خدیجه ابراهیمی، مدیرمسئول مؤسسه قرآنپژوهان شمال و پنج شعبه آن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: در سطحبندی مؤسسات قرآنی از جمله مواردی مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد، تعداد شعب این مراکز است و قبل از سطحبندی باید پروسه زمانی را در نظر گرفت و کارشناسان فعالیت مراکز را مورد بررسی دقیق قرار دهند.
وی اظهار کرد: پس از ارائه آموزههای قرآنی و برگزاری آزمونهای پایان دوره، گواهینامهها با تأخیر زیادی بهدست قرآنآموزان میرسد و اگر این گواهینامهها و جوایز زودتر بهدست افراد برسد در قرآنآموزان انگیزه ایجاد میشود و مورد بعدی این است که گواهینامهها و جوایز بهتر است توسط مؤسسات یا اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی همان شهرستان اعطاء شود.
این استاد حوزه علمیه در رابطه با تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن در جامعه بیان کرد: سطحبندی در مجموع خوب است به شرطی که مزیتهای مؤسسات قرآنی از جمله شعب متعدد این مراکز در نظر گرفته شود، همچنین کیفیت کار مؤسسات قرآنی و منطقه جغرافیایی مؤسسات از جمله مواردی است که در سطحبندی مؤسسات تأثیرگذار خواهد بود.
وی در رابطه با تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، تصریح کرد: سطحبندی باعث شود که به مؤسسات از نظر مادی و معنوی رسیدگی شود و به همان میزان وقتی مربی متوجه شود که فعالان مؤسسه مورد توجه واقع شدهاند، انگیزه بیشتری برای ارتقای سطح علمی خود پیدا میکنند.
ارتقای علمی قرآنپژوهان با اجرای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی
ابراهیمی افزود: مؤسسهای که سطح بالاست، افراد سطح بالا را گزینش خواهد کرد و اجرای طرح سطحبندی هم از نظر علمی موجب ارتقای قرآنپژوهان میشود و هم مربیان در زمینه کسب تجربیات بیشتر انگیزه مییابند.
وی در مورد این که سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، عنوان کرد: وقتی سطحبندی انجام شود و تعدادی از مؤسسات در ردیف اول قرار گیرند، برای دیگر مؤسسات انگیزه ایجاد میشود که به معرفی برنامهها بپردازند، به این ترتیب مراکز قرآنی شناخته خواهند شد و مؤسسات در زمینه جذب مربیان و کادر آموزشی حساستر خواهند بود.
مدیرمسئول مؤسسه قرآنپژوهان شمال و پنج شعبه آن بیان کرد: مؤسسهای که سطح قرآنپژوهان را در نظر میگیرد، گروه کارشناسی دارد و در رابطه با برگزاری دورههای آموزشی، پژوهش انجام میدهد، سپس به ارائه آموزهها میپردازد در ارتقای سطح آنها تأثیرگذار خواهد بود و دیگر مؤسسات نیز میتوانند از نتایج آنها بهرهمند شوند.
حضور کمرنگ کارشناسان؛ از جمله موانع اجرای طرح سطحبندی مؤسسات قرآنی
وی در مورد چالشهای سطحبندی مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: حضور کمرنگ کارشناسان در زمینه بررسی شیوههای آموزشی در مؤسسات و استفاده از مربیان کمتجربه میتواند از جمله موانع سطحبندی مؤسسات قرآنی باشد.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی که بهصورت مستقیم با مؤسسات در ارتباط هستند باید حمایت مؤسسات را بر عهده داشته باشند و پس از سطحبندی مؤسسات برای اینکه بتوانند در زمینه اجرای برنامههای آموزشی موفق عمل کنند باید علاوه بر بخش مردمی مورد حمایت نهادهای دولتی مانند شهرداری، آموزش و پرورش، سازمان اوقاف و امور خیریه و غیره قرار گیرند.