کد خبر: 1311527
تاریخ انتشار : ۱۴ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۱۰
میرزایی عنوان کرد:

تمرکز مراکز قرآنی در زمینه پژوهش‌های قرآنی؛ برنامه‌ای راهبردی در ارتقای سطح مؤسسات

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: تمرکز مراکز قرآنی در زمینه پژوهش‌های قرآنی، برنامه‌ای راهبردی در ارتقای سطح مؤسسات خواهد بود و در این راستا باید امکان انجام فعالیت‌های پژوهشی برای تمامی مراکز فراهم شود؛ سپس مؤسسات از این نظر مورد ارزیابی قرار گیرند.


مریم میرزایی، مدیرمسئول مجمع حفظ یاسین قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی تاکنون در مورد بسیاری از مؤسسات قرآنی که زیر نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی هستند، اجرا شده است، اما این که این طرح تا چه حد می‌تواند در ارتقاء سطح کسب مهارت‌های تخصصی توسط قرآن‌آموزان تأثیرگذار باشد به شیوه اجرای این طرح توسط کارشناسان بستگی دارد.



وی درمورد این که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، عنوان کرد: معیارهای بسیاری برای تعیین سطح مؤسسات قرآنی وجود دارد که از جمله آنها می‌توان به برگزاری دوره‌های تخصصی آموزش قرآن، تعداد کلاس‌های آموزشی، درصد جذب قرآن‌آموزان، حضور نخبگان و استعدادهای برتر قرآنی و غیره اشاره کرد.



میرزایی با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر تقویت معلمان و مدرسان قرآن، بیان کرد: ارتقای دانش مربیان وایجاد رقابت بین مربیان قرآن در زمینه ارائه بهترین روش آموزش قرآن از جمله مزایای طرح سطح‌بندی مؤسسات قرآنی محسوب می‌شود و در این راستا باید مؤسسات قرآنی اهتمام بیشتری در زمینه برگزاری دوره‌های تربیت مربی قرآن داشته باشند.



وی درباره این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، اظهار کرد: نتایج مسابقات را می‌توان ملاکی برای سنجش سطح فراگیری و میزان استعداد قرآن‌آموزان قرار داد، اما در زمینه سطح‌بندی مؤسسات قرآنی با توجه به شرایط منطقه‌ای مؤسسات و تعداد قرآن‌آموزان نمی‌توان به عنوان معیاری معتبر در نظر گرفت.



مدیرمسئول مجمع حفظ یاسین قزوین در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روش‌های آموزشی دارد، افزود: مسلماً پس از سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، مؤسساتی به عنوان الگو معرفی می‌شوند و با معرفی این مراکز به مؤسسات قرآنی دیگر، مدیران و مربیان قرآن درصدد به‌کارگیری بهینه روش‌های آموزشی برمی‌آیند و به این ترتیب مؤسسات قرآنی به صورت تخصصی به فعالیت می‌پردازند.



وی با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، تصریح کرد: انجام فعالیت‌های پژوهشی در حال حاضر به برخی مؤسسات که از ظرفیت و توانایی کافی در این زمینه برخوردارند اختصاص یافته است، بنابراین در ابتدا باید امکان انجام فعالیت‌های پژوهشی برای تمامی مراکز فراهم شود، سپس مؤسسات از این نظر مورد ارزیابی قرار گیرند.



میرزایی همچنین با اشاره به ضرورت‌ و چالش‌های سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: با توجه به این که با اجرای طرح سطح‌بندی، ممکن است مزایایی برای مؤسسات قرآنی سطح 1 در نظر گرفته شود، به این ترتیب مؤسساتی که در سطوح 2 یا 3 قرار می‌گیرند، ممکن است با اجرای این طرح مقابله کنند که برای جلوگیری از این امر باید مؤسسات قرآنی قبل از اجرای طرح به خوبی توجیه شوند.



وی درمورد این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: حمایت از مؤسسات قرآنی تنها مربوط به نهادهای قرآنی و دولت نمی‌شود، بلکه باید تمامی شرکت‌ها و سازمان‌ها اعم از خصوصی و دولتی به حمایت از مراکز قرآنی و ترویج فعالیت‌های قرآنی بشتابند و البته اطلاع‌رسانی صحیح در این زمینه نیز بسیار تأثیرگذار است.

captcha