کد خبر: 1342611
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
مدیرمسئول مؤسسه احسن‌الآلاء بیان کرد:

تأثیر مستقیم سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر روند ارتقای جذب قرآن‌آموزان

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: فریبا آقاجانی گفت: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، عاملی مؤثر در روند جذب قرآن‌آموزان است و در این زمینه باید تنوع و شیوه ارائه آموزه‌های قرآنی را به‌عنوان مهمترین معیارها در نظر گرفت.


فریبا آقاجانی، مدیرمسئول مؤسسه قرآنی احسن‌الآلاء در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این‌که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: با سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، مؤسسات به سه سطح ضعیف، متوسط و پیشرفته تقسیم می‌شوند.



آقاجانی بیان کرد: به این ترتیب مؤسساتی که در زمینه برگزاری دوره‌های عمومی آموزش قرآن فعالیت می‌کنند در سطح یک، مؤسساتی که به صورت تخصصی به ارائه آموزه‌های قرآنی می‌پردازند در سطح دو و مؤسساتی که تحقیقات و پژوهش‌های قرآنی انجام می‌دهند به‌عنوان مؤسسات پیشرفته معرفی می‌شوند.



وی اظهار کرد: با این تقسیم‌بندی متقاضیان شرکت در دوره‌های علوم قرآنی در هر منطقه و محله نسبت به سطح توانایی و استعدادی که دارند، می‌دانند که باید به کدام مؤسسه قرآنی مراجعه کنند. با این روش علاقه‌مندان به شرکت در کلاس‌های آموزشی از سردرگمی نجات می‌یابند.



حضور مربیان کارآمد؛ معیار اساسی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی



آقاجانی درمورد این‌که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، عنوان کرد: تنوع و شیوه ارائه آموزه‌های قرآنی را به‌عنوان مهمترین معیارها می‌توان در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی لحاظ کرد و از دیگر معیارها نیز می‌توان به حضور مربیان قرآن کارآمد، تعداد کلاس‌های آموزشی، شیوه برگزاری آزمون‌ها و غیره اشاره کرد.



وی با اشاره به تأثیر سطح‌بندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، افزود: مربیان نقش اساسی در تربیت قرآن‌آموزان چه از نظر آموزش علوم قرآنی و چه از نظر فرهنگی و تربیتی دارند، بنابراین مدیران مؤسسات باید در زمینه جذب مربیان قرآن دقت بیشتری داشته باشند و مربیانی را به کار گیرند که از دانش و تجربه کافی برخوردار باشند.



مدیرمسئول مؤسسه قرآنی احسن‌الآلاء بیان کرد: با توجه به تعدد مؤسسات قرآنی در سراسر کشور، شناسایی تمامی این مراکز و بررسی نحوه فعالیت آنها امر دشواری است، بنابراین باید راهکاری اندیشیده شود که مؤسسات، خود به معرفی فعالیت‌هایشان بپردازند و طرح سطح‌بندی می‌تواند این انگیزه را در مؤسسات ایجاد کند.



وی با اشاره به نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: انجام فعالیت‌های پژوهشی تنها در مؤسساتی که از امکانات کافی برخوردارند، امکان‌پذیر است که این مؤسسات نیز با دارا بودن نخبگان و استعداد‌های برتر قرآنی به‌عنوان مؤسسات سطح یک شناخته می‌شوند و با گذشت زمان باید سعی شود تا امکان انجام این نوع فعالیت‌ها در تمامی مؤسسات فراهم شود.



لزوم اطلاع‌رسانی صحیح در رابطه با نحوه فعالیت مؤسسات قرآنی



آقاجانی تصریح کرد: در زمینه سطح‌بندی مؤسسات قرآنی مانع خاصی وجود ندارد و تنها مانع ممکن است ممانعت مؤسسات باشد که در سطح سه قرار می‌گیرند و برای جلوگیری از این امر باید اطلاع‌رسانی صحیح صورت پذیرد و اهداف اجرای این طرح برای مدیران تبیین شود.



وی درباره این‌که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی نیازمند پشتیبانی و راهنمایی مناسب از سوی چه مراکزی است، خاطرنشان کرد: مؤسسات قرآنی غیر از هزینه‌ای که برای برگزاری دوره‌های آموزشی دریافت می‌کنند، منبع درآمد دیگری ندارند به همین منظور این مؤسسات برای ارائه خدمات بهتر در زمینه آموزش علوم قرآنی و فرهنگی و اجتماعی نیازمند حمایت نهادهای دولتی و بخش‌های خصوصی هستند.

captcha