کد خبر: 1318121
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۱
حبیب مهکام بیان کرد:

ارتقای توانمندی مربیان پیش‌نیاز جذب مخاطب در مراکز قرآنی است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: برگزاری دوره‌های بازآموزی و ارتقای مربیان قرآن فعال در مؤسسات قرآنی در طول سال و ارائه شیوه‌ها و روش‌های آموزش جذاب و نوین متناسب با سطح فراگیران به این گروه می‌تواند به کیفی‌سازی دوره‌های آموزش قرآن منجر شود.


حبیب مهکام، داور بین‌المللی مسابقات قرآن و پیشکسوت قرآنی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران (ایکنا)، در رابطه با نحوه دریافت مجوز راه‌اندازی مؤسسات و مراکز قرآنی گفت: برای دریافت مجوز راه‌اندازی مؤسسه و یا خانه قرآنی ضروری است، مدرس قرآن و مدیر مؤسسه شرایط و صلاحیت لازم را از لحاظ علمی و اخلاقی دارا باشد، چرا که او امانت‌دار متعلمان است و قرآن‌آموزان ثمره مستقیم آموزش و پروش اوست.

توجه به ضرورت بررسی سالانه مدیریت مؤسسات و خانه‌های قرآن

وی با اشاره به اینکه بی‌تردید مدیریت مؤسسات و خانه‌های قرآن هر سال باید مورد بررسی و بازبینی قرار گیرد تا طرح و برنامه آموزش قرآن با شرایط روز منطبق باشد، افزود: نیاز است در این زمینه از روش‌های منطقی در مسیر کمال استفاده شود، خاصه اینکه با بهره‌مندی از فرهنگ غنی قرآن می‌توان به انقلاب فرهنگی پرداخت و پاسخ نوجوانان و جوانان عزیز قرآنی و نیازهای روحی و روانی و علمی آنان را به‌صورت فراگیر تأمین کرد.

این پیشکسوت قرآن در ادامه با تأکید بر نقش خانواده در امر آموزش فراگیران، تصریح کرد: خانواده واهمیت دادن والدین به فراگیری قرآن توسط فرزندان در ایجاد انگیزه در فرد نقش مهمی دارد که باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا در صورت مشاهده بی‌تفاوتی والدین در موفقیت‌های قرآنی فرزند، این گروه از آموزش قرآن دلسرد خواهند شد.

عدم توجه والدین به فعالیت قرآنی فرزندان؛ دلیل اصلی گریز از کلاس‌های قرآنی

مهکام در رابطه با دلایل گریز قرآن‌آموزان از ادامه آموزش بیشتر گفت: در مورد دلایل گریز قرآن آموزان از ادامه آموزش بیشتر می‌توان به تنوع سرگرمی‌ها و مشغولیت‌ها در محیط خانواده به‌ویژه سریال‌های تلویزیونی، عیب و نقص در روش‌های آموزش قرآن، تشویق نکردن پدر و مادران قرآن‌آموزان و یا بی‌تفاوت بودن آنان و یا  قرآنی نبودن برخی از والدین اشاره کرد.

وی در ادامه اظهار کرد: دلیل اصلی گریز قرآن‌آموزان از ادامه آموزش بیشتر به قرآنی نبودن برخی والدین به واسطه داشتن علم و ثروت باز‌می‌گردد، که غالبا آثار نامطلوبی دارد و در آیه 6 و 7 سوره علق خداوند می‌فرماید «انسان به‌جای سپاسگزاری از خدا طغیان و سرکشی می‌کند، برای اینکه خود را بی‌نیاز می‌پندارد».

ضرورت آشنایی مربیان قرآن با روش‌های تأثیرگذار آموزشی

مهکام تصریح کرد: باید توجه کرد که راهکارهای مقابله، این موضوع آن است که مربیان با روش‌های مفید تأثیر‌گذار و تشویق‌های جالب و متناسب با پذیرش روحی قرآن‌آموزان و مهرورزی نسبت به این گروه مسئولیت‌ الهی را ایفا کنند.

وی در ادامه با تأکید بر برگزاری دوره‌های ارتقای مربیان قرآن توسط مدیران مؤسسات و متولیان امور قرآنی به صورت منطقه‌ای، شهرستانی و استانی، بیان کرد: برگزاری دوره‌های بازآموزی و ارتقای مربیان در طول سال و ارائه شیوه‌ها و روش‌های آموزش جذاب و نوین متناسب با سطح فراگیران می‌تواند به کیفی‌سازی دوره‌های آموزش قرآن منجر شود.

مهم بودن گفتار والدین در رفتار قرآ‌ن‌آموزان

این پیشکسوت قرآن با اشاره به مهم بودن گفتار والدین در رفتار قرآ‌ن‌آموزان و اینکه خداوند به این موضوع در آیه 83 بقره اشاره کرده است، افزود: بی‌شک اگر گفتار و رفتار مربیان با قرآن‌آموزان در کمال صفا و صمیمیت باشد، نتایج مطلوبی به‌دست می‌آید، همانگونه که خداوند در آیه 83 سوره بقره و 53 اسراء به این موضوع اشاره کرده است.

داور بین‌المللی مسابقات قرآن در رابطه تعدد مؤسسات قرآنی، گفت: تعدد مؤسسات و فعالیت‌های قرآنی اگر با همکاری، همیاری و پشتیبانی متولیان قرآنی همراه باشد، عامل بسیار مهمی در جهت ایجاد یک رقابت سالم معنوی و رشد و بالندگی برای نسل جوان تلقی می‌شود.

وی در ادامه تأکید کرد: با تعدد مؤسسات و مراکز قرآنی در شهر و روستا است که فرهنگ حیاتبخش قرآن در پرتو بهره‌وری از مکتب روشنگری سازنده اهل‌بیت(ع)جهان‌شمول می‌‌شود.

توجه به نیاز مناطق در ایجاد و تعدد مؤسسات قرآنی

مهکام با اشاره به توجه به نیاز مناطق در راه‌اندازی و ایجاد مؤسسات قرآنی، اظهار کرد: تعدد باید با برنامه‌ریزی و نیاز هر منطقه و در صورت عدم توانایی مؤسسه و یا خانه قرآنی موجود در آن منطقه ایجاد شوند

این پیشکسوت در پایان خاطرنشان کرد: اگر زندگی رنگ و سبک قرآنی داشته باشد، طبعا تربیت نیز قرآنی می‌شود، در نتیجه تربیت قرآنی فرزندان به قرآنی بودن خانواده و شرکت‌ دادن این گروه در محافل‌، مجالس، کلاس‌ها و ... آموزش قرآن باز‌می‌گردد.

captcha