کد خبر: 1359496
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۵
حجت‌الاسلام آذربایجانی:

روانشناسی در نهج‎البلاغه مبحثی کاربردی که فاقد پیشینه پژوهشی است

گروه حوزه‌های علمیه: مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با اعلام خبر انتشار کتاب «روانشناسی در نهج‎البلاغه» در آینده نزدیک، بیان کرد: مباحث روانشناسی در نهج‎البلاغه از جمله مباحث جدید و کاربردی است که تا کنون پیشینه‎ای در عرصه پژوهشی نداشته است.


به گزارش خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، حجت‏الاسلام والمسلمین آذربایجانی در نشست علمی روانشناسی در نهجالبلاغه، که چهارشنبه، 25 دی‌ماه، در پژوهشگاه حوزه و دانشگاه برگزار شد، گفت: این پژوهش توسط گروه روانشناسی این پژوهشگاه در دو سال انجام شد و پس از ارزیابی در مراحل انتشار قرار گرفت.



وی افزود: مباحث روانشناسی در نهج‎البلاغه از جمله مباحث بسیار مهم، جدید و کاربردی است که تا کنون پیشینه‎ای در عرصه پژوهشی نداشته است؛ پرده‎برداری از انسان‎شناسی مورد نظر امام علی(ع) در نهج‎‏البلاغه، معرفی روانشناسی اسلامی، تدوین و ارائه یک متن درسی در خصوص آموزه‎های حدیثی در زمینه روانشناسی، انگیزه اصلی از تالیف این کتاب بوده است.



مدیر گروه روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه بیان کرد: در مقدمه این کتاب به اصولی چون رابطه علم و دین و همچنین شناخت نهج‏البلاغه اشاره شده است.



وی افزود: فصول این کتاب شامل بحث‎هایی چون انسان شناسی، ساحت‎های انسانی، معنای زندگی و.. است که در هر فصل با روش تحلیل محتوایی به ارائه بحث‎ها پرداخته شده است.



آذربایجانی عنوان کرد: مفهوم‌سازی، نظام‌سازی و پژوهش تجربی، سه مرحله اصلی سازنده این اثر بوده‎اند؛ همچنین گزاره‎های فصل یک و دو با همین روش تجربی به دست آمده است.



نهج‎البلاغه اخ‎القرآن است



وی بیان کرد: نهج‎البلاغه اخ‎القرآن است و تقطیعی که در این کتاب به رفته است به گونه‎ای نبوده که بحث‎ها را ناقص کند؛ از این رو این کتاب می‎تواند به عنوان متنی جامع برای بررسی مبانی نظری اسلامی به کار گرفته شود.



این پژِوهشگر حوزوی اظهارکرد: یکی از بخش‎های اصلی این کتاب، رفتار و تعامل اجتماعی است که در این بخش به مطالعه عمر افراد و چگونگی ایجاد رفتارهای انسانی و کنترل آنها پرداخته شده است.



وی افزود: امام علی(ع) در مهار وندالیسم اجتماعی تئوری بسیار جالبی دارند که از آن جمله می‎توان به یک تئوری بازدارندگی به عنوان تلاش در جهت عدم تجمیع شورش‎گران اجتماعی و استفاده بهینه از ظرفیت‎های مثبت وجودی این افراد جسور در اجتماع اشاره کرد.



این کارشناس حوزوی یادآور شد: رفتار حمایتی، تعامل اجتماعی، روابط خویشاوندی، یاری خداوند، حقوق نیازمندان در مال افراد ثروتمند نیز از یک الگوی رفتاری سازمان یافته در تفکر علوی در زمینه عدالت اجتماعی متناسب با رفتار حمایتی برخوردار است.



وی گفت: در بحث نفوذ اجتماعی نیز می‎توانیم از نهج‎البلاغه به الگوی تقیه، همنوایی با اکثریت و امر به معروف برسیم که در قاعده همنوایی عناصری چون همنوایی در هنگام میانه‎روی و تبعیت نکردن از اکثریت در هنگام مخالف با حق به چشم می‎خورد.

captcha