محمدرضا پورمعین، رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، ارائه یک تعریف از پیشکسوت قرآنی را منوط به خصوصیاتی همچون اندوخته و تجربه دانست و گفت: همانطور که از معنای کلمه پیشکسوت برمیآید، کسی که قبل از دیگران در انجام فعالیت و اقدامات قرآنی پیشی گرفته و صاحب نظر در این موضوع است را میتوان در زمره پیشکسوت قرآنی قرار داد.
وی در ادامه با تأکید بر اینکه پیشکسوت یک عنوان ورزشی است تا قرآنی، افزود: از آنجایی که مقام معظم رهبری در یکی از جلسات، عبارت قهرمانان قرآنی را به کار بردند، به نوعی این اجازه به دیگران نیز داده شد که از این اصطلاح برای شخصیتهای فرهنگی نیز استفاده شود، اما آنچه مسلم است اینکه تجربه و اندوخته یک پیشکسوت باید از دیگران نسبت به موضوع مورد مطالعه در سطح بالاتری قرار داشته باشد.
سن، مهمترین وجه تمایز پیشکسوت از سایرین
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران، سن را یکی از وجوه تمایز یک پیشکسوت از افراد دیگر عنوان و تصریح کرد: یکی از مهمترین وجوه و معیارهای شناسایی یک پیشکسوت از دیگران، سن و سال است؛ مطمئناً ما برای یک فعال قرآنی 25 ساله، عنوان پیشکسوت را انتخاب نمیکنیم، مگر اینکه در این سن، کار و حرکاتی را انجام داده باشد که در مقایسه با همسن و سالهای خود در همان زمینه به عنوان پیشکسوت معرفی شود.
این فعال قرآنی کشورمان در ادامه گفتوگوی خود با خبرگزاری ایکنا، شاخص دیگر شناسایی یک پیشکسوت قرآنی را صاحبنظر و نخبه بودن در زمینه مورد نظر عنوان و اظهار کرد: فردی که در مسائل قرآنی علاوه بر نخبه بودن دارای نظرات کارشناسی است را میتوان به عنوان یک پیشکسوت به همگان معرفی کرد.
انتقال تجربیات پیشکسوتان به نسل جوان نامطلوب است
پورمعین در پاسخ به این سؤال که انتقال تجربیات پیشکسوتان قرآنی به جامعه، به ویژه نسل جوان از مطلوبیت کافی برخوردار بوده است یا نه، اظهار کرد: متأسفانه راههای ارتباطی بین نخبگان، پیشکسوتان، صاحبنظران و خادمان قرآن با سایر مردم و بدنه جامعه بسیار محدود است و در مواقعی این ارتباط قطع شده. دستگاههای برخوردار همچون سازمان دارالقرآنالکریم یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید یک جلسه یا نشست صمیمانهای را چندین بار در سال با حضور پیشکسوتان قرآنی برگزار کنند تا این افراد بیش از پیش به جامعه معرفی شوند.
وی گفت: اگر نهادهای مسئول و متولی بتوانند تجربیات و خاطرات پیشکسوتان قرآنی را از طرقی همچون فضای مجازی یا نشر مجلات و روزنامهها در اختیار عموم جامعه و به ویژه علاقهمندان به فعالیتهای قرآنی قرار دهند، آن گاه میتوان گفت که در راستای شناساندن پیشکسوتان قرآنی به جامعه گام برداشتهاند.
ارائه طرح «خانه خادمان قرآن»
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در ادامه از ارائه طرحی با عنوان «خانه خادمان قرآن» سخن به میان آورد و افزود: اگر توفیقی دست دهد و امکاناتی در اختیارمان قرار گیرد، به طور جدی به این مهم خواهیم پرداخت. در حال حاضر آئیننامه این طرح را تدوین کرده و کار گردآوری اسامی و اطلاعات پیشکسوتان قرآنی سراسر کشور را نیز انجام دادهایم. الان حدود 200 خادم و پیشکسوت قرآنی در سراسر کشور حضور دارند که هیچ گونه انجمن یا صندوق حمایتی برای آنها وجود ندارد، در صورتی که امروزه هر صنف و تشکلی دارای انجمن و اتحادیه است، اما در بحث پیشکسوتان قرآنی این امر مستثنی است.
این فعال قرآنی کشورمان در ادامه درباره دلایل صورت نگرفتن اقدامات حمایتی از پیشکسوتان قرآنی کشورمان و اینکه این قصور به دلیل عدم مطالبهگری پیشکسوتان است یا کوتاهی نهادهای متولی، تصریح کرد: شأن و جایگاه خادمان قرآن اجازه نمیدهد برای جلب توجه مسئولان و جامعه به سوی خود، پیشقدم شوند. جامعه و مسئولان نهادهای مرتبط باید در این زمینه پیشگام شوند و توجه بیشتری به پیشکسوتان داشته باشند.
ترسیم وضعیت مطلوب پیشکسوت قرآنی
پورمعین در بخش دیگری از این گفتوگو به ترسیم یک وضعیت مطلوب برای پیشکسوتان قرآنی در جامعه پرداخت و گفت: داشتن انجمن یا صندوق حمایتی رسمی یا غیررسمی، جمعآوری اطلاعات لازم از پیشکسوتان، بزرگداشت یاد و نام آنها به ویژه در دوره حیات، ایجاد رابطه دوسویه بین پیشکسوتان و نخبگان قرآنی با بدنه جامعه و ارائه راهکارهایی برای نهادینه کردن این اقدامات از جمله مواردی است که باعث میشود پیشکسوتان قرآنی یک وضعیت مطلوب را در جامعه تجربه کنند.
وی در ادامه گفتوگوی خود با خبرگزاری ایکنا از اصطلاح «نخ و سوزن» برای ارتباط بین پیشکسوتان و جامعه استفاده و اظهار کرد: الان وضعیت پیشکسوتان شبیه سوزنی است که نخی به دنبال خود ندارند. در همایشهایی که برای تجلیل از پیشکسوتان قرآنی برپا میشود، باید یک نخی برای اتصال این پیشکسوتان به جامعه و ارتباط دوسویه آنها با هم وجود داشته باشد. برنامههای تجلیل مفید است، اما کافی نیست.
نگاه فعال قرآنی به قرآن صرفاً فرهنگی است
رئیس جمعیت قرآنی استان تهران در پایان در مورد مهمترین نیاز و مطالبه پیشکسوتان قرآنی اظهار کرد: قدر مسلم این است که یک خادم قرآنی به خود اجازه مطرح کردن مطالبات اقتصادی را نخواهد داد، هر چند که این مطالبات وجود داشته باشد، مطمئناً کسانی که در این راه گام نهادهاند با نگاه اقتصادی وارد نشده و تنها دید و نگاه فرهنگی داشتهاند. پرداختن وانتقال دادن تجربیات پیشکسوتان قرآنی به نسلهای بعد، مهمترین مطالبهای است که خادمان قرآنی از مسئولان دارند.