کد خبر: 1314119
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۲۸
مقامی خواستار شد:

تدوین منابع آموزشی مؤسسات قرآنی متناسب با نیاز و فهم مخاطبان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: متون آموزشی دارای مؤلفه‌‌ها و متغییرهای مختلفی هستند، اما نیاز است تا این منابع و متون در راستای نیاز و متناسب با فهم افراد تدوین شود، زیرا در غیر این‌صورت، این منابع می‌تواند حالت بازدارندگی در مخاطبان ایجاد کند.


حجت السلام مهدی مقامی، مدیرعامل مؤسسه تدبر در قرآن و سیره مشهد، درگفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با معیار و ملاک‌های لازم جهت دریافت مجوز راه‌اندازی یک مؤسسه قرآنی، گفت: این مجوزها باید به افرادی داده شود که در مرحله اول، دغدغه قرآنی داشته، در مرحله دوم، خود شخصیت قرآنی داشته، در مرحله سوم انسان موجهی در بین مردم بوده و در مرحله چهارم سابقه و توان کار در این عرصه را داشته باشند.



وی در ادامه افزود: همانگونه که تمامی ارگان‌ها و سازمان‌ها برای کارمندان خود آموزش‌‌های ضمن خدمت برگزار می‌کنند، ضرورت دارد تا سازمان‌های متولی امور قرآنی و فعالیت مؤسسات و مراکز قرآنی برای مدیران خود، دوره‌های ضمن خدمت برگزار کنند، تا توان مدیریتی این گروه افزایش یابد.

شرکت مدیران در دوره‌های ضمن خدمت؛ شرطی برای تمدید مجوز فعالیت مؤسسات



مقامی تصریح کرد: حضور مدیران در دوره‌های ضمن خدمت به صورت حضوری، نیمه حضوری و مجازی می‌تواند به فرایند کیفی و کمی مؤسسات کمک کند و حتی می‌توان شرکت در این دوره‌ها را شرطی برای تمدید مجوز فعالیت مؤسسات قرآنی قرار داد.



مؤلف کتاب «بصیرت چراغ مه شکن دوران فتنه» اظهار کرد: متون آموزشی دارای مؤلفه‌‌ها و متغییرهای مختلفی هستند، اما نیاز است تا این منابع و متون در راستای نیاز و متناسب با فهم افراد تدوین شود، زیرا در غیر این‌صورت، این منابع می‌تواند حالت بازدارندگی در مخاطبان ایجاد کرد و ریزش کلاس‌های آموزشی را بالا برد.



این کارشناس قرآن بیان کرد: در چالش‌های حال حاضر مفاهیم و آموزه‌های قرآنی به گونه‌ای ارائه می‌شود، که در خور فهم و مبتلابه مخاطبان نیست که این خود منجر به عدم موفقیت کلاس‌ها می‌شود و  راهکار گذر از این مرحله نیازشناسی و نیازسنجی مخاطبان پیش از برگزاری کلاس است.

ضرورت تجهیز مؤسسات قرآنی به لحاظ سخت‌افزاری و نرم‌افزاری

وی در رابطه با وضعیت مؤسسات قرآنی در سطح کشور، اظهار کرد: وضعیت فعلی مؤسسات قرآنی و نحوه افزایش آنها چندان مطلوب نیست و نیاز است تا این مراکز هم به لحاظ سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری تجهیز شوند.



مقامی با تأکید به استفاده از هنر در آموزش قرآن، گفت: متناسب نبودن متون آموزشی، میزان شهریه، ناتوانی مربی در کلاس و بحث و نامناسب بودن زمان برگزاری کلاس‌ها از دلایل گریز فراگیران از ادامه آموزش است.



این نویسنده در رابطه با تعدد مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: تعدد مؤسسات قرآنی در صورتی که موازی کاری صورت نگیرد و هر مؤسسه به فعالیت در یک حوزه قرآنی پرداخته و حوزه‌های آموزشی متناسب با نیاز مخاطبان هر منطقه به مؤسسات واگذار شود، ضروری است.



مقامی در پایان با بیان اینکه تعدد و تقویت مؤسسات و خانه‌های قرآن هر دو نیاز است، خاطرنشان کرد: در مرحله اول تقویت مؤسسات و خانه‌های قرآنی ایجاد شده به منظور به ثمر رسیدن فعالیت‌ها و تلاش این مراکز ضروری است و در مرحله دوم در صورت وجود خلأ نیاز است، تا این خلأ‌ها با ایجاد مؤسسات قرآنی جدید پر شود.

captcha