کد خبر: 1314307
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۹
حجت‌الاسلام قاسمیان تبیین کرد:

رسانه‌ و ضرورت ذائقه‌سازی صحیح برای مردم

گروه اجتماعی: مدیر مدرسه علمیه مشکات گفت: رسانه‌ها قدرتمندترین ابزار برای فرهنگ‌سازی در جامعه است و ما با ذائقه‌سازی صحیح برای مردم و تولید برنامه‌های پرمحتوا و آموزنده می‌توانیم، مفاهیم دینی و قرآنی را به مخاطب بویژه کودک منتقل کنیم.


حجت‌الاسلام‌ و‌المسلمین غلام‌رضا قاسمیان، مدیر مدرسه علمیه مشکات در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: با توجه به گستردگی که رسانه‌ها دارند و همیشه مورد توجه همه اقشار جامعه بوده‌اند می‌توان از این نهاد به بهترین شیوه برای انتقال مفاهیم دینی بین مردم استفاده کرد، البته نباید از حضور علما و صاحب‌نظران در پرداختن به آموزش مفاهیم دینی توسط رسانه‌ها غافل ماند.



استفاده از ابزار رسانه درحوزه فرهنگ و آموزش امور مذهبی



وی با اشاره به اهمیت رسانه به ویژه رادیو و تلویزیون در فرهنگ سازی و انتقال مفاهیم دینی در بین مردم افزود: تلویزیون فقط برای سرگرمی و پرکردن اوقات فراغت نیست بلکه از ابزار رسانه باید درحوزه فرهنگ و آموزش امور مذهبی و آیینی به بهترین وجه استفاده کرد.



حجت‌الاسلام قاسمیان خاطر نشان کرد: در رسانه باید کار کارشناسانه انجام شود و تولید برنامه‌ها طوری شیرین و شیوا باشد که مفاهیم دینی به صورت غیرمستقیم به کودکان منتقل شود تا در روح و روان کودک تأثیربگذارد و او را در مسیر صحیح تربیت دینی قراردهد.



مدیر مدرسه علمیه مشکات تأکید کرد: در انتقال مفاهیم دینی به جامعه باید توجه خاصی به نحوه آموزش و استفاده از علما و صاحب‌نظران دینی داشت و این آموزش‌ها باید از کودکان آغاز و به همه جامعه بسط داده شود.



وی تاکید کرد: رسانه تصویری مورد اقبال کودکان قرار دارد و باید با برنامه‌ریزی درست پایه‌های انتقال مفاهیم دینی را بین کودکان و بزرگسالان مستحکم بنا کرده و مفاهیم دینی را در قالب برنامه‌های جذاب و به زبان ساده و درعین حال عامه پسند و علمی به جامعه انتقال داد.



همکاری فکری علمای دینی با رسانه ملی در حوزه برنامه‌سازی



حجت‌الاسلام قاسمیان خاطر نشان کرد: اگر برنامه‌سازان رسانه ملی در تولید برنامه‌ها شاخص و معیار نداشته باشد در معرض خطا و اشتباه قرارمی گیرد و این وظیفه محققان و پژوهشگران و به‌ویژه علمای دینی است که از نظر فکری برنامه‌سازان را حمایت کنند؛ با تعامل برنامه ساز و پژوهشگر است که می توان تولید خوب بر محور ارزش‌های دینی و قرآنی عرضه کرد.



وی تصریح کرد: موضوع فرهنگ و دین باید در اولویت قرار داشته باشد و رسانه‌ها به ویژه رادیو و تلویزیون که نقش مهمی در انتقال مفاهیم دینی به جامعه دارند، با نقد و آسیب‌شناسی می‌توانند در هدایت درست جامعه تأثیرگذار باشند.



این مدرس حوزه علمیه تأکید کرد: رادیو و تلویزیون با تصویرسازی و الگوسازی مناسب می تواند مفاهیم دینی و قرآنی را به کودک و نوجوان به روشی صحیح منتقل کند و در این صورت است که از حالت انفعال خارج می‌شود.



زنگ خطر: ضرورت عزم رسانه ملی



وی با اشاره به روند رو به رشد فعالیت‌ ماهواره‌ها و بازی‌های کامپیوتری، اظهار کرد: ما امروزه با گسترش شبکه‌های ماهواره و محیط ‌های مجازی روبرو هستیم که تولید فکر و محتوا کرده و در واقع زمینه‌ای را ایجاد می‌کنند که ما نمی‌توانیم بدون توجه به این زمینه‌ها فعالیت‌های آموزشی خود را به ثمر برسانیم واین یک واقعیت است که در حال حاضر جامعه فرهنگی ما به شدت تاثیر‌پذیر فضای حاکم بوده و عزم ملی رسانه را برای مقابله با این هجمه طلب می‌کند



قدر امکاناتمان را نمی دانیم



این کارشناس علوم قرآنی با اظهار تاسف از اینکه قدر امکاناتمان را نمی دانیم تاکید کرد: ما حتی از فضاهای سنتی مثل منبرها، مداحی‌ها و مساجد که در اختیار داریم هم به درستی استفاده نمی کنیم در حالی باید با ورود محتوا و مفاهیم جدیدی در این بخش توانایی جذب نسل جوان افزایش داد؛ بنابراین مفاهیم باید در قالب محتواهای جدید و با استفاده از تکنولوژی روز ارائه شوند ولی تا امروز فعالیت چشمگیری در این زمینه صورت نگرفته است

captcha