کد خبر: 1316864
تاریخ انتشار : ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۰۸:۵۴
جمال شورجه:

عظمت عاشورا سینماگران را برای ورود به این حوزه مردد می‌کند

گروه هنر: کارگردان فیلم‌های ارزشی گفت: عاشورا به اندازه‌ای دارای وسعت معناست که سینماگران از پرداختن به آن می‌هراسند، چون فکر می‌کنند نتوانند تصویرگر مناسبی از آن باشند.


جمال شورجه، کارگردان سینما وتلویزیون در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره چرایی کم کاری سینمای کشورمان در پرداختن به موضوعات عاشورایی اظهار کرد: عاشورا از آن دسته موضوعاتی است که اقیانوس عظمتش بیکران است به همین دلیل کمتر تهیه‌کننده یا فیلمسازی به خود جرئت می‌دهد که به آن نزدیک شود، زیرا به حساسیت‌های این رویداد حماسه ساز به خوبی آگاه هستند و می‌دانند که تشیع تا چه اندازه روی عاشورا حساسیت‌های خاص خود را دارد. مطلب دیگر اینکه سینماگران ما از کارگردان گرفته تا تهیه کننده یا فیلمنامه‌نویس به لحاظ مالی و فکری آنچنان که باید بضاعت کافی را برای پرداختن به این موضوع دارا نیستند.



وی افزود: زمانی که از نبود اعتقاد کافی برای پرداختن به عاشورا سخن می‌گوییم منظور این است که تا یک بستر و زمینه فکری مناسب در این حوزه نباشد کار کردن امکان‌پذیر نیست. در کنار این شرط همانطور که اشاره کردم مسئله اقتصادی دلیلی بسیاری محکمی برای ورود به این حوزه است، چون بازسازی چنین موضوع عظیمی به اندازه‌ای پر خرج است که هیچ بخش خصوصی قادر به تامین آن نیست. برای مثال از فیلم «روز رستاخیز» نام می‌برم که هنوز روی پرده نرفته است، اما آنگونه که شنیده‌ایم حدود 30 میلیارد تومان هزینه ساخت آن شده است.



این کارگردان ادامه داد: در کنار دلایل ذکر شده نمی‌توان ازاین موضوع غافل بود که تنبلی مراکزی چون وزارت ارشاد در ساخته نشدن فیلم‌هایی با محوریت عاشورا یکی دیگر از دلایل است، هر چند فیلمی چون «روز واقعه» توسط فارابی تولید شده، اما یک فیلم هیچ‌گاه گواه خوبی برای فعالیت در این حوزه نیست، به ویژه اینکه وزارت فرهنگ به عنوان متولی این حوزه می‌تواند ایجاد فکر و اندیشه کند. نکته که در این حوزه نباید از یاد برد این است که ممنوعیت تصویری که در این حوزه وجود دارد دلیل مهم دیگری برای کم کاری در این زمینه است، چون به لحاظ شخصیت‌پردازی تا زمانی که فیلمساز نتواند چهره قهرمانش را نشان دهد، تصویرگری خوبی در این حوزه انجام نمی‌شود. راه رهایی از این نقصان نیز این است که به دیگر شخصیت‌ها و صحابی عاشورا پرداخته شود تا در کنار این توجه به نوعی اصل موضوع هم پرداخته شود.



وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اگر مشکلات مادی برخی مواقع سبب می‌شود که تمامی فیلمسازان قادر نباشند در این حوزه فعالیت کنند دلیلی بر این نیست که این مسئله توجیهی برای کم کاری باشد. برای گفته خود مثالی روشن می زنم. مرحوم رسول ملا قلی پور در فیلم «پرواز در شب» صحنه سازی زیبایی از عاشورا و حضرت ابوالفضل (ع) داشت. در این فیلم نریمان فرمانده گروهان به خوبی تمثیلی از حضرت ابوالفضل (ع) را ارائه کرده بود به ویژه اینکه موسیقی فیلم نیز به نوعی تعزیه گونه بود و کاملا حس عاشورا را در مخاطب زنده می‌کرد. این مثال تنها نمونه‌ای بود برای پرداختن آگاهانه به عاشورا، اتفاقی که قادر است به اشکال دیگر نیز در سینما روی دهد.



وی در پاسخ به این سوال پایانی مبنی بر اینکه حوزه‌های علمیه به چه طریق قادرند بسترسازی مناسب برای ورود بهتر سینما به موضوعاتی چون عاشورا باشند، خاطرنشان کرد: حوزه‌های علمیه مراکز دینی و اعتقادی ما هستند، پس ارتباط مستقیم فیلمسازانی که تعلق خاطر مشخصی به موضوعاتی چون عاشورا دارند با حوزه‌های علمیه می‌تواند در بخش تحقیق و پژوهش مراوده داشته باشند. به ویژه اینکه این ارتباط قادر است زوایای پنهانی از عاشورا را برای فیلمسازان مشخص کند که تا به امروز از چشمان دور بوده است.

captcha