کد خبر: 1320404
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۷
قاسمی:

تنوع، تشویق و اختیاری بودن آموزش مفاهیم دینی برای نوجوانان ضروری است

گروه اجتماعی: یک جامعه شناس کودک و نوجوان گفت: تربیت دینی نوجوانان با استفاده از آموزه‌های تربیتی اسلام باید با تنوع و تشویق و اجباری نبودن همراه باشد تا نوجوانان با میل باطنی به جذب آموزش‌ها بپردازد.


علیرضا قاسمی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) با بیان این مطلب اظهار کرد: مهم‌ترین روش‌ها و اصول و مبانی آموزش آموزه‌های دینی به قشر نوجوان با توجه به حساسیت‌های دوران نوجوانی باید با کار کارشناسانه و با همکاری نهادهای آموزشی و نهادهای علمی صورت گیرد.



لطمات سخت تربیتی نوجوانان و سپس جامعه



وی افزود: دوران نوجوانی از دوران بسیار مهم تربیتی است که اگر به سادگی از آن گذر کنیم لطمات سخت تربیتی ابتدا نوجوان و سپس جامعه را در بر خواهد گرفت.



این محقق تربیت دینی نوجوانان تاکید کرد: چگونگی تربیت دینی نوجوانان با استفاده از آموزه‌های تربیتی اسلام و ابزارهای آموزشی باید به گونه‌ای تبیین شود که نوجوانان با میل باطنی و با کمال رغبت به سمت این آموزش‌ها آمده و در جذب آن‌ها کوتاهی نکنند و برای این کار تنوع  و اجباری نبودن و برنامه‌های تشویقی بهترین کارایی را دارد.



نبودن حس وظیفه در مقوله آموزش در برخی مسئولان



این جامعه شناس کودک و نوجوان تصریح کرد: اهمیت مسئله آموزش و تربیت دینی نوجوانان بر هیچ کس پوشیده نیست اما نبودن حس وظیفه در این مقوله باعث شده است که آموزش مفاهیم دینی کمی مورد بی‌توجهی قرار گیرد.



وی با اشاره به اینکه داشتن آگاهی مختصر از ویژگی‌های دوران بلوغ از سوی کارشناسان آموزشی می‌تواند کمک شایانی به این موضوع داشته باشد بیان داشت: اگر بدانیم مخاطب به چه چیزی علاقه‌مند است می‌توان خواسته ‌او را با آموزه‌های دینی آمیخته و به او آموزش داد..



اصل برقراری ارتباط سالم و سازنده با نوجوانان



قاسمی گفت: نتایج پژوهش نشان می‌دهد که با توجه به خصوصیات دوران نوجوانی، مهم‌ترین اصول آموزش مفاهیم دینی به این قشر از جامعه، شامل اصل برقراری ارتباط سالم و سازنده با نوجوانان و ایجاد انگیزه در این افراد است که کمتر مورد توجه قرار گرفته می‌شود.



وی اشاره کرد: کارآمدترین روش‌های آموزش مفاهیم دینی اگر دور از مشارکت خود نوجوانان در بخش آموزش قرار گیرد جواب مثبتی را دربر ندارد، نوجوانان باید با حضور در محافل پرسش و پاسخ و بحث گروهی خود را به چالش کشیده و کمبودهای آموزشی خود را درک و به دنبال جذب این کمبود‌ها روند.



به گفته این محقق آموزش و تربیت نوجوانان، دوره نوجوانی از نظر اجتماعی و فردی اهمیت فراوانی دارد و در آن به موازات رشد فیزیکی و جسمی، رشد عاطفی و اجتماعی و تحولات مذهبی نیز پدیدار شده و به صورت چشمگیری افزایش می‌یابد.



آموزش مفاهیم دینی نوجوانان سنجیده و استوار انجام شود



وی آموزش دادن معارف دینی را یک تخصص مهم دانسته و گفت: تدریس و انتقال مفاهیم دینی به ویژه به قشر نوجوان مستلزم به کارگیری اصول و روش‌های خاص و جذاب کارشناسانه است و آموزش مفاهیم دینی در بین نوجوانان باید بسیار سنجیده و استوار انجام شود، تا تأثیر لازم را داشته و آنان بتوانند به سادگی این مفاهیم را بیاموزند.



قاسمی به اهمیت آگاهی معلمان و مسئولان آموزش و پرورش از ویژگی‌های نوجوانان، نحوه ارائه مسایل دینی و برخورد شایسته با آن‌ها اشاره کرد و بهره‌گیری از صاحب‌نظران و روان‌شناسان و اصول و روش‌هایی را که تناسب بیشتری با معارف اسلامی دارند را ضروری خواند.

captcha