حجتالاسلام علیرضا یاراحمدی، مسئول قرآن و عترت ناحیه مسلم در منطقه 18 تهران بزرگ در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در خصوص راههای تحقق منویات قرآنی مقام معظم رهبری اظهار کرد: در زمینه راههای تحقق تربیت 10 میلیون حافظ قرآن کریم که مورد تاکید مقام معظم رهبری است باید گفت که ابتدا باید سهم هر دستگاه و نهاد در این زمینه مشخص شود.
وی ادامه داد: سهمیه بسیج تهران بزرگ 70 هزار نفر است که در 23 ناحیه تقسیمبندی میشود و هر ناحیه با توجه به امکانات و جمعیتی که تحت پوشش دارد، باید تقسیم کند. برای عملیاتی شدن این هدف نیاز به شناسایی حافظان قرآن کریم داریم که این امر با ایجاد بانک اطلاعات حافظان قرآن کریم مهیا خواهد شد.
تنوع رشتههای حفظ در جشنواره حافظون
حجتالاسلام یاراحمدی خاطرنشان کرد: این بانک اطلاعات باید به صورت دقیق مشخص کند که هر شخص چند جزء از قرآن کریم را حفظ است. نمونه موفق این کار در جشنواره «حافظون» در 14 رشته حفظ به همت سپاه محمد رسولالله(ص) تهران بزرگ صورت گرفت، همچنین تفکیک رشتههای حفظ قرآن نقش زیادی در تشویق مخاطبان جوان و نوجوان دارد.
وی اضافه کرد: وقتی شخص ببیند با حفظ چند جزء قرآن میتواند با سایرین رقابت کند و به عرصه مسابقات وارد شود، انگیزه او تقویت میشود و کار حفظ قرآن را با جدیت بیشتری دنبال میکند. حفظ قرآن فقط نباید به صورت حضوری باشد، بلکه بسیاری از حافظان قرآن کریم به صورت غیرحضوری توانستند این کتاب آسمانی را حفظ کنند.
مسئول قرآن و عترت ناحیه مسلم در منطقه 18 تهران بزرگ بیان کرد: با شناسایی و تقسیمبندی میتوان برنامههایی را از چند طریق اجرا کرد. زمان و استعداد هر شخص برای حفظ قرآن متفاوت با دیگران است و نباید یک نسخه واحد برای همه افراد در حفظ قرآن کریم توصیه کنیم، بلکه با برنامههای حفظ تلفنی، حفظ غیرحضوری، حفظ از طریق وب سایت و ... نیز میتوان به این هدف رسید.
وی تصریح کرد: دارالتحفیظهایی که در زمینه حفظ تخصصی قرآن کریم فعالیت میکنند، بازوهای اجرایی سپاه در تربیت 70 هزار حافظ قرآن کریم در تهران هستند که با در اختیار قراردادن بودجه لازم این تعامل و همکاری شکل میگیرد و تربیت همین افراد در کنار هم باعث عملی شدن خواستههای قرآنی مقام معظم رهبری میشود.
حجتالاسلام یاراحمدی عنوان کرد: نکته مهم این است که آموزشهای قرآنی باید در قالب جدید و جذاب ارائه شود. در تهران مردم به دنبال این هستند که در فضایی جدید فرزندان خود را تحت آموزشهای قرآنی قرار دهند و بعد از اینکه به یک سن مشخص رسیدند، به کلاسهای قرآن استادی مطمئن بروند.
وی توضیح داد: در آموزش کودکان دقت کنیم که نباید آنها را در آموزش قرآن مجبور کنیم تا حتماً مطلبی را یاد بگیرند، زیرا این اجبار باعث میشود که نتیجه عکس حاصل شود. از جهت شخصیتی این مخرب است که تا قبل از هفت سالگی به اجبار موضوعی مانند قرآن کریم را به او آموزش داد، بلکه باید قرآن را در کنار بازی و برنامههای کودکانه به او آموزش داد.
مسئول قرآن و عترت ناحیه مسلم در منطقه 18 تهران بزرگ گفت: نحوه آموزش قرآن کریم برای کودکان اینگونه است که باید سورههای کوچک جزء سیام قرآن کریم یا آیههای کوتاه قرآن کریم را در قالب داستان و تصویر به آنها آموخت تا پیام آیات آرام آرام با قلب و روح آن آمیخته شود.
نهادینه شدن پیام آیات در کودکان
وی گفت: امام صادق(ع) فرمودهاند که وقتی یک جوان قرآن میخواند، قرآن با گوشت، پوست و خون او آمیخته میشود. این عجین شدن قرآن با شخص، باعث میشود که او به انس بیشتر با این کتاب آسمانی علاقه بیشتری پیدا کند و به سمت حفظ قرآن کریم برود و باید به کودک بیاموزیم که حفظ هر آیه از قرآن باعث هدایت وی در زندگی میشود.
این فعال قرآنی گفت: میتوان برای کودکان این پیام را تبیین کرد که نماز، خواندنی نیست، بلکه برپا کردنی است. در هیچ جای قرآن نیامده است که اقرا الصلوة؛ بلکه فرموده اقم الصلوة؛ یعنی نماز به پاکردنی است. توجه به این مطلب و تکرار آن باعث میشود که فرد نماز را اقامه کند و خروجی نماز این میشود که نمازگزار از فحشا، منکر و گناه دور شود.
وی توضیح داد: در اندیشه اسلامی بحث فقط تعلیم آموزههای قرآنی نیست و تزکیه در کنار تعلیم وتربیت مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به نکات تربیتی باید گفت که به تدریج کودکان باید قرآنی شوند و کار دفعی به غیر از نخبگان، نتیجهبخش نیست. اگر در امر آموزش عجله شود، ممکن است باعث دلزدگی کودک به کلاسهای قرآن شود.