به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) به نقل از روابط عمومی سازمان تبلیغات اسلامی، نشست علمی گزارش پژوهش ارزیابی و تحلیل وبلاگهای دینی روحانیون در ایران با حضور صالح اصغری کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و مدرس دانشگاه برگزار شد.
این پژوهش در قالب پایاننامه کارشناسی ارشد و با راهنمایی کوثری، مدیر گروه ارتباطات دانشگاه تهران، انجام شده است.
پژوهش «ارزیابی و تحلیل وبلاگهای دینی روحانیون» در طول یک سال و نیم و از ابتدای سال ۹۱ و تا اواسط سال ۱۳۹۲ انجام شده است.
هدف ازانجام این پژوهش کمک به بهبود کیفیت وبلاگهای روحانیون به طور خاص و ارائه راهکارهایی نوین در جهت تبلیغ اینترنتی دین بوده است. مدل هرم سه سطحی که در این پژوهش مطرح شده است مبنایی برای ارزیابی وبلاگها قرار گرفته است.
معیارهای تعاملی بودن، خاص بودگی، نمایایی ودسترسپذیری به عنوان معیارهای عام و معیارهای اعتبار صوری و محتوایی و ویژهنگاری و روزآمدی تقویم دینی و کارکردهای دین آنلاین در وبلاگها از معیارهای تخصصی است که در مدل هرم سه سطحی قرار گرفته است.
استفاده از وبلاگ بهعنوان یکی از مهمترین رسانههای عصردیجیتال توسط مبلغان دینی ایران مبتنی بر درکی بود که روحانیون از رشد وبلاگنویسی در ایران داشتند و سعی در حضور فعال در وبلاگستان فارسی کردند.
توجه به وبلاگ بهعنوان یک رسانه مردمی و جوانپسند در ایران رویکردی ایجابی و روشی خلاقانه برای تبلیغ دین محسوب میشود امّا افزایش روزافزون کمی ایجاد وبلاگ توسط طلّاب به تنهایی منجر به دستیابی به اهداف مورد نظر و تبلیغ مؤثر نیست. شماربالای وبلاگهای فعّال، زمان محدود مخاطبان، سلایق و ذائقههای مختلف بخشی ازمشکلاتی هستند که بلاگرهای روحانی در جهت جذب حداکثری مخاطب با آن مواجه هستند.
بنابراین علاوه بر رشد کمّی وبلاگها باید به صورت جدی به روشهایی جهت رشد کیفی آنها نیز اندیشید. هر اندازه که وبلاگ بهعنوان یک رسانه، کارکردی تخصّصی داشته باشد، لزوم بررسی و ارزیابی نحوه عملکرد آن بیش از پیش احساس میشود.
توجه به ذات ابزارهای رسانههای نوین که همان پتانسیل مدیوم به جای سطحینگری و پرداختن به ظواهر رسانهها، مساله مهمی است که می بایست خانوادهها و مسئولان به آن توجه کنند. رسانههای نوین بر مبنای مدیم جدید که متفاوت از دو مدیوم یک به یک و یک به چند است رابطهای چند به چند را رقم میزند و این قابلیت جذاب مدیوم جدید است که ابزارهای رسانههای نوین را نسبت به روزنامه و تلویزیون پراهمیتتر میکند.
ظهور وبلاگ در فضای مجازی و برآورده شدن رویای انتشار آسان اطلاعات با به وجود آمدن تکنولوژی وب ۲ رقم می خورد. همزمان با ظهور وبلاگ، وبلاگنویسی در ایران با رشد بسیاربالایی روبرو شد به طوری که در مقطعی رتبه چهارم جهان را نیز کسب کرد. اگرچه این جایگاه در سالهای بعد با افت مواجه شد اما باعث شکلگیری وبلاگستان فارسی شد.
نهاد دین و روحانیون با درک اهمیت وبلاگستان فارسی برای تبلیغ دینی و پاسخ به شبهات تلاش مضاعفی را درتولید محتوای دینی و حضور فعالانه در این فضا انجام داده است.
آنچه دراین پژوهش مورد بررسی قرار گرفت میزان استفاده روحانیون از پتانسیلهای رسانهای وبلاگ برای انتشار محتوای دینی از طریق وبلاگ بود.
بررسی نتایج ارزیابی معیارهای عام در این پژوهش نشان میدهد که وبلاگهای روحانیون از حیث ارتباط شناختی در وضعیت نه مناسب و نه ضعیفی قرار دارند و وضعیت متوسطی را میتوان برای آن ها در نظر گرفت.
یکی از مشکلاتی که وبلاگ نویسی روحانیون با آن مواجه است، آن است که در پی استقبال از برخی وبلاگها پس از مدتی روحانیون وبلاگهای خود را به وب سایت تبدیل میکنند. این تغییر ممکن است از برخی جهات قابلیت هایی را افزایش دهد. اما روح حاکم بر وب سایت و وبلاگ بسیارمتفاوت است. وبلاگ فضایی گفتگویی، صمیمی و غیر رسمی و مردمیتر نسبت به وب سایت دارد.