پرویز خوشپنجه، مبدع طرح حفظ قرآن در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اینکه سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در سرعتبخشی ورود قرآنآموزان به مرحله کسب مهارتهای تخصصی قرآن دارد، گفت: اگر سطحبندی مؤسسات قرآنی به صورت اصولی و توسط کارشناسان انجام شود، عاملی مؤثر در ارتقای سطح مؤسسات خواهد بود.
وی اظهار کرد: اما اجرای این طرح نمیتواند برای قرآنآموزان تأثیر چندانی داشته باشد و سطحبندی مؤسسات قرآنی، این مراکز را مجاب میکند تا تحولی در سیستم آموزشی و مدیریتی خود ایجاد کنند.
توجه به تکنولوژی آموزشی در ارتقای سطح مؤسسات قرآنی
مدیرکل مؤسسه مهد قرآن قزوین در مورد اینکه سطحبندی فعالیتهای مؤسسات قرآنی باید براساس چه اصولی صورت پذیرد، بیان کرد: از جمله معیارهای سطحبندی مؤسسات قرآنی، میتوان به تکنولوژی آموزشی، خروجی مؤسسات، حضور نخبگان قرآن و بسیاری از موارد دیگر اشاره کرد و این معیارها باید با توجه به شرایط منطقهای، از لحاظ فرهنگی و اجتماعی در نظر گرفته شود.
وی در مورد تأثیر سطحبندی مؤسسات قرآنی بر فضاسازی قرآن و تقویت معلمان و مدرسان قرآن، افزود: مربیان قرآن وظیفه آموزش، ترویج و نشر آموزههای قرآنی را برعهده دارند و باید در هر مؤسسه در سطوح 1 و 3 حضور داشته باشند و معلومات و تجربیات خود را منتقل کنند؛ از این رو سطحبندیها تأثیری روی مربیان قرآن نخواهد داشت.
خوشپنجه درباره اینکه سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری بر روند شناسایی مراکز قرآنی دارد، عنوان کرد: مؤسسات قرآنی به طور کلی در سراسر کشور شناخته شده هستند و تقریباً اکثر مراکز، تحت نظارت و ساماندهی نهادهای متولی امور قرآنی هستند و این سطحبندیها میتواند عاملی مؤثر در ایجاد رقابت بین مراکز قرآنی باشد.
برگزاری مسابقات قرآن؛ عاملی مؤثر در استعدادسنجی و شناسایی نخبگان
وی در مورد اینکه برگزاری مسابقات قرآنی چه تأثیری در مشخص شدن سطوح آموزشی مؤسسات قرآنی دارند، اظهار کرد: مسابقات قرآن که معمولاً از سوی نهادهای مختلف از جمله سازمان اوقاف و امور خیریه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی برگزار میشود، عاملی مؤثر در استعدادسنجی و شناسایی نخبگان قرآن است. همچنین میزان حضور قرآنآموزان در مسابقات قرآن و درصد برتری آنها میتواند ملاکی برای تعیین سطح مؤسسات قرآنی باشد.
پژوهشهای قرآنی؛ کاربردیترین فعالیت مؤسسات قرآنی
مبدع طرح حفظ قرآن در رابطه با نقش فعالیتهای پژوهشی در سطحبندی مؤسسات قرآنی، بیان کرد: فعالیتهای پژوهشی از مهمترین و اساسیترین، همچنین کاربردیترین فعالیتهای مؤسسات قرآنی محسوب میشود، اما این فعالیتها نیازمند حمایت و پشتیبانی بخشها و نهادهای دولتی و خصوصی است و مؤسساتی که در این زمینه فعالیت میکنند، به یقین جایگاه ویژهای دارند.
وی در پایان در مورد اینکه سطحبندی مؤسسات قرآنی چه تأثیری در به کارگیری بهینه روشهای آموزشی دارد، اظهار کرد: روشهای متفاوتی برای ارائه آموزههای قرآنی وجود دارد، مهم این است که شیوههای آموزشی متناسب با سطح توانایی و استعداد قرآنآموزان ارائه شود و به نحوی باشد که بیشترین تأثیرگذاری را روی قرآنآموزان داشته باشد.