نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی شمال استان کرمان برگزار می‌شود
کد خبر: 1349314
تاریخ انتشار : ۱۱ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۱۴
در هفته آخر ماه صفر؛

نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی شمال استان کرمان برگزار می‌شود

گروه اجتماعی: رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کوهنبان گفت: نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی شهرستان‌های شمالی کرمان در هفته آخر ماه صفر در امامزاده سلیمان شاه کوهبنان بر‌گزار می‌شود.


رضا مطیع‌دولت، رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان کوهنبان در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از کرمان، با بیان اینکه هشتم تا 15 دی ‌به‌عنوان هفته وقف نامگذاری شده است، گفت: در این هفته مراسم روضه‌خوانی در حرم مطهر امامزاده سلیمان‌شاه هر شب‌‌ با حضور هیئت‌های مذهبی و عزاداران حسینی برگزار می‌شود.



وی با اشاره به انواع وقف افزود: در یک مورد واقف برای ملک مورد نظر وقفی خود متولی قانونی منصوب می‌کند تا اجرای نظر وی انجام شود، اما در مورد دوم وقف به‌صورت مستقیم و بدون واسطه در اختیار اداره اوقاف قرار می‌گیرد که‌ نظارت و‌ اجرای نظر واقفان بر عهده اوقاف است.



مطیع‌دولت عنوان کرد: بیش از 95 درصد موقوفات شهرستان کوهبنان مربوط به مجالس روضه‌خوانی و عزاداری ابا‌‌عبد‌الله حسین(‌ع‌) است که در بسیاری از آنها زمان برگزاری مراسم مشخص شده و در مواردی‌ نیز به مکان مراسم اشاره شده است.



وی اظهار کرد: اما ‌طی چند سال گذشته بیشتر مراسم‌های روضه‌خوانی و عزاداری که هزینه مالی آنها از طریق موقوفات حاصل می‌شود در امامزاده سلیمانشاه و در جوار قبور مطهر شهیدان برگزار می‌شود.



مطیع‌دولت تصریح کرد: 10 درصد از امور مالی اوقاف کوهبنان مربوط به اجرا و برگزاری برنامه‌های فرهنگی است که این مهم با نظر امام جمعه و فرماندار شهرستان در انجام برنامه‌های فرهنگی و مذهبی طی سال به مناسبت‌های مختلف هزینه می‌شود.



وی به تاریخچه تعزیه در کوهبنان اشاره کرد و افزود: بیش از چند‌ قرن این کار نمایشی که همراه با برنامه‌های حماسی است، انجام می‌شده که طی چند‌ سال گذشته از رونق کمتری برخوردار بوده و این امر سبب شد که نسبت به تقویت و راه‌اندازی گروه تعزیه در شهرستان مبادرت شود.



مطیع‌دولت گفت: نخستین سوگواره تعزیه‌خوانی شهرستان‌های شمالی کرمان در هفته آخر ماه صفر در امامزاده سلیمانشاه کوهبنان بر‌گزار می‌شود.



رئیس اداره اوقاف و امور خیریه کوهبنان بیان کرد: هیئت تعزیه بخش طغرالجرد مجلس تعزیه شهادت امام حسین(‌ع‌) و هیئت تعزیه‌خوانی فرح‌آباد مجلس تعزیه شهادت حضرت مسلم را اجرا می‌کند. 



وی خاطر نشان کرد: هیئت تعزیه محبان حضرت علی‌اکبر‌(ع‌) کوهبنان تعزیه بازار شام و شهادت حضرت رقیه(‌س‌) را اجرا می‌کند، هیئت تعزیه سالار شهیدان کرمان مجلس تعزیه شهادت حضرت علی‌اکبر(‌ع‌) و هیئت تعزیه دانشگاه آزاد شهرستان کوهبنان تعزیه شهادت حضرت عباس(ع) را بر روی صحنه می‌برد.

captcha