منظور از جهانی شدن را ترسیم و مشخص کرد که هدف‌مان از جهانی‌سازی و جهانی شدن دفاع مقدس و آثار مربوط به آن چیست؛ همچنین باید تعیین کرد که برای رسیدن به این هدف باید از چه ابزارهایی استفاده شود.



شاکری، جهانی‌شدن را به معنای صرف حضور در جشنواره‌های بین‌المللی ندانست و افزود: جهانی‌سازی به این معنا نیست که تنها در جشنواره‌هایی که در کشورهای مختلف برگزار می‌شوند حضور یابیم و با ارائه آثاری که باب میل آنها است، جایزه دریافت کنیم.



وی ادامه داد: ملاک جهانی‌سازی و جهانی شدن، لزوماً به معنای جایزه گرفتن از جشنواره‌های بعضاً سکولار و معاند یا غیر همسو نیست، چرا که این موضوع آسیبی بود که سینمای انقلاب به آن دچار شد  و برخی از فیلمسازان ما با این انگیزه که فیلم جهانی تولید بکنند عملاً گفتمان و باورهای سینمای غرب را در آثار خود اجرایی کردند تا توسط جشنواره‌های متعدد در دنیا پذیرفته شوند و این به معنای ترک و از دست دادن اندیشه‌های است که ما هدف‌مان تبلیغ و ترویج آن است.

captcha