به گزارش خبرنگار ایکنا، علیرضا کاظمی؛ وزیر آموزش و پرورش و رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور با حضور در شصت و پنجمین جلسه این کمیسیون که پیش از ظهر امروز سهشنبه 20 آبان در ساختمان مرکزی وزارت آموزش و پرورش برگزار شد، با قدردانی از تلاش دبیرخانه این کمیسیون طی قریب به یک سال فعالیت پیگیر در حوزه مأموریتهای محوله گفت: از جمله دستاوردهای فعالیت یکساله این کمیسیون در ساختار جدید، ترسیم نقشهای جامع برای آموزش عمومی قرآن کشور بوده است.
وی ادامه داد: مسئولان دبیرخانه کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در طول سال گذشته فعالیت خود، با تشکیل ساختار جدید مورد نیاز که از پشتوانه نظری و فکری کمیتههای تخصصی برخوردار است و همچنین در یک حرکت مبتکرانه که هیئت اندیشهورزی نیز به موازات آن تشکیل شده است، توانستهاند بستر را برای ایجاد شبکه آموزش عمومی قرآن در استانها فراهم کنند.
کاظمی تصریح کرد: با ایجاد این ساختارهای نوگرایانه شاهد هستیم که در طول یک سال فعالیت این کمیسیون محتواهایی مؤثر در جهت اشاعه آموزش عمومی قرآن در کشور، تولید و عرضه شود. البته همچنان در آغاز راه هستیم و تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.
وزیر آموزش و پرورش به ظرفیت بکر و مؤثر موجود در مهدهای کودک و پیشدبستانی اشاره کرد و گفت: یکی از زمینههای مساعد برای گسترش شبکه آموزش عمومی قرآن، مهدهای کودک و مقاطع پیشدبستانی هستند که در این زمینه بارها تأکید کردهایم، سازمان تعلیم و تربیت کودک به عنوان متولی این بخش باید در زمینه راهاندازی کارگروه تخصصی آموزش قرآن این مقطع سنی کوشا باشد.
رئیس کمیسیون تخصصی توسعه آموزش عمومی قرآن کشور گفت: از جمله حوزههای مورد تأکید در گسترش کمی و کیفی مسئله آموزش عمومی قرآن، دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی است؛ من این دو حوزه به انضمام سازمان تعلیم و تربیت کودک را حوزههای پیشران در آموزش عمومی قرآن میدانم که باید با استفاده از محتواهای چندرسانهای نوظهور و جدید، افق روشنی را در زمینه آموزش عمومی قرآن برای آنها، والدین و خانوادههایشان فراهم کنیم.
وی تأکید کرد: بعد از مشخص شدن ساختارها و بسترهای مورد نظر، اقدام دیگری که باید این کمیسیون به دنبال آن باشد، برنامهریزی عملیاتی و اجرایی است. این کمیسیون باید مرجع دریافت برنامه قرآنی دستگاههای مخلف تصمیمساز و اجرایی کشور باشد. آنها باید برنامههای خود را براساس ظرفیتهای موجود، منابع انسانی و مالی که در اختیار دارند برای کوتاهمدت و بلندمدت تبیین کنند تا کمیسیون در مقاطع تعیینشده، در زمینه مطالبهگری از آنها اقدام کند.
کاظمی با اشاره به اینکه اجرای صرف برنامههای مورد نظر ملاک موفقیت این کمیسیون نیست، گفت: در گام بعدی باید رصد و پایش در دستور کار قرار گیرد. شاید اقدامات مؤثری در این زمینه به انجام رسیده باشد، اما به دلیل نبود یک سامانه جامع اطلاعرسانی، باقی متولیان امر آموزش عمومی قرآن از آن بیاطلاع باشند؛ در نتیجه نیازمند ایجاد یک سامانه جامع در زمینه آموزش عمومی قرآن کشور هستیم.
رئیس کمیسیون توسعه آموزش عمومی قرآن کشور در پایان افزود: ایجاد سامانه جامع آموزش عمومی قرآن که این کمیسیون هر چه سریعتر باید در ساماندهی آن کوشا باشد، مرجعی را فراهم میآورد تا در آن همه اقدامات صورت گرفته از سوی نهادهای قرآنی، دستگاههای حکومتی و اجرایی در این زمینه بارگذاری و بهروزرسانی شود که هم الگویی تشویقی برای سایر دستگاهها درباره اقدامات قرآنی و پررنگتر شدن آنها را فراهم میآورد و هم با توجه به امکانات، کمبودها و کاستیها هر کدام که مانع و چالشی را برای رسیدن به اهداف مورد نظر موجب میشود، احصا و در جهت رفع آنها تلاش خواهد شد.
انتهای پیام