کد خبر: 1322136
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۲
حسینی عنوان کرد:

تعیین ملاک ارزیابی و شاخص‌های مناسب؛ رکن اصلی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: باید ملاک‌هایی که مؤسسات را به وسیله آنها مورد ارزیابی قرار می‌دهند، شاخص‌های مناسبی باشد و افرادی که به‌عنوان کارشناس ارزیابی به بررسی فعالیت‌ها می‌پردازند، بدون سوگیری عمل کنند.


سیده فاطمه حسینی، پژوهشگر قرآن در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: سطح‌بندی به نوعی در ارتقای مؤسسات قرآنی تأثیرگذار است، زیرا گزینشی که برای مدیران قرآنی صورت می‌پذیرد به‌عنوان عامل مهم در مؤسسات قرآنی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و معمولاً مؤسساتی در سطح‌بندی قرار می‌گیرند که از مدیران شایسته برخوردار بوده و تعداد معینی قرآن‌آموز داشته باشند.



وی اظهار کرد: اگر مدیران دوره‌های آکادمیک و تخصصی را گذرانده باشند، خیلی بهتر می‌توانند برای برنامه‌ریزی کلاس‌های آموزشی اقدام کنند تا افرادی که سطح تحصیلات پایین دارند، البته در حال حاضر اکثر افراد و کادر آموزشی مؤسسات افراد تحصیلکرده هستند.



این مدرس قرآن در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، عنوان کرد: بهترین راهکار برای شناخت مؤسسات برتر گرفتن استعلام و همچنین نظرسنجی مخاطبان و قرآن‌آموزان است.



وی درمورد این که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، بیان کرد: یکی از ملاک‌ها در سطح‌بندی مؤسسات، میزان تحصیلات مدیر و مربیان قرآن مؤسسه است و از جمله موارد دیگر می‌توان به فضای آموزشی و امکانات حداقلی مراکز قرآنی اشاره کرد.



مؤلف کتاب آموزش قرآن ویژه خردسالان در ادامه افزود: باید هر چند وقت یک‌بار در راستای ارتقای سطح مدیریتی مؤسسات، آزمون‌هایی برگزار شود و براساس نتایج بدست آمده سطح مؤسسات قرآنی تعیین شود.



وی با اشاره به این که یکی از فواید سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، تخصصی شدن فعالیت مؤسسات قرآنی خواهد بود، عنوان کرد: اکثر اساتید قرآن که در گذشته در چندین رشته به ارائه آموزه‌های قرآنی می‌پرداختند، در حال حاضر در چند رشته تخصصی می‌توانند، تدریس کنند در این صورت مؤسسات نیز راحت‌تر می‌توانند به جذب اساتید مربوط به رشته‌های آموزشی اقدام کنند.



حسینی تصریح کرد: بعضی از مؤسسات قرآنی شناخته شده هستند، اما عملاً چون وسعت کار زیاد است، صرف اینکه شناخته شده هستند، اعتبارات خاص را دریافت می‌کنند، در حالی که ممکن است عملکرد خاصی نداشته باشند، در نقطه مقابل این که برخی مؤسسات قرآنی که به صورت تخصصی عمل می‌کنند، با انجام سطح‌بندی شناخته می‌شوند و افرادی که به دنبال گذراندن دوره‌های تخصصی هستند می‌توانند به راحتی به این مراکز مراجعه کرده و از آموزه‌های قرآنی بهره‌مند شوند.



وی با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، گفت: تاکنون عمده فعالیت مؤسسات قرآنی بیشتر آموزشی بوده، اما اگر انجام فعالیت پژوهشی در دستور کار مؤسسات قرآنی قرار گیرد، قطعاً فعالیت مؤسسات قرآنی تخصصی‌تر می‌شود، به‌عنوان مثال در کنار کلاس‌های آموزشی، فعالیت پژوهشی و تحقیقاتی نیز انجام شود و خروجی فعالیت مراکز را مورد بررسی قرار دهند.



مدیرمسئول مؤسسه نور هدایت و ارشاد ثقلین فارس عنوان کرد: ممکن است ملاک‌هایی که مؤسسات را به وسیله آنها مورد ارزیابی قرار می‌دهند، شاخص‌های مناسبی نباشد و ممکن است در برخی موارد بتوان قوی‌تر عمل کرد و در برخی موارد دیگر راحت‌تر از کنارش گذشت و افرادی که به‌عنوان کارشناس ارزیابی به بررسی فعالیت‌ها می‌پردازند، باید بدون سوگیری عمل کنند.



وی در پایان با اشاره به حمایت از مؤسسات قرآنی، خاطرنشان کرد: مؤسسات تحقیقاتی و پژوهشی که تجربه کاری خوبی دارند، اگر به کمک مؤسسات قرآنی بیایند، این مراکز در کنار ارائه آموزه‌های قرآنی می‌توانند در زمینه آشنا کردن نسل جوان با احکام و سیره اهل بیت(ع) نیز به صورت موفق عمل کند.

captcha