به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، محفل انس با قرآن کریم به همت دانشکده برق دانشگاه خواجه نصرالدین طوسی روز گذشته دوشنبه، چهارم آذرماه با حضور مهدی عادلی، قاری بین المللی کشورمان و سخنرانی ابوالفضل بهرام پور، مفسر قرآن کریم در این دانشگاه برگزار شد.
بنابر این گزارش، در این محفل بهرامپور با اشاره به عواقب انجام گناهان از دیدگاه قرآن کریم اظهار کرد: از لحاظ محتوای خداوند متعال به دو دسته از گناهان در قرآن کریم اشاره میکند که آن دو گروه گناهان عالمانه و گناهان جاهلانه هستند، از نظر قرآن توبه برای گناهان جاهلانه میسر است؛ اما گناهان عالمانه در پرونده اعمال انسان ثبت و ضبط میشود.
وی ادامه داد: وقتی انسان از روی عمد مرتکب گناهان عالمانه میشود، دیگر دلیلی برای او پذیرفته نیست و در گناهان جاهلانه نیز شخص باید بلافاصله بعد از انجام گناه توبه و استغفا کند، زیرا در غیر این صورت زمینه نفوذ شیطان در انسان بیشتر میشود.
این مفسر قرآن کریم گفت: وقتی انسان در موضع انجام گناه قرار میگیرد، شیطان او را وسوسه میکند که علیرغم دانستن زشتی گناه آن را انجام دهد؛ اما انسان باید بر نفس خود مسلط شود. از طرف دیگر شیطان سایر افراد را تشویق میکند که با زخم زبان آن فرد را به انجام گناه وادار کنند و انسانی که در آن لحظه خدا را یاد کند و از گناه فاصله گیرد، دارای ارزش و منزلت ویژهای پیش خداوند است.
وی تصریح کرد: امروزه مشاهد میکنیم که در مجالس عروسی شیطان انسان را وسوسه میکند که برای یک شب که شده شئونات اسلامی را کنار بگذارد و عملاً گناه کند؛ اطرافیان نیز به اشتباه فکر میکند انجام یک بار گناه تاثیری در زندگی آنها ندارد، این در حالی است که توبه فرد بر انجام گناه عالمانه که باعث تشویق دیگران به گناه میشوند و گناه را علنی میکنند؛ پذیرفته نیست.
بهرامپور یاد آور شد: وقتی در چنین مجالسی انسان وسوسه میشود که یک بار هم شده گناه انجام دهد، باید به یاد قیامت و سوال و جواب آن و همچنین توصیههای قرآن کریم در سوره نور و احزاب درباره حفظ حجاب اسلامی باشد و از گناه چشمپوشی کند، زیرا وقتی که مقدمات گناه برای انسان فراهم شود و او از زشتیها کنارگیری کند؛ حسابرسی نامه اعمال او در روز قیامت به سرعت انجام میشود.
وی اضافه کرد: در چنین حالتی وقتی که انسانها در عرصه حسابرسی در صفحههای بسیار طولانی هستند، شخصی که مقدمات گناه برای او فراهم بود و او از گناه چشمپوشی کرده، مورد توجه ویژه پیامبر(ص) و خداوند متعال قرار میگیرد؛ او از صف جدا میشود و در کنار پیامبر خدا(ص) جا میگیرد و خداوند متعال اجر تقوای او را به او میدهد.
این مفسر قرآن کریم خاطر نشان کرد: فرهنگ توبه از گناه باید در جامعه به صورت یک فرهنگ عمومی شود، در درجه اول فرد نباید حتی گناه کند؛ اما اگر گناه کرد، باید بلافاصله توبه کند و در کارنامه گناه او ثبت نشود.
وی خاطر نشان کرد: در مورد انجام گناه قرآن کریم دو گروه آیات را بیان میکند و میفرماید یعلمون سوء و همچنین یعلمون السیات که در آیه اول گناه به صورت مفرد ذکر شده است و در آیه دوم به صورت جمع ذکر شده است.
بهرامپو توضیح داد: وقتی که انسان از روی عمد گناهی مرتکب میشود، در نامهای عمل او گناهان بدونه توبه ثبت میشود؛ اما وقتی که فرد از روی جهالت گناهی انجام دهد و در پی آن بلافاصله توبه کند، خداوند فقط یک گناه برای او ثبت میکند و چنین شخصی راحتتر میتواند زمینه انجام گناه را ترک کند.
این نویسنده کتابهای قرآنی خاطر نشان کرد: طبق این آیات افرادی که گناهان را به صورت عالمانه انجام میدهند، در حال و آینده به طور دائم در حال انجام گناه هستند و فعل مضارع بیانگر همین مطلب است.
این مفسر قرآن کریم عنوان کرد: کسی که از روی عمد گناه کند و توبه خود را به عقب بیندازد، توفیق توبه از او گرفته میشود و توبه بر او سختتر میشود؛ اما در عین حال تا قبل از لحظه مرگ و دیدن عزرائیل این امکان دارد که بتواند توبه کند.
این نویسنده کتابهای قرآنی گفت: پیامبر(ص) در حدیثی بیان کرده است که گناهان همچون خارهای در بیابان هستند که وقتی در کنار هم جمع میشوند، انباشته میشوند و میتوانند آتش بزرگی را ایجاد کند. همچنین کسی که بعد از انجام گناه توبه میکند قلب او مانند سیمانی است که قبل از خشک شدن میتوان آن را تغییر حالت داد، اما بعد از خشک شدن دیگر نمیتوان در آن تغییر ایجاد کرد؛ از این رو همیشه باید دقت کنیم که اگر گناهی از ما سر زد بلافاصله توبه و استغفار کنیم.