کد خبر: 1343521
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۱
زنده‌روح عنوان کرد:

تغییر نوع نگاه‌ها لازمه رسیدن به هنر متعالی است/ ضرورت ورود جدی حوزه‌‌های علمیه

گروه هنر: یک عکاس هنری گفت: صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های هنری و به ویژه حوزه‌های علمیه قادرند نقش بسیار مهمی در ترویج هنر دینی ایفا کنند، البته برای رسیدن به این خواسته نیز باید نوع نگاه به هنر تغییر کند.


مسعود زنده‌روح، دبیر هنری ششمین جشنواره بین المللی هنرهای تجسمی فجر در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) درباره جایگاه مضامین دینی و قرآنی در هنرهای تجسمی اظهار کرد: متاسفانه جاری بودن مضامین دینی در عرصه هنرهای تجسمی به هیچ وجه به شکل شایسته‌ای در هنر کشورمان مشاهده نمی‌شود، چون ما بحث جدی چون هنر دینی را تنها در ظاهر مطرح می‌کنیم و به ریشه‌ها و پایه این مضمون توجهی نداریم.



مدیر اجرایی یازدهمین دوره دوسالانه عکس  ایران(1387) افزود: نمود بارز این ادعا را می‌توان در دانشگاه‌های هنر خود به خوبی مشاهده کرد و ببینیم که تا چه حد این دست موضوعات جایگاهی مهجور در پایگاه‌های نظریه‌پردازی دارند. این گفته نیز به این معنا نیست که ما در دانشگاه‌های هنری خود درس‌هایی با مضمون دینی داشته باشیم، البته این رویکرد در جای خود پسندیده است، اما در کنار آن باید فضایی فراهم آورد تا گرایش به صورت دغدغه‌مند به وجود آید تا شاهد رونق این دست آثار در هنر تجسمی باشیم.



دبیر انجمن عکس سیزدهمین جشنواره سینمای ادامه داد: وقتی تاکید روی توجه دقیق و آگاهانه نسبت به موضوعات دینی می‌شود دلیلش مشخص است و آن نیز بی‌تاثیر بودن کارهایی است که در آن هیچ نوع تفکر حرفه‌ای لحاظ نشده است. به طور مثال در کشور ما طی سه دهه گذشته بیش از 1000 جشنواره دینی در عالم هنر برگزار شده است، اما آیا این تعداد جشنواره توانسته‌اند ما را به سمت نتیجه دلخواه رهنمون سازند!؟



مدیر اجرایی جشنواره‌ها و دوسالانه‌های هنرهای تجسمی متذکر شد: در میان موضوعات دینی باید مفاهیم عاشورایی را مستثنا از گفته فوق دانست، بدین معناکه این گونه موضوعات در هنرهای تجسمی هم به شکل خوبی مورد توجه قرار گرفته‌اند و هم اینکه به لحاظ کمیت از استانداردهای لازم بهره برده‌اند. دلیل این رویکرد خوب به موضوعات عاشورایی نیز کاملا شخص است، چون این دست موضوعات به خوبی در جامعه ما جاری و ساری هستند، همین ویژگی سبب می‌شود که هنرمند تحت تاثیر قرار گرفته و نگاهی منسجم به این حوزه داشته باشد.



جایگاه هنر در هشت سال دفاع مقدس



زنده روح اظهار کرد: در طول هشت سال دفاع مقدس شاهد بودیم که آثار خوبی در تمامی عرصه‌های هنر تولید شد، اما هم اکنون شاهد آن‌گونه تولیدات نیستیم، زیرا مردم و هنرمندان در آن دوران درگیر آن موضوع بودند و با تمام وجود آن را درک می‌کردند، اما هنرمندی که نهایت بین 20 تا 30 سال دارد، چگونه می‌خواهد آنچه در زمان جنگ اتفاق افتاده را به یاد آورد. این توضیحات به ما می‌گوید که خلأ مضامین دینی در هنر به این دلیل است که این موضوعات در جامعه هنری بسترسازی نشده و ما تنها در پی نشان دادن ظواهر هستیم.



وی در پاسخ به این سؤال که برای رسیدن به هنری که در آن موضوعات دینی جایگاهی شایسته داشته باشد چه باید کرد؟ گفت: به اعتقاد من صدا و سیما و شورای عالی انقلاب فرهنگی، دانشگاه‌های هنری و به ویژه حوزه‌های علمیه قادرند نقش بسیار مهمی در ترویج هنر دینی ایفا کنند، البته برای رسیده به این خواسته نیز باید نوع نگاه به هنر تغییر کند.



دبیر بخش هنری یکی از دوره‌های نمایشگاه بین‌المللی قرآن در پایان درباره جایگاه قرآن در بخش‌های هنری نمایشگاه قرآن چنین خاطرنشان کرد: برداشت برگزارکنندگان نمایشگاه بین‌المللی قرآن از هنر قرآنی همان صفه اول این کتاب آسمانی است، زیرا اگر اینگونه نبود ما به دنبال نوشتن آیات قرآن روی بدن یک ماهی زنده نبودیم. نکته‌ای دیگر اینکه در نمایشگاه قرآن تمرکز اصلی روی هنر خوشنویسی است که در قالب کتابت قرآن انجام می‌شود، اما در دوره‌ای که خود مسئول بخش‌های هنری نمایشگاه بودم سعی کردم با آوردن نقاشی به نمایشگاه شکل دیگری از هنر قرآنی را هم ترسیم کنم.

captcha