افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان در لایحه بودجه/ دلجویی از وزیر بعد از تهدید به استعفاء
کد خبر: 1339606
تاریخ انتشار : ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۹:۱۴
اهم اخبار اقتصادی هفته؛

افزایش 18 درصدی حقوق کارمندان در لایحه بودجه/ دلجویی از وزیر بعد از تهدید به استعفاء

گروه اقتصاد: ارائه اولین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید به مجلس و سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد و شایعات مربوط به استعفای وزیر را می‌توان از مهم‌ترین رخدادهااقتصادی هفته اخیر دانست.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، مهم‌ترین عناوین اخبار اقتصادی هفته سوم آذرماه تحت تاثیر ارائه اولین لایحه بودجه دولت تدبیر و امید به مجلس و سوال نمایندگان مجلس شورای اسلامی از وزیر اقتصاد و شایعات مربوط به استعفای وزیر قرار گرفت.



براساس این گزارش، لایحه بودجه سال آینده کل کشور روز یکشنبه 17 آذر توسط حجت‌الاسلام روحانی، رئیس‌جمهور تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. قابل توجه اینکه رقم بودجه عمومی سال آینده 195 هزار میلیارد تومان و کل بودجه 78 هزار میلیارد تومان برآورد شده است. لایحه بودجه سال 93، در واقع سند دخل و خرج دولت در سال آینده است که در جلسه علنی امروز مجلس ارائه شد تا وکلای ملت پیش از پایان سال جاری این لایحه را بررسی و تصویب کنند. طبق آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، دولت تا 15 آذر می‌تواند لایحه بودجه را به مجلس برساند تا روند بررسی آن به طور دقیق و طبق روال عادی پیش رود و قبل از پایان سال به قانون تبدیل شود. البته هفته جاری زمان سرکشی نمایندگان مجلس به حوزه‌های انتخابیه بود اما از آنجا که زمان قانونی ارائه بودجه از دولت روز جمعه و تعطیل بود، لذا وکلای ملت ترجیح دادند، هفته جاری را در ساختمان بهارستان سپری کنند تا دولت بتواند لایحه بودجه را به مجلس بیاورد.



انتشارآمار‌نامه سال ۱۳۹۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی



آمار نامه سال ۱۳۹۱ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز یکشنبه 17 آذر به منظور عملیاتی کردن بند «11» سیاست‌های کلی تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی ابلاغی مقام معظم رهبری، مبنی بر شفاف‌سازی و به‌ هنگام‌‌سازی آمار و اطلاعات، به همت مرکز آمار و اطلاعات راهبردی منتشر شد. براساس این گزارش، این آمارنامه به عنوان مرجع معتبر، مجموعه‌ای از جداول آماری در زمینه‌های مختلف است.  قابلیت سری زمانی، ثبات تولید و مقایسه‌پذیری جداول آماری از جمله ویژگی‌های این آمارنامه در سال 1391 است. این مجموعه، شامل 9 فصل با رویکرد جمع‌آوری و تحلیل آمارهای مربوط به وزارتخانه و سازمان‌های تابعه این وزارتخانه طرح‌ریزی شده است.



همچنین علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، روز یکشنبه 17 آذر در جمع خبرنگاران، با اعلام این‌که سهم بخش تعاون در آمارهای کشور بیشتر از 5 درصد است، گفت: به تازگی مطالعه‌ای در این‌باره صورت گرفت که مشخص شد سهم تعاونی‌ها در اقتصادی کشور، حتی از 5 درصد هم کمتر است.



وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، اظهار کرد: همچنین مطالعات نشان می‌دهد که تعاونی‌ها در برخی بخش‌ها مانند مصرف، از ماندگاری مناسبی برخوردارند. تعاونی‌ها باید فعالیت‌های خود را در برخی دیگر از بخش‌ها مانند خدمات و تولید نیز توسعه دهند.



واکنش وزیر اقتصاد به کارت زرد مجلس



یکی از مهم‌ترین رخدادهای خبری هفته جاری که روز یکشنبه 17 آذر و پس از تقدیم لایحه بودجه کل کشور توسط رئیس‌جمهور به مجلس رخ داد، طرح سوال نمایندگان مجلس از معتمدترین وزیر کابینه در جریان جلسه رای اعتماد به کابینه دولت تدبیر و امید بود.



 بر اساس این گزارش، در پی اظهارات رئیس بانک مرکزی در خصوص نرخ ارز و آنچه به عنوان تضعیف ارزش پول ملی از سوی نماینده بجنورد عنوان شده بود، علی‌ طیب‌نیا، وزیر اقتصاد به منظور پاسخگویی در مورد سوال نمایندگان در مجلس حضور پیدا کرد که پس از توضیحات وی در رابطه با سوال مطرح شده، نمایندگان با 82 رأی موافق، 101 رأی مخالف و 10 رأی ممتنع از مجموع 217 نماینده، از پاسخ‌های وزیر اقتصاد قانع نشدند.



افزایش ۱۸ درصدی حقوق کارمندان و عیدی ۵۰۳ هزار تومانی



محمد باقر نوبخت، معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور روز دوشنبه 18 آذر در نشست خبری مربوط به تشریح لایحه بودجه گفت: حقوق کارمندان دولت سال آینده 18 درصد افزایش داده می‌شود و کارمندان امسال 503 هزار تومان عیدی دریافت می‌کنند. در مورد نرخ دلار در لایحه بودجه 93  نیز دلار در این لایحه حدود 2588 تومان تا 2650 تومان تعیین شده است.



برگزاری نشست مشترک پیرامون مشکلات بخش تعاون



روز سه شنبه 19 نشست مشترک اعضای فراکسیون تعاون مجلس شورای اسلامی، پیرامون مشکلات بخش تعاون برگزار شد. این نشست به واکاوی مشکلات بخش تعاون و تهیه برنامه‌های لازم برای حل مشکلات این بخش، به مخصوص مشکلات بودجه‌ای، تهیه برنامه و ارائه آن به مجلس شورای اسلامی اختصاص داشت.



رشد شاخص کل بورس به نیمه 86 هزار واحد در آخرین روز کاری هفته



براساس این گزارش، در معاملات امروز بازار سرمایه یک میلیارد و 185 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 496 میلیارد تومان در 126 هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد تا شاخص بورس با رشد 554 واحدی به ارتفاع 86 هزار و 516 واحد برسد و ارزش کل بازار سرمایه کشور هم 423 هزار میلیارد تومانی شود.

همچنین در معاملات امروز بازار سهام نماد معاملاتی شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان که پس از برگزاری مجمع عمومی فوق العاده مبنی بر تصویب افزایش سرمایه، مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده مبنی بر انتخاب اعضای هیات مدیره و با توجه به تعدیل پیش بینی درامد هر سهم سال مالی منتهی به 30/9/93 به بازار سرمایه بازگشته بود، بیشترین تاثیر را بر روند صعودی نماگر بورس گذاشت و بعد از آن مخابرات ایران، سرمایه گذاری غدیر و گروه مپنا بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص داشتند.

captcha