وحید خواجوی، مدیر مؤسسه حضرت یوسف(ع) در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: اگر سطحبندی مؤسسات قرآنی دقیقاً مطابق طرح صورت پذیرد، نتایج خوبی دربرخواهد داشت، اما هماکنون نقدهایی به روند اجرای طرح وارد است و کارشناسانی که به اجرای این امر میپردازند، باید تسلط کافی در این زمینه داشته باشند.
ارزیاب دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی کشور اظهار کرد: طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی فینفسه بسیار کارساز است، البته اگر توسط کارشناسان زبده و کارآمد صورت پذیرد که در این صورت برای هیچ مؤسسهای جای نگرانی وجود ندارد و هر مؤسسهای در حد شایستگی و لیاقت میتواند این نشان سطحبندی را داشته باشد.
معاونت قرآن و عترت ناحیه سلمان فارسی با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن در جامعه بیان کرد: ممکن است در خلال امر سطحبندی مؤسسات قرآنی، اعمال نظرات خاص صورت پذیرد و یا ملاکهای تشخیص کارشناسان با طرح فاصله داشته باشد.
وی در مورد این که سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، بیان کرد: در اجرای طرح سطحبندی باید دید کارشناسان خالص بوده و تخصص نیز وجود داشته باشد تا بتوانند بهصورت دقیق تشخیص دهند که فلان مؤسسه در چه سطحی قرار دارد و در کل باید فضای سالم قرآنی در جامعه حاکم باشد.
توجه به سوابق مؤسسات قرآنی در اجرای طرح سطحبندی
مدیرمؤسسه حضرت یوسف(ع) با اشاره به تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر تقویت معلمان و مدرسان قرآن، افرود: در برخی مؤسسات، مربیان بسیار قوی حضور دارند و مؤسسه نیز برگزارکننده دورههای متعدد تربیت مربی قرآن است و دورههای تخصصی بسیاری برگزار میکند، اما ممکن است بهدلیل اینکه این مؤسسه از فضای مناسبی برخوردار نباشد، این مؤسسه به عنوان سطح سه شناخته شود و باید در اجرای طرح بیش از هر چیز به سابقه مؤسسه، نیروهای اجرایی و مربیان توجه شود.
وی تصریح کرد: مؤسسات بسیار خوبی در مناطق محروم و روستا و شهرستانها وجود دارند که فعالیتهای قرآنی را به صورت وسیع دنبال میکنند، اما چون نظارت و اطلاعرسانی صحیح صورت نمیپذیرد، این مراکز کمتر شناسایی میشوند.
مسابقات قرآن؛ راهکاری جهت فراگیر کردن آموزههای قرآنی
مدیر دارالقرآن مسجد آپادانا در مورد این که برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارد، گفت: مسابقات قرآنی باید از حداقل آغاز شود تا نتیجهبخش باشد و به این ترتیب همه افراد میتوانند در مسابقه شرکت کنند و باید افراد را تشویق کرد تا پله پله در جهت فراگیری آموزههای قرآنی تلاش کنند.
وی بیان کرد: در برگزاری مسابقات باید به اکثریت توجه کنیم نه به اقلیت و باید فضا برای اکثریت که خیلی با علوم قرآنی آشنا نیستند، فراهم شود تا افراد بیشتری جذب فعالیتهای قرآنی شوند.
این داور مسابقات قرآن عنوان کرد: مؤسسات قرآنی باید هر ماه علاوه بر برگزاری مسابقات قرآنی، مسابقاتی با عنوان سیره و شیوه ائمه معصومین(ع) و مباحث مربوط به خانواده، از جمله احترام به پدر و مادر، سلام کردن و غیره برگزار کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همچنین مؤسسات قرآنی باید گروههای پژوهشی تشکیل دهند، به ارائه بروشور، جزوات آموزشی، مقاله و غیره بپردازند که از جمله این فعالیتهای پژوهشی میتوان به پژوهش در رابطه با حجاب، داستانهای قرآنی و غیره اشاره کرد.