حجتالاسلام والمسلمین مسعود عالمی، پژوهشگر علوم قرآنی، در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: مجهز شدن تبلیغ دین به ابزار و شیوههای جدید ضروری است این مهم را نباید فراموش کرد که آموزش فرامین دین، درانحصار کسی نیست و هر کس که در زمینه دین، شناخت، آگاهی کافی و قدرت انتقال مفاهیم دینی را داشته باشد، در تبلیغ دین باید گام بردارد.
وی افزود: آموزش از طریق اینترنت و فیلم و هر وسیلهای از سوی افراد متخصص میتواند روش مناسبی برای انتقال مفاهیم دینی باشد ما در گذشته دستاوردهای خوبی در انتقال مفاهیم دینی داشتیم، اگرچه این روند با کاستیها و چالشهایی نیز توام بوده است.
این استاد دانشکده الهیات دانشگاه تهران خاطر نشان کرد: عدم فهم دقیق مفاهیم دینی و نبود پایههای علمی و پژوهش برای انتقال آموزههای دینی از جمله چالشهای پیش روی ساماندهی آموزش مفاهیم دینی است.
همه مسئولان و حتی خود مردم پیگیری شوند
این محقق علوم قرآنی گفت: انسان را نمیشود از دین که سرشت انسان با آن پیوند خورده جدا کرد بنابراین ممکن است جوانان ما از برخی تبلیغات و آموزشهای دینی فاصله گیرند؛ اما از ذات دین جدا نمی شوندو همین امر بهترین بهانه برای پرداختن دقیق به این آموزشها است که باید از سوی همه مسئولین و حتی خود مردم پیگیری شود.
این استاد دانشگاه همچنین بر لزوم مخاطب شناسی و انتخاب نحوه ایجاد ارتباط کلامی برای تفهیم مسایل دینی، تاکید کرده و اظهار کرد: تبلیغ دینی، منش و روش خاصی را میطلبد و نباید همیشه انتظار داشت که همه افراد یک جامعه، رویکرد دینی تقویت یافتهای داشته باشند، چرا که هستند کسانی که در جذب شدن به مضامین الهی و معنوی، ضعیف باشند.
حجتالاسلام عالمی، تبلیغ دینی را یک روش برای روشنگری و هر گونه اجبار و تحمیل درامر دین را مردود خواند.
پرسشگری در دین، آزاد است
وی در این زمینه افزود: اجبار در امر آموزش مفاهیم دین، به ویژه اگر با زیباییهای دین توام و همراه نشود، پیامدهای نامناسبی دارد. پرسشگری در دین، آزاد است و اسلام نیز راه پرسش را بر انسان نبسته است.
حجتالاسلام عالمی در عین حال تصریح کرد: پرسشگری نیز همیشه به قصد پاسخیابی نبوده و برخی افراد، به قصد تخریب مسئلهای به طرح پرسش میپردازند.
وی تاکید کرد: بستن راه پرسشگری، دلسردی و دینگریزی افرادی را به همراه دارد، در حالی که ایجاد پرسشگری، یکی از دین است.
وی درباره آموزش در دوران کودکی و مدارس گفت: این که آموزش و پرورش تا چه اندازه در انتقال مفاهیم دینی موفق بوده است را باید با در نظر گرفتن امکانات و شرایط زمانی آن سنجید.
حجتالاسلام عالمی اشاره کرد: به منظور برقراری ارتباط منسجمتر مفاهیم دینی با نسل جوان و نوجوانان کمیته کاربست آسیبهای دینی در حال فعالیت است و تلاش میشود این آسیبها شناسایی و متناسب با آنها راه حل ارایه شود.
فقدان نیروی انسانی کارآمد
وی تاکید کرد: علما و مسئولان کشور میتوانند با بسترسازی مناسب، فضا را در اختیار انسانهای اندیشمند، فرهیخته و باصلاحیت قرار دهند و نقشآفرینی این افراد را در انتقال شیوههای آموزشی بهویژه در بخش دینی پررنگتر کنند؛ از اینرو میتوان گفت هر طور حاکمان جامعه بسترسازی کنند، انتظار دیگری غیر از آن نباید داشت.
این محقق علوم قرآنی اشاره کرد: فقدان نیروی انسانی کارآمد از مهمترین آسیب در زمینه تربیت دینی در مدارس است و بحث نیروی انسانی را میتوان حلقه مفقودهای در همه عرصههای علمی، اجرایی و تشکیلاتی دانست.
به گفته وی در برخی مسائل آموزشی به دلیل حضور افراد فاقد صلاحیتهای علمی، عرصه برای اظهار وجود چهرههای صاحبنظر، اندیشمند و فرهیخته تنگ شده است و این مهمترین چالش در عرصههای تربیت دینی مدارس است.
وی ارتقای سطح انگیزه نیروی انسانی را مؤثرترین مبنا در امر تعلیم و تربیت توصیف و اظهار کرد: تمامی تحولات در نظام تربیتی باید بر مبنای توسعه نیروی انسانی شکل بگیرد؛ چرا که این مبناییترین محور تحول، خود تحولزا خواهد بود.