کد خبر: 1344346
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۳۴
قرائتی خواستار شد:

اهتمام مؤسسات قرآنی به تربیت مبلغان جهت اصلاح روش‌های عزاداری

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: رئیس ستاد تفسیر قرآن قم با اشاره به اصلاح روش‌های عزاداری و سرعت‌بخشی به این مورد در مؤسسات قرآنی گفت: مؤسسات قرآنی باید در این زمینه جهت تربیت نیروی کارآمد، برگزاری نمایشگاه‌های معرفتی، توزیع کتاب‌ها و اجرای سخنرانی‌ها اهتمام بیشتری داشته باشند.


حجت‌الاسلام علی‌اصغر قرائتی، رئیس ستاد تفسیر قرآن قم، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) در رابطه با این که هدایت توان و ظرفیت مردمی مؤسسات قرآنی در جهت تبیین اهداف قیام عاشورا از چه طرقی میسر می‌شود، گفت: اگر نخواهیم استادی نسبت به قرآن کنیم بلکه در جهت خدمت به قرآن قدم برداریم، خواه ناخواه حرکت در این مسیر ما را به سیره اهل بیت(ع) می‌رساند و مراکزی که به سمت آموزش سیره اهل بیت(ع) نرفته‌اند، دلیلش این بوده است که می‌خواسته‌اند نسبت به قرآن استادی کنند و نظرات و استنادهای خود را از قرآن بیرون بکشند و نمی‌خواسته‌اند قرآن را به معنای واقعی تفسیر کنند.



وی اظهار کرد: باید اخلاق شیوه رجوع به قرآن آموزش داده شود و مشخص شود که ما می‌خواهیم از قرآن درس بگیریم یا منظور این است که نظراتمان را به قرآن تحمیل کنیم.



این مؤلف کتب دینی و قرآنی عنوان کرد: با توجه به سیر تاریخی متوجه می‌شویم که آموزه‌های قرآنی در طول تاریخ توسط اهل بیت(ع) ترویج یافته است و همه بزرگان شعیه و سنی در نهایت شاگردی اهل بیت(ع) را کرده‌اند، اما وقتی فردی به سوی شناخت اهل بیت(ع) نمی‌رود، نمی‌توان برای او کاری از پیش برد؛ مؤسسات قرآنی در زمینه آموزش معارف اهل بیت(ع) اگر با ادبیات قرآنی جلو روند به شناخت اهل بیت(ع) نزدیک می‌شوند.



وی در ادامه افزود: یک قرآن داریم که از بالا به سمت پایین نازل شده است و یک قرآن داریم که از پایین به سوی بالا می‌رود، قرآنی که از بالا آمده است، کلام خداست و قرآنی که از پایین به سمت بالا می‌رود، کلام بنده است، حال چه کلامی است که بنده از زبانش جاری می‌شود و منزلت این را دارد که به سمت بالا رود، چیزی جز مناجات و دعا نیست.



نسبت‌سنجی سطح آموزش معارف اهل بیت(ع) در مؤسسات قرآنی



حجت‌الاسلام قرائتی بیان کرد: اکثر روایات از پیامر اکرم(ص) نقل شده است و شیعه و سنی هم آنها را قبول دارند، حتی آموزش معارف اهل بیت(ع) در مؤسسات قرآنی را می‌توان نسبت‌سنجی کرد که کدام مؤسسه در این زمینه برتر است.



وی ضمن ارائه راهکارهایی برای برطرف کردن خرافات از مجالس عزاداری، گفت: مشکل مؤسسات این است که مردمی فعالیت نمی‌کنند، بلکه آکادمی عمل می‌کنند، یعنی با یک گروه خاصی طرف هستند، هیئت‌ها با مردم طرف هستند، امّا مؤسسات قرآنی و علمی چون با مردم طرف نیستند و حرف‌هایشان باید با واسطه به مردم برسد، با مشکل مواجه می‌شوند، زیرا گاهی واسطه‌ها شفاف نیستند، لذا مؤسسات باید برای برطرف کردن خرافات و انجام عزاداری صحیح و سازنده به تربیت مبلغ بپردازند.



رئیس ستاد تفسیر قرآن قم تصریح کرد: آموزش معارف اهل بیت(ع) در مؤسسات نیازمند تربیت نیروی کارآمد است و اصلاح روش‌های عزاداری به سرعت صورت نمی‌پذیرد، اما باید نسبت به برگزاری نمایشگاه‌های معرفتی، توزیع کتاب‌ها، اجرای سخنرانی‌ها اهتمام بیشتری صورت پذیرد.  



توجه به امر به معروف فراتر از حد بخشنامه در مؤسسات قرآنی



وی درباره این که مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند در احیای مسأله امر به معروف و نهی از منکر به‌عنوان مهم‌ترین پیام عاشورا نقش ایفا کنند، عنوان کرد: امر به معروف در حد بخشنامه در مؤسسات صورت می‌پذیرد و باید به آن روح بخشید، باید به تبیین معرفت‌ها و منکرها پرداخته شود و فرهنگسازی صورت پذیرد امر به معروف مهندسی پیچیده‌ای دارد و تا امر به معروف و نهی از منکر نباشد از مدینه فاضله خبری نیست.



این مؤلف کتب دینی و قرآنی در مورد این که مؤسسات قرآنی چگونه می‌توانند با بهره‌مندی از هنرهای تجسمی، نمایشی و خلاقانه جهت ارائه آموزش‌های مربوط به سیره به خصوص قیام عاشورا، گام‌های مؤثرتری بردارند، خاطرنشان کرد: از هنرهای تجسمی در زمینه دشمنی با یکدیگر نباید استفاده کرد از جمله هنرها در زمینه ترویج سنت‌ اهل بیت(ع) می‌توان به اجرای برنامه تعزیه اشاره کرد؛ همچنین با استفاده از زبان شعر می‌توان عظمت ائمه اطهار(ع) را تبیین کرد.

captcha