به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) سالیانه به طور متوسط حدود یک و نیم تا دو میلیون ایرانی راهی عتبات عالیات میشوند. اما چند نفر از این زائران خدمات مناسب و یا حداقل متناسب با هزینه پرداختی خود را دریافت میکنند؟
در اولین سالهای پس از سرنگونی حکومت سابق عراق، (اکنون 10 سال از آن زمان میگذرد) به دلیل جنگ و موقعیت خاص کشور عراق زائران ایرانی با اطلاع از شرایط بسیار نامناسب، امکانات بهداشتی کم، مشکلات امنیتی زیاد و نبود امکانات رفاهی از جمله هتلهای مناسب راهی کشور عراق میشدند. سفری که معمولاً در سالهای بعد هم علیرغم تمام مشکلات موجود تکرار میشد و البته هر سال تعداد زائران بیشتر و انتظار بجای آنها از بهبود شرایط نیز بیشتر میشد؛ اما این انتظارات همچنان بیپاسخ گذاشته شده است.
تأخیر در پروازها؛ معطلی طولانی در فرودگاهها/ عدم بیان علت
پروازهای زائران به عتبات عالیات معمولاً هنگام بازگشت با تأخیر مواجه میشود. فرودگاههای کشور عراق همچنان مجهز نیست. اما مسئله این است که گاهی حتی زمان پرواز نیز مشخص نیست و نه زائران اجازه زیارت و خارج شدن از هتل دارند و نه معلوم است که دقیقاً چه ساعتی پرواز خواهند کرد، ناهماهنگیهای داخل فرودگاه، عدم ارائه خدمات مناسب به زائرانی که با تأخیر پرواز مواجه هستند و سردرگمی مسئولان کاروانها از دیگر مشکلات این بخش است.
زائران زمینی عتبات عالیات؛ مشکلاتی که با بیان پایان نمییابد
نبود اتوبوسهای مناسب، تغییر اتوبوس هنگام خروج از کشور، نبود زائرسراهای مناسب بین راهی، معطلی در مرز، نبود سرویس بهداشتی مناسب در مرز عراق و ... تنها بخش کوچکی از مشکلات زائران زمینی عتبات عالیات است.
زائرانی که پس از سه روز انتظار لب مرز آن هم بدون هیچ سرپناهی، پس از دریافت ویزا با خوشحالی به سوی کربلا پر میکشند و حتی فراموش میکنند که طی این مدت چه مشکلات زیادی را تحمل کردهاند.
بهداشت؛ مشکل همیشگی زائران ایرانی در عراق
مشکلات بهداشتی اولین گلایه زائران عتیات عالیات است. متأسفانه کشور عراق همچنان فاقد زیرساختهای خدمات بهداشتی است، البته شاید بخش قابل توجهی از این مشکل به تفاوت نگاه و میزان حساسیت مردم دو کشور در قبال مسائل بهداشتی نیز بازگردد.
این مسئله به حدی حاد است که شستن دوباره قاشق، چنگال، میوه و هر چیز قابل شستنی در غذاخوریها و هتلهای کشور عراق هم برای زائران ایرانی و هم برای مسئولان عراقی هتلها امری عادی شده است و عملاً زائران ایرانی به محض ورود به غذاخوریها اول تمام چیزهای قابل شستن روی میز را دوباره! میشویند. یعنی حتی در بهترین هتلهای کشور عراق نیز از بهداشت حداقلی مورد نظر زائران ایرانی خبری نیست. با وجود این، یکبار زیارت حسین(ع) به همه اینها میارزد.
غذاهای تکراری، مانده، بیکیفیت و ...
تاکنون با زائری برخورد نکردهام که پس از سفر به عتبات عالیات از کیفیت غذاهای ارائه شده در آنجا راضی بوده باشد. البته معمولاً کیفیت میوهها خوب است.(گوجه فرنگی همیشه جزو سبد میوه است) و سعی میشود از نوشابهها، دوغها و ماست و ... ایرانی استفاده شود.
ذهنیت خود را اصلاح کنید!
وقتی به شما گفته میشود که قرار است در هتلی چهار ستاره اقامت داشته باشید چه ذهنیتی از هتل مورد نظر در فکرتان ایجاد میشود؟ ذهنیت خود را اصلاح کنید! هتل چهار ستاره یعنی مسافرخانهای که ساختمان و نمای بیرونی آن شیک اما داخل آن دقیقاً همان مسافرخانه است. اگر این هتل در شهر کاظمین قرار داشته باشد منتظر نبود وسایل گرمایش و سرمایش مناسب هم باشید.
در شهر کربلا و نجف نیز ممکن است به دلیل کمبود برق در ساعاتی از شبانهروز با مشکل سردی و یا گرمی اتاق مواجه شوید؛ سرماخوردگی شایعترین بیماری زائران ایرانی در عراق است.
مشکل تردد زائران مسن
علاوه بر تمام مشکلات مربوط به تردد در داخل هتلها که برای زائران معلول، ویلچیری و مسن مناسبسازی نشده است، زائران مسن برای تردد در برخی نقاط شهرهای مذهبی عراق مجبور هستند از وسیلهای شبیه گاری دستی استفاده کنند. به این نحو که در قبال هر مسیر مشخص وجه نقد پرداخت کرده روی گاری مینشینند.
رئیس، روحانی و مداح کاروانها
دقیقاً بستگی به شانس شما دارد. یعنی ممکن است رئیس، روحانی کاروان و مداح خوبی داشته باشید یا نه. سن بالای برخی از روحانیان کاروانها عملاً امکان ارائه خوب خدمات را از آنها میگیرد، از سوی دیگر زائران جوان، نوجوان و کنجکاو عتبات عالیات بسیار زیاد است و این قشر خاص نیاز به ارائه اطلاعات موثق تاریخی، مذهبی و اعتقادی دارند و نیاز است که توسط یک روحانی سرزنده و مطلع راهنمایی شوند.
آیا روزگار خوش عمره برای زائران کربلا هم رقم خواهد خورد؟
سازمان حج و زیارت مسئول رسیدگی به امور حجاج، عمرهگزاران و زائران عتبات عالیات (البته در گذشته زائران کشور سوریه نیز در این لیست قرار داشت) است. اما بیشترین تمرکز این سازمان در سالهای گذشته معطوف به خدمات رسانی به حجاج و عمرهگزاران بوده است.
به نحوی که بارها نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت خواستار رسیدگی به زائران عتیات عالیات و توجه به مسائل آنها همانند توجه به حجاج و عمره گزاران شده بود.
عدم توجه به زائران عتبات عالیات از زبان اوحدی
رئیس سازمان حج و زیارت در آخرین نشست خبری که با اصحاب رسانه داشت به بیان مشکلات زائران عتیات عالیات پرداخت، مشکلاتی که تنها و تنها عشق به زیارت امام حسین(ع) میتواند آنها را در نظر زائران کوچک و قابل تحمل جلوه دهد و دلیل افزایش تعداد زائران ایرانی عتبات عالیات را توجیه کند.
و اما همینک بلند پایهترین مسئولان حج و زیارت ایران در کشور عراق به سر میبرند و طبق اعلام خودشان تفاهم نامههای امضاء شده در سالهای قبل را پیگیری و برای ساختارمندکردن قیمتهای دریافتی از زائران ایرانی در عراق تلاش خواهند کرد.
در عمره و حج چه خبر است
در مناسک عمره و حج، مسئولان ایرانی تمام یک هتل را اجاره میکنند. مثلاً برجهایی با امکان اسکان چهار هزار نفر یکجا اجاره و به طور کامل تحت مدیریت مسئولان ایرانی قرار میگیرد، به این ترتیب بر تمامی مسائل بهداشتی آن نظارت درست صورت میگیرد.
آشپرخانههای مرکزی نیز وجود دارد که به طور روزانه به پخت غذاهای ایرانی اقدام میکند؛ غذاها معمولاً متنوع، باکیفیت و بهداشتی هستند و حتی غذاهای رژیمی نیز به زائران ارائه میشود، پس حجاج و عمرهگزاران مشکل غذا هم ندارند.
تداوم، مهمترین تفاوت سفر به عراق و عربستان/ سرمایهگذاری کنیم
سفر به دو کشور عربستان و عراق با تمام سفرهایی که مردم ایران به کشورهای خارجی دارند متفاوت است و مهمترین تفاوت آن تداوم آن است، همین تداوم است که سرمایهگذاری بلند مدت اقتصادی برای این سفرها را توجیه میکند.
واقعیت این است که حل بخشی از مشکلات زائران در عراق خارج از توان مسئولان ایرانی است اما در صورتی که مسئولان حج و زیارت بتوانند الگویی از خدمت رسانی در عربستان را در عراق نیز اجرا کنند، بخش قابل توجهی از مشکلات زائران حل میشود.
درست است که زائران ایرانی به عشق ائمه هر گونه مشکلاتی را در راه زیارت قبول و پس از بازگشت برای سفر بعدی برنامهریزی میکنند، اما همین زائران عاشق لایق دریافت بهترین خدمات هستند؛ خدماتی که باید منتظر ماند و دید چه زمانی محقق خواهد شد.