حلیمه عشرستاقی، حافظ کل قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: اگر منظور از سطحبندی در نظر گرفتن سطح کیفی فعالیت مؤسسات قرآنی باشد، این طرح مفید خواهد بود در غیر اینصورت توجه به آمار و تعداد قرآنآموزان بدون در نظر گرفتن عملکرد و شیوه فعالیت مؤسسات، اجرای این طرح را با مشکل مواجه میکند.
وی درباره این که سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، عنوان کرد: از جمله معیارها که در سطحبندی مؤسسات قرآنی تأثیرگذار خواهد بود، سطح کلاسهای آموزشی، اساتید برجسته و حضور مدیران کارآزموده که دارای سطح سواد بالا و مرتبط با علوم قرآنی هستند و بسیاری از موارد دیگر خواهد بود.
برگزاری دورههای تربیت مربی قرآن در راستای ارتقای سطح دانش مربیان
این مدرس قرآن با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر تقویت معلمان و مدرسان قرآن، بیان کرد: با توجه به این که مربیان قرآن از جمله موارد تأثیرگذار در ارتقای سطح آموزش قرآنآموزان هستند، باید سعی شود تا دورههای تربیت مربی قرآن بهصورت مستمر برگزار شود و سطح دانش آنها بهروز شود.
وی در رابطه با اینکه سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، افزود: بسیاری از مؤسسات در مناطق محروم فعالیت میکنند که در صورتی که از نظر مادی تأمین شوند، فعالیتهای در خور توجهی ارائه خواهند داد و حمایت از این مراکز موجب میشود تا افراد در هر منطقه بتوانند از آموزههای قرآنی بهرهمند شوند.
عشرستاقی در مورد این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، تصریح کرد: مسابقات قرآنی از جمله مواردی است که نقاط قوت و ضعف قرآنآموزان را مشخص میکند و تشویق برترینها نیز عاملی برای جذب هر چه بیشتر قرآنآموزان خواهد بود.
ارائه امکانات لازم به مؤسسات قرآنی بهمنظور انجام فعالیتهای پژوهشی
وی با اشاره به نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی بیان کرد: باید امکانات لازم در اختیار تمام مؤسسات قرآنی قرار گیرد تا این مراکز بتوانند به انجام فعالیتهای پژوهشی بپردازند و مؤسسات قرآنی از حالت آموزشی صرف خارج شوند و انجام فعالیتهای کاربردیتر را در دستور کار خود قرار دهند.
این حافظ قرآن درباره این که سطحبندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی در حال حاضر از نظر کمبود امکانات رنج میبرند و برای ارائه هر چه بهتر آموزههای قرآنی نیازمند فضای آموزشی مناسب و به کار بردن وسایل کمکآموزشی مانند استفاده از لوحهای فشرده و کتب آموزشی متنوع هستند که حمایت نهادهای متولی امور قرآنی را میطلبد.