انتشار ویژگی‌های تفسیر مقام معظم رهبری در نشریه «بصائر»
کد خبر: 1318376
تاریخ انتشار : ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۳

انتشار ویژگی‌های تفسیر مقام معظم رهبری در نشریه «بصائر»

گروه ادب: ویژگی‌های تفسیر مقام معظم رهبری در بیست و هفتمین شماره نشریه «بصائر» منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، نشریه «بصائر» که به صورت ماهنامه منتشر می‌شود، در تازه‌ترین شماره خود مطالبی با عناوین «مدرسه‌ها هر هفته یک آیه»، «گزارشی از طرح قرآنی 1447»، «اختتامیه پایان کار نیست»، «فرمول عمومی حفظ قرآن»، «نظارت بر فعالیت دارالقرآن‌های استان»، «گرافیک در خدمت قرآن کریم»، «تأثیر قرآن بر علوم انسانی»، «قرآن و ادبیات فارسی» و «نقش قرآن در دستاوردهای دفاع مقدس» را ارائه کرده است.



«مدرسه‌ها هر هفته یک آیه» موضوعی است که درباره اهمیت قرآن در مدارس درج شده و در بخشی از آن می‌خوانیم: «وقتی در مدارس با قرآن کریم برخورد ثانوی می‌کنیم و خیال می‌کنیم باید قرآن را فقط ابتدای یک برنامه با سخنرانی شخصی خاص بخوانیم، قرآن را محدود می‌کنیم. آیا تصور می‌کنیم اگر ابتدای کلاس ریاضی، آیه‌ای تلاوت و معنی آن گفته شود و چند دانش‌آموز درباره آن دقایقی سخن بگویند، قرآن را لوث کرده‌ایم؟»



«لبیکی دیگر به ندای رهبر» درباره تلاش برای تربیت 10 میلیون حافظ قرآن است و برخی از ویژگی‌های این طرح به این شرح است: «برگزاری دائمی جلسات در طول هفته و طی سال، امکان حضور افراد مبتدی تا حرفه‌ای در جلسات، مشارکت اعضاء در برگزاری جلسات و استفاده از توان علمی و اجرایی آنها، اولویت برگزاری جلسات در مکان‌های عمومی و مذهبی نظیر مساجد، در مرقد امامزاده‌ها و حسینیه‌ها و رایگان بودن از ویژگی‌های این جلسات است.»



«روش قصه‌پردازی در قرآن» مطلب دیگری در ادبیات داستانی است که هدف اصلی قرآن از نقل قصه‌ها و داستان‌هایش را عبور دادن انسان از گذرگاه‌های تاریک و ترسناک و رساندن او به سرزمین روشنایی‌ها و هدایت دانسته و می‌افزاید: «یکی از روش‌ها برای نقل قصه‌ها و داستان‌ها، شیوه و چگونگی آغاز یک قصه است که با دقت نظر و ژرف‌نگری در قصه‌های قرآن و مطابقت و مقایسه آنها با یکدیگر، می‌توان به تفاوت و تنوع قصه در شروع با توجه به چگونگی آغاز و شروع، پی برد و این گونه قصه‌ها را دسته‌بندی کرد.»



«هر روز قرآن بخوانید»، جستاری در انس رهبر معظم انقلاب اسلامی با قرآن کریم است که در آن به بیان ویژگی‌های تفسیر معظم‌له پرداخته و در بخشی از آن آورده است: «درس‌های تفسیر قرآن آیت‌الله امام خامنه‌ای دو ویژگی بارز داشت؛ اول، بیدارگری و روشنگری و دیگری حرکت‌بخشی به جامعه. حجت‌الاسلام والمسلمین مهدوی‌راد این دو ویژگی را این گونه توضیح می‌دهد: بیدارگری و روشنگری یعنی آیات جوری تفسیر و تصویر می‌شد که اگر کسی در این جلسه شرکت می‌کرد و به مباحث توجه داشت، وقتی از جلسه بیرون می‌آمد احساس می‌کرد نسبت به جلسه قبل یک روشنی و نگاه جدید در فکر او ایجاد شده است. ویژگی دوم هم، تحرک‌آفرینی و حرکت‌بخشی به جامعه و درگیر کردن متن جامعه و زندگی مردم با آموزه‌های قرآن بود.»



برقراری این درس‌ها و نیروسازی و ایجاد پایگاه برای تربیت قرآنی جوانان انقلابی آن قدر برای معظم‌له مهم بوده که حاضر نبودند هیچ مستمسکی برای تعطیلی بی‌جهت آن به ساواک بدهند؛ حتی اگر این عامل، تقاضای صلوات یکی از حضار برای مرادش، امام خمینی(ره) باشد: «من امروز بیش از هر چیز شناخت قرآن را لازم می‌دانم. لذا من از آقایان می‌خواهم که شعار ندهند؛ چون شعار امروز نه حرف است، نه عمل». دو هفته بعد، یکی از حاضران از «استاد» انتقاد می‌کند که: شعار فریاد مظلوم است از دست ظالم و من از استاد توقع چنین گفتاری را نداشتم. رهبر معظم انقلاب از منتقد تشکر می‌کند و از حاضران می‌خواهد که درباره این مسئله فکر کنند و نظر بدهند.

captcha