کد خبر: 1315090
تاریخ انتشار : ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۱۷
محمودی:

تربیت دینی نسل جوان بر عهده نظام آموزشی کشور است

گروه اجتماعی: یک جامعه‌شناس تربیتی گفت‌: توانا‌سازی دانش‌آموزان در آشنایی با تعالیم دین و آموزه‌های قرآنی با پرورش دینی از وظایف آموزش و پرورش و سپس وزارت علوم است.


محمدتقی محمودی، جامعه شناس تربیتی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب بر نقش وزارت آموزش و پرورش و سپس وزارت علوم در توانا‌سازی دانش‌آموزان برای آشنایی با تعالیم دین و آموزه‌های قرآنی تأکید کرد.



وی افزود: این دو نهاد آموزشی باید از علمای دینی در این راه یاری بگیرند زیرا اندک لغزشی در روش‌های مقبول یا کم توجهی به اصول و مبانی دینی، آثار و عواقب غیر قابل جبرانی را به اجتماع دینی وارد خواهد کرد.



محمودی خاطر نشان کرد: با نگاهی همه‌جانبه به موضوعات دروس قرآن و دینی می‌توان علاوه بر شناسایی شرایط موجود نقص‌هایی را در شیوه آموزشی پیدا کرد که کارشناسان در راه ساماندهی آموزش مفاهیم دینی باید درصدد حل آن برآیند.



بکارگیری فناوری‌های نوین آموزشی و روش‌های کارآمد



این کارشناس آموزش و پرورش و تربیت در ادامه یادآور شد: روش‌های یادگیری و هم‌چنین نظام ارزشیابی دروس دینی و قرآنی نیازمند تغییرات جدی است و باید کارشناسان دینی پای کار بیایند و پیشنهاد‌های اصلاحی در جهت ارتقای صلاحیت‌های حرفه‌ای معلمان قرآن و دینی را ارائه کنند تا بتوانیم در آینده در مقوله آموزش مفاهیم دینی حرفی برای گفتن داشته باشیم.



محمودی اظهار داشت: بکارگیری فناوری‌های نوین آموزشی و روش‌های کارآمد و اثربخش که می‌تواند آموزه‌های قرآنی و دینی را در ذهن و ضمیر دانش ‌آموزان نهادینه کند بسیار موثر خواهد بود و این کار زمینه و بسترسازی قوی را نیاز دارد و مسئولان باید به فکر این بسترسازی باشند. 



وی از متولیان آموزش کشور خواست تا تعالیم دینی را با استفاده از روش‌های متنوع آموزشی به نسبت کارآمدی آنها به دانش‌آموزان منتقل کنند.



دین‌داری را نمی‌توان به دانش‌آموزان القا کرد



این جامعه شناس تربیتی ابراز کرد: دین‌داری را نمی‌توان به دانش‌آموزان القا و تحمیل کرد مگر با به وجود آوردن زمینه‌های معرفت و توجه به خدا که در این راستا نقش معلمان دینی فقط در چهارچوب یک فرآیند آموزشی نیست، بلکه یک معلم با اسوه بودن خود در گفتار و کردار و رفتار می‌تواند الگوی بسیار مناسبی برای دانش‌آموزان باشد.



بازگشت به قرآن؛ سرلوحه همه آموزش‌ها



محمودی تصریح کرد: احیای مجدد اسلام و بازگشت به قرآن ناب محمدی باید سرلوحه همه آموزش‌ها در کشور اسلامی باشد و در همین راستا مسئولان آموزش و پرورش وظیفه دارند با اخلاق الهی و اهتمام به ارزش‌های قرآنی و آموزه‌های اسلامی‌ به ویژه در عرصه رفتار و عمل، فصل جدیدی از آموزش و پرورش اسلامی‌ را آغاز کنند.



وی تصریح کرد: ما باید به جایی برسیم که دانش‌آموز نه تنها از میزان نمره دینی و قرآن خود دغدغه‌ای نداشته باشد بلکه با عشق و علاقه نسبت به مفاهیم و تعالیم اسلامی‌ پیش رود و بتواند به شبهاتی که در رابطه با دین و آیین خود مطرح می‌شود، جواب دهد در آن صورت می‌توانیم بگوییم آموزش مفاهیم دینی را در اجتماع ساماندهی کرده‌ایم.

captcha