کد خبر: 1347600
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۰
اکرم جمشیدیان بیان کرد:

ارائه برنامه مدون آموزشی راهکاری جهت دوری مؤسسات قرآنی از فعالیت سلیقه‌ای

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد:مؤلف کتاب‌های دینی و قرآنی گفت: مؤسسات قرآنی نیازمند ارائه برنامه مدون آموزشی هستند، زیرا در این صورت این مراکز نمی‌توانند سلیقه‌ای عمل کنند.

اکرم جمشیدیان، مدیرمسئول مؤسسه نورالانوار اصفهان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با معیارهای و ملاک‌های لازم جهت صدور مجوز یک مؤسسه قرآنی گفت: مجوز یک مرکز قرآنی باید برای متقاضیانی صادر شود که خود شخصیتی قرآنی و دارای سابقه فعالیت در حوزه‌های قرآنی هستند.
وی در ادامه بیان کرد: یک مدیر قرآنی باید توانایی پاسخگویی به سؤالات قرآنی فراگیران را داشته باشند، در غیر اینصورت دچار بن‌بست مسأله شده و فعالیت‌های آموزشی خود را به درستی نمی‌تواند انجام دهد، زیرا یک مدیر زمانی می‌تواند به‌عنوان مشاور و راهنما فعالیت کند، که خود قبلا آن راه را طی کرده باشد.
ارتقاء جایگاه مدیران با برگزاری کارگاه آموزشی
این مؤلف کتب دینی و قرآنی اظهار کرد: ضروری است تا جهت ارتقای توانایی مدیرانی که دارای مؤسسه قرآنی هستند، دوره‌های برگزاری شود تا مدیران ضعیف با همکاری مدیران موفق جایگاه خود را ارتقاء دهند.
این مؤلف کتب دینی و قرآنی در رابطه با سلیقه‌ای عمل کردن مؤسسات قرآنی، بیان کرد: در صورت وجود برنامه مدون مؤسسات نمی‌توانند سلیقه‌ای عمل کنند، در نتیجه زمانی که برنامه وجود نداشته باشد مؤسسات قرآنی نیز به‌صورت سلیقه‌ای عمل خواهند کرد.
وی در ادامه افزود: ارزیابی، ارائه جزوه‌های آموزشی و شناسایی نیروهای مستعد در تولید علمی قرآنی گام مهمی است که می‌توان در کارگاه‌ها و کلاس‌های آموزشی جهت افزایش اطلاعات مدیران برداشت.
جمشیدیان اظهار کرد: نمی‌توان گفت تمام روش‌های آموزشی مانند جلسات قرآن، باید کنار گذاشته شوند، بلکه می‌توان با ارائه امکانات و بررسی نحوه فعالیت این گروه نواقص روش‌ها را رفع و نحوه آموزش این مراکز را با استفاده از مربیان با تجربه و توانمند رشد داد.
ضرورت توجه به ایجاد انگیزه پیش از آموزش در فراگیران
وی با تأکید بر مهم بودن ایجاد انگیزه یادگیری در فراگیران، تصریح کرد: اگر احساس نیاز و اشتیاق در مخاطبان ایجاد نشود، فرد از ادامه آموزش منصرف خواهد شد. این احساس نیز باید توسط مربی در فرد ایجاد شود که مؤسسات قرآنی در این حوزه ضعیف عمل کردند.  
مدیرمسئول مؤسسه نورالانوار اصفهان افزود: عدم وجود جذابیت، نبود تشویق و ایجاد انگیزه، نداشتن توانمندی لازم در ایجاد انگیزه و ... می‌‌تواند از دلایل اصلی گریز فراگیر از ادامه آموزش باشد.
وی در پایان اظهار کرد: تعدد مؤسسات قرآنی در کشور بسیار خوب است، زیرا هر مؤسسه دارای روند آموزشی خاص خود است و می‌توان با این تعدد به اکثر سلائق آموزشی خدمات ارائه کرد، اما باید توجه داشت که در این حوزه از موازی‌کاری پرهیز شود.

captcha