به گزارش خبرنگار افتخاری خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجتالاسلام والمسلمین احمد لطفیان سرگزی، امامجمعه نیکشهر در کارگاه آموزشی «توجیهات بهانهجویان برای ترک امر به معروف» در سخنانی بر ضرورت تلاش در راستای تحقق آیه «الذین ان مکنّاهم فی الارض اقاموا الصلاة..» و با عنایت به اهمیت و ضرورت ترویج، تعمیق و تقویت اقامه نماز در نظام اسلامی و همچنین به منظور عینیتبخشی به منویات امام خامنهای در باب لزوم ترویج نماز، گفت: براساس آیه 179 سوره بقره «وَلَکُمْ فِی الْقِصَاصِ حَیَاةٌ یَاْ أُولِیْ الأَلْبَابِ» زنده یا مرده بودن جامعه نیاز به درکی بالا و شعور اجتماعی دارد. جامعهای که هرکس هر گناه کبیرهای را عمدا انجام دهد و احدی متعرض او نمیشود جامعه مردهای است.
وی ادامه داد: سکوت در برابر گناه، نشانه ضعف، ترس، یأس و نداشتن تعهد نسبت به دین، جامعه و اصلاحات و نوعی بدعت است. در حدیثی میخوانیم «اگر گناه مخفیانه انجام شود خطری برای همه مردم ندارد؛ ولی اگر افراد خاصی گناه آشکار انجام دهند و سایر مردم قدرت تغییر دادن داشته باشند ولی ساکت بمانند، خداوند همه مردم را با هم مورد قهر و عذاب خود قرار میدهد. سکوت نابجا مقدمه تسلط اشرار و ساکت راضی، شریک جرم است». در خطبه 20 نهجالبلاغه میخوانیم با اینکه شتر حضرت صالح(ع) را فقط یک نفر از بین برد ولی قرآن در آیه 14 سوره شمس میفرماید «جمعی او را کشتند و گرفتار عذاب شدند» این به خاطر آن است که آن گروه به عمل آن فرد راضی بودند.
حجتالاسلام لطفیان عنوان کرد: با وجود اینکه قاتل امام علی(ع) یک نفر بود به نام «ابن ملجم»، ولی در شب نوزدهم ماه رمضان میگوییم «خدایا قاتلان حضرت علی(ع) را لعنت کن». از امام علی(ع) در کتاب وسائل نقل شده که فرمودند «اگر دانشمندی علم خود را کتمان کند بدبوترین افراد در قیامت خواهد بود». سکوت نابجا مایه تأیید، جرأت ظالم، سبب ضعف عقاید مسلمانان، موجب رشد انحرافات فکری و بدعت میشود که از جمله افراد سکوتشکن «ابن سکیت» از یاران امام رضا، امام جواد و امام هادی(ع) و معلم فرزندان متوکل خلیفه عباسی بود.
وی بیان کرد: نمونه دیگر امر به معروف کاری است که حضرت زینب کبری(س) در کوفه، شام و مجلس یزید کرد یعنی سکوت را شکست و گفتنیها را گفت. جرم در جامعه قابل سرایت است به طور مثال گاهی یک دروغ نیز همه ارتباطات را به هم میریزد، گاهی یک خلاف از یک فرد در کل جامعه اثر دارد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه آزادی در چارچوب قانون الهی، عقل و فطرت صحیح است، افزود: معنای آزادی آن نیست که هر کسی بتواند هر کاری انجام دهد وگرنه میشود هرجومرج، بیبندوباری، مزاحمت، کارشکنی و صدها آفت دیگر. برخی معتقدند امر به معروف خلاف آزادی است و ترک آن به این دلیل است که فکر میکنند گناه دیگران کاری به آنها ندارد.
وی یادآور شد: گاهی از امر به معروف میترسیم به این دلیل که ممکن است مشتری و خریدار جنس ما کم شود ولی بدانیم که امام علی(ع) فرمود «امر و نهی رزق کسی را قطع نمیکند»، ممکن است دوستان را از دست بدهیم ولی بدانیم بهترین دوست ما خداست، میترسیم به حرف ما اعتنایی نشود ولی بدانیم که خدا پاداش بزرگی به ما میدهد.
حجتالاسلام لطفیان با اشاره به اینکه در معنای انتظار هم بعضی گرفتار انحراف فکری شدهاند و میگویند ما منتظریم که حضرت مهدی(عج) تشریف بیاورند و خودش کارها را درست کند، درحالی که معنای انتظار آمادهباش است نه بیتفاوتی، گفت: کسی که در شب منتظر خورشید صبح است هرگز در تاریکی انتظار نمیکشد بلکه چراغی و نوری تهیه میکند. بعضی توقع دارند که هرچه گفتند فورا عملی شود، مگر مردم همه سخنان انبیا و امامان معصوم(ع) را گوش دادند. حضرت رسول اکرم(ص) به امام علی(ع) فرمود «به خدا سوگند اگر حتی یک نفر را خداوند توسط تو هدایت کند برای تو از آنچه خورشید بر او میتابد بهتر است».
وی بیان کرد: امر به معروف همچون نماز وظیفه همگان است، غفلت دیگران دلیلی برای توجیه غفلت ما نیست. برخی میگویند بر فرض که ما امروز جلوی فساد فردی را گرفتیم، باز فردا فساد خواهد کرد. تکرار گناه فردا دلیل بر سکوت امروز ما نیست، همچنین شکست در یک یا چند مورد دلیل بر ترک امر به معروف نیست، در نتیجه باید در مورد عمل واجب امر به معروف نیز پافشاری کنیم.