عطاالله سلمانیان، بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با بیان مطالب فوق اظهار کرد: من دو تجربه کار دریایی در سینما دارم؛ ابتدا فیلم «بلمی به سوی ساحل» ساخته مرحوم ملاقلیپور و سپس «دایره سرخ». این دو از جمله آثار خوبی هستند که در ژانر دفاع مقدس و روی آب کار شدهاند، اما با این وجود پرواضح است که سینمای ما در این حوزه بسیار کم کار است، چون امکاناتی که برای ساخت این دست تولیدات لازم است در اختیار ندارد. این وضعیت در شرایطی است که ما سوژههای بسیاری برای کار کردن در این عرصه داریم.
وی افزود: برای مثال میتوانم به حماسه ناوچه پیکان اشاره کنم که در جای خود یکی از بزرگترین افتخاراتی است که برای کشور ما رقم خورده است. این دست نکات روشن و غرورآفرین در نیروی دریایی سپاه و ارتش ما کم نیست که در پس از انقلاب رقم خورده است؛ افتخاراتی که یا توسط ارتش جمهوری اسلامی به وجود آمده یا اینکه نیروی دریایی سپاه به آن دست یافته است.
این بازیگر اضافه کرد: نکته دیگر که باید از آن به عنوان یکی از دلیل کم کاری ما در حوزه فیلمهای دریایی میتوان به آن اشاره کرد، محدودیتی است که در این دست کارها وجود دارد. برای مثال فضای و موقعیت محدودی که در یک کشتی یا ناو وجود دارد، قابل مقایسه با امکاناتی نیست که در زمین میتوان به آن دست یافت. در ضمن ما استودیوهایی نداریم که در آن بشود کار دریایی کرد درصورتیکه در هالیوود بسیاری از صحنههای دریایی در داخل استخرهایی که در استودیوها وجود دارد، فیلمبرداری میشود.
سلمانیان در پاسخ به این سؤال که چرا نیروی دریایی ارتش و سپاه در ساخت فیلمهای دریایی به ویژه در حوزه دفاع مقدس یاریرسان سینما نیستند؟ گفت: آن زمانی که ما فیلم «بلمی به سوی ساحل» را کار کردیم نیروی دریایی سپاه به تازگی تأسیس شده بود، اما در آن شرایط هم، سپاه کمکهای بسیاری کرد، اما اینکه چرا در یک یا دو دهه اخیر چنین اتفاقاتی روی نمیدهد، دلایل مختلفی وجود دارد. از جمله مهمترین آنها نبود فیلمنامه خوب در این زمینه است، وگرنه مطمئن باشید اگر در ژانر دفاع مقدس فیلمنامههای خوبی وجود داشته باشد که در آن به رشادت دریادلان هشت سال دفاع مقدس به خوبی پرداخته شده باشد، مطمئن باشید نیری دریایی سپاه یا ارتش از ارائه کمک دریغ نخواهند کرد.
نبود تعامل بین سینما و نیروی دریایی یکی از علتهای کمکاری در زمینه ساخت فیلمهای دریایی
این کارگردان تلویزیون به مطلب فوق اضافه کرد: دلیل دیگری که برای مسئله فوق متصورم این است که تعامل خوبی بین ارشاد یا بنیاد سینمایی فارابی با نیروی دریایی سپاه و ارتش وجود ندارد. برای همین باید سازمانی وجود داشته باشد تا بتواند ایثارگریهای نیروی دریایی را به خوبی تصویر کند. در این شرایط مسلم بدانید شرایط برای کار کردن به شکل بهتری فراهم خواهد شد. اتفاق مورد نظر به نوعی در نیروی هوایی رخ داد، چون ما شاهد بودیم کارهایی چون «شوق پرواز» و... تولید شدند. اتفاقی که انتظار میرود در نیروی دریایی نیز رخ دهد.
وی با تاکید بر اینکه ژانر دفاع مقدس بدون یاری سپاه و ارتش زنده نخواهد ماند، گفت: در فیلم «سجاده آتش» باید در سکانی چهل تانک جلوی دوربین میرفت، آیا اگر همکاری سپاه نبود آیا بخش خصوصی قادر به تأمین چنین خواستهای بود؟ مطلب دیگر اینکه متنی که قرار است برای شهدا یا رزمندگان نیروی دریایی نوشته شود باید با نظر سپاه و ارتش باشد تا آنها بدانند که فیلم ساخته شده درصدد است که افتخارآفرینی آنها را در هشت سال دفاع مقدس به خوبی تصویر کند، دراین شرایط است که میتوان انتظار یک همکاری مطلوب را داشت.
سلمانیان در پایان خاطرنشان کرد: برای کار دریایی کردن باید سراغ افرادی رفت که هم تخصص لازم را دارند، هم اینکه از دانش کافی در این عرصه بهره بردهاند. فیلمسازی چون محمدبزرگ نیا که کارهای خوبی در این حوزه ساخته است. این دست فیلمسازان مسلما اگر قرار باشد زندگی یکی از شهدای نیروی دریایی سپاه یا ارتش را ترسیم کنند از عهده کار به خوبی بر خواهند آمد.