کد خبر: 1344453
تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۱
صفرزاده خواستار شد:

سطح‌بندی مؤسسات قرآنی براساس ظرفیت این مراکز انجام شود، نه میزان فعالیت

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی صرفاً بر اساس میزان فعالیت نیست، بلکه بر اساس ظرفیت فعالیت است و مؤسسه‌ای که در یک روستا یا شهر دورافتاده تعداد زیادی قرآن‌آموز را جذب کند، ظرفیت داشتن مجوز سطح یک را دارد.


مهدی صفرزاده، کارشناس قرآن دارالقرآن تبلیغات اسلامی استان اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعت‌بخشی ورود قرآن‌آموزان به مرحله کسب مهارت‌های تخصصی قرآن دارد، گفت: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی امر منطقی و معقول است و مؤسسات باید از یکدیگر متمایز شوند تا بتوانیم خدمات، تسهیلات و اعتباراتی در اختیار آنها قرار دهیم، همچنین باید بدانیم که مدیریت کلان برای هر نیازی قرآن‌آموزان را به طرف کدام مؤسسه هدایت می‌کند.



وی اظهار کرد: بحث سطح‌بندی مؤسسات قرآنی در واقع مرتبط با بحث مجوز فعالیت مراکز قرآنی است؛ یعنی در واقع مؤسسات قرآنی سطح یک، مجوز فعالیت در حیطه کشوری، مؤسسات سطح 2،  مجوز فعالیت استانی و مؤسسات سطح 3، مجوز فعالیت در حیطه شهرستانی را دارند و نوع فعالیت مؤسسات نیز مانند آموز‌ش‌های عالی، تخصصی، عمومی و غیره متناسب با سطح فعالیت مؤسسه ارائه می‌شود.



این مدرس قرآن بیان کرد: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی با توجه به سطح فعالیت فعلی مؤسسات صورت می‌پذیرد، ولی مؤسسه‌ای که ظرفیت این که مؤسسه سطح یک باشد را دارد، باید مجوز سطح 1 را به آن مرکز اعطا کرد و اعطای اعتبارات و تسهیلاتی که از سوی نهادهای دولتی در اختیار مؤسسات قرار می‌گیرد باید براساس میزان فعالیت و سابقه مؤسسه باشد.



وی در رابطه با این‌که سطح‌بندی فعالیت‌های مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، عنوان کرد: در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی باید توان و ظرفیت مؤسسات در نظر گرفته شود، یعنی مکان و امکاناتی که دارند، حضور مدیران کارآمد که بتوانند مؤسسه را در سطح کشوری مطرح کنند و سابقه فعالیت از جمله موارد تأثیرگذار در ارتقای سطح مؤسسات خواهد بود.



صفرزاده تصریح کرد: مربیان قرآن نیز به همین ترتیب سطح‌بندی می‌شوند و مؤسسات سطح 1 که آموزش‌های عالی را برگزار می‌کنند، مسلماً مربیان سطح 1 و در سطح آموزش عالی را جذب می‌کنند و مؤسسات که در سطح 3 قرار دارند، می‌توانند مربیان سطح 3 و در حد آموزش عمومی را جذب کنند و این امر موجب می‌شود که ارزشی برای مربیان با تجربه قائل شویم.



وی در رابطه با این که سطح‌بندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد،افزود: سطح‌بندی مؤسسات قرآنی صرفاً براساس میزان فعالیت نیست، بلکه براساس ظرفیت فعالیت است و مؤسسه‌ای که در یک روستا یا شهر دورافتاده تعداد زیادی قرآن‌آموز را جذب کند، ظرفیت داشتن مجوز سطح 1 را دارد، چرا که همین ظرفیت مدیریت اگر در یک مکان برخوردار قرار گیرد، می‌تواند استعدادهای خود را شکوفا کند.



اطلاع‌رسانی صحیح در رابطه با برگزاری مسابقات قرآن صورت پذیرد



کارشناس قرآن دارالقرآن سازمان تبلیغات اسلامی استان اصفهان عنوان کرد: در مورد مسابقات قرآن که در سطح کشوری و استانی برگزار می‌شود، اگر اطلاع‌رسانی صحیح صورت پذیرد و قرآن‌آموزان از تمامی مؤسسات بتوانند شرکت کنند، مسلماً مؤسسات با کیفیت و توانمند در این مسابقات رتبه‌های خوبی را کسب می‌کنند.



وی در رابطه با نقش فعالیت‌های پژوهشی در سطح‌بندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: مؤسسات پژوهشی باید با پارامترهای جدا و مخصوص خود سطح‌بندی شوند، توانمندی مؤسسه برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، وجود امکانات لازم و سابقه مدیران و مربیان قرآن از جمله موارد تأثیرگذار در سطح‌بندی مؤسسات پژوهشی خواهد بود.



صفرزاده افزود: ممکن است تمام پارامترها در زمینه‌های آموزشی، پژوهشی، تبلیغی و ترویجی در سطح‌بندی مؤسسات در نظر گرفته نشده باشد؛ در واقع شناخت پارامترها مهمترین قدم برای سطح‌بندی مؤسسات قرآنی است.



توجیه مؤسسات قرآنی در راستای اجرای طرح سطح‌بندی مراکز قرآنی



وی عنوان کرد: مورد بعدی ظرفیت پذیرش مؤسسات است که اگر قرار باشد مؤسسات براساس سطح فعالیت‌هایشان کمک‌هایی را دریافت کنند، شاید برخی مؤسسات احساس بی‌عدالتی کنند، اما اگر درست توجیه شوند و راه‌های ارتقای سطح خود را بیابند می‌توانند در سطح‌بندی‌ها در سطوح بالاتر قرار گیرند.



این مدرس قرآن در پایان خاطرنشان کرد: حمایت‌ها باید از سوی مراکز مجری طرح صورت پذیرد مثلا اگر سازمان دارالقرآن مجری سطح‌بندی است، باید زمینه پذیرش سطح‌بندی را در مؤسسات ایجاد کند و اگر قرار است تسهیلات از ارگان‌های دولتی براساس سطح مؤسسات به آنها تعلق یابد، این مراکز باید بدانند که حتماً با توجه به سطحی که دارند مورد حمایت قرار می‌گیرند.

captcha