مهدی قرهشیخلو، مدیرعامل دارالقرآن الکریم در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با اجرای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی و تأثیر آن بر اجزای مختلف مؤسسات قرآنی از جمله مربیان قرآن، گفت: هر چه سطح مؤسسات قرآنی بالا رود، سطح اساتید قرآن نیز ارتقاء مییابد و بالعکس هر چه سطح اساتید قرآن بالا رود، مؤسسات هم مجبور میشوند که خود را به سطح اساتید برسانند، این دو مورد به هم مربوط هستند و خیلی میتوانند در رشد یکدیگر تأثیرگذار باشند.
وی با اشاره به سطحبندی مؤسسات و انطباق آنها با استانداردهای موجود، اظهار کرد: نهادها در حوزه کاری خود باید به چند مورد توجه خاص داشته باشند، یکی از این موارد، استانداردهای سختافزای است و مؤسسات در هر گروه باید از نظر سختافزاری و فضای فیزیکی، تأمین باشند.
ارتقای توانمندیهای علمی، مدیریتی و تجربی مسئولان مؤسسات قرآنی
قرهشیخلو در ادامه افزود: دیگری توانمندیهای مدیریتی و در واقع مسئولان مؤسسه است که تعریف شده است که افرادی که بهعنوان مدیر مؤسسه فعالیت میکنند باید چه توانمندیهای علمی، مدیریتی و تجربی داشته باشند.
وی با اشاره به نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: مؤسسات پژوهشی در جامعه بسیارمحدود هستند و این حوزه نیاز به تقویت دارد؛ باید کمک کرد تا زمینه را فراهم کنیم که کارهای پژوهشی در مؤسسات مردمی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
مدیرعامل دارالقرآن الکریم تصریح کرد: در حال حاضر شاید انجام فعالیتهای پژوهشی در حداقل باشد یا حتی کمتر از حداقل مورد انتظار باشد، به هر حال انجام این نوع فعالیتها نیاز به فرهنگسازی، حمایت و در اختیار گذاشتن امکانات دارد تا بتوانیم کار پژوهش و مطالعات راهبردی را در مؤسسات دنبال کنیم.
وی اظهار کرد: شروع این کار بر عهده دستگاههای حاکمیتی و متولی فعالیتهای قرآنی است که کمک کنند تا این موضوع جدیتر مورد پیگیری قرار گیرد، البته فعالیتهای پژوهشی کلاً در کشور ما مظلوم و ضعیف است و بالطبع مؤسسات نیز از این قضیه مستثنی نیستند.
تقویت زیرساختهای پژوهشی در مؤسسات قرآنی
قرهشیخلو با اشاره به این که این فعالیتها نیاز به همت ملی دارد، گفت: باید زیرساختهای پژوهشی وجود داشته باشد و این فعالیتها بر اساس مطالعه صورت پذیرد؛ در حوزه قرآن نیز این مسأله باید تقویت شود، متولیان امور قرآنی نیز باید برنامهها و آموزشهای لازم را پیشبینی کنند، همانطور که در سازمان دارالقرآن هر سال دورههای آموزشی برای ارتقای سطح مدیران مؤسسات برگزار میشود.
وی عنوان کرد: بخشی از این دورههای آموزشی، استانی و بخشی متمرکز و ملی برگزار میشود و به هر حال دستگاههای متولی وظیفه دارند که خلاءها را ببینند و تا حد امکان پوشش دهند تا به این موضوع به صورت جدیتر پرداخه شود.
مدیرعامل دارالقرآن الکریم با اشاره به ضرورت اجرای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: ضرورت اجرای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی واضح است و به هر حال مؤسسات از نظر ظرفیتها و توانمندی با یکدیگر متفاوتاند، ما نگاهمان این است که هر چه حوزههای قرآنی قانونمندتر باشند و براساس ضوابط و مقررات فعالیت کنند، تبعات و گرفتاریهای منفی به حداقل میرسد، اما اگر با سلیقه و ذائقه افراد پیش رود، چالشها نیز بیشتر میشود.
وی یادآور شد: یکی از ضرورتهای سطحبندی این است که فعالیت مؤسسات را به سوی قانونمند شدن پیش ببریم و در واقع دایره اختیارات و وظایف و موضوعات کاری را مشخصتر کنیم، وقتی این امر اتفاق میافتد، ممکن است چالشها یا انتقادهایی را به دنبال داشته باشد، مثلاً مؤسسهای فکر میکند که جزء بهترینهاست، ولی وقتی کارشناسان اظهار نظر میکنند، مشخص میشود که این مؤسسه باید خیلی تلاش کند تا به سطح مطلوب برسد.
قرهشیخلو با بیان این که این موارد با فرصت دادن و سعهصدر بین مؤسسات نهادینه میشود، افزود: هر فرد نسبت به عملکرد خود دید مثبتی دارد و وقتی مؤسسهای رتبه دوم یا سوم را دریافت میکند، منظور این نیست که زحمت مؤسسه زیر سؤال رود، در واقع منظور این است که مؤسسه برای رشد بیشتر جا دارد که تلاش بیشتری انجام دهد.
نهادینه شدن فرهنگ نقدپذیری در مؤسسات قرآنی
وی گفت: مؤسسات با امکانات حداقلی و حمایتهای ضعیف خوب تلاش میکنند، اما این نباید باعث شود که اشکالات و ضعفهای خود را نپذیریم، بلکه باید در حوزه قرآن تلاش کنیم که نقدپذیر باشیم، نقدهای صحیح و منصفانه را قبول واشکالاتی که در کارمان وجود دارد را بپذیریم و با تعامل و آموزش تلاش کنیم تا سطح آموزش قرآن در کشور ارتقاء پیدا کند.
مدیرعامل دارالقرآن الکریم در پایان خاطرنشان کرد: اگر سطح آموزش قرآن در کشور ارتقاء پیدا کند، مؤسسات، جلسات و افراد حقیقی، همگی منتفیع میشوند، اما اگر سطح کار قرآن در کشور پایین باشد و کیفیت لازم را نداشته باشد، باز همه متضرر خواهند شد، لذا این یک تعامل جدی را میطلبد تا همه دست به دست هم دهند تا کمک کنند که این موضوع مرتب و با برنامه در کشور جا بیافتد.