سعید مشهدی در گفتوگو با خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا) با اشاره به بهرهمندی مناسب از شبکههای اجتماعی خارجی همچون فیسبوک اظهار کرد: باید کم کم سطح فرهنگ استفاده از شبکههای اجتماعی خارجی همچون فیسبوک را بالا بیاوریم. نباید از شبکههای اجتماعی خارجی فرار کرد و وجودشان باید حتما باشد.
وی افزود: شبکه اجتماعی داخلی برای بهرهمندی مناسب دانشآموزان و دانشجوان باید وجود داشته باشد ومیتواند بخشی از مشکل را حل کند و هیچ مانعی ندارد. البته توسعه شبکههای اجتماعی داخلی این نیست که شبکه اجتماعی خارجی همچون فیس بوک را ببندیم بلکه باید با این شبکهها تعامل کنیم. اگر دشمن، تکنولوژی را اختراع کند، ما نباید آن تکنولوژی را پس بزنیم بلکه باید به سمتی برویم که بر مشکلات شبکههای اجتماعی فائق بیاییم و به سمتی برویم که دشمن را در این حوزه خلع صلاح کنیم.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در بسیاری از انقلابها، شبکههای اجتماعی نقش فوقالعادهای را ایفا میکنند. بنابراین ما از این شبکههای اجتماعی میتوانیم برای کشور سوریه بهرهمندی مناسبی داشته باشیم.
کاربران خودجوش را حمایت کنیم
وی بیان کرد: یکی از نقات ضعفمان این است که نمیتوانیم از شبکههای اجتماعی خارجی بهرهمندی مناسبی داشته باشیم.بسیاری از افراد به صورت خودجوش و بدون سرمایهگذاری دولتی در این مسیر حرکت میکنند. دولت هنوز مشوقی برای حضور افراد در این کار نشده است.
مشهدی اظهار کرد: در شرایط کنونی ما بیشتر باید به حرکتهای خودجوش دل ببندیم تا به حرکتهای دولتی و کاربران فعال را در این زمینه تشویق کنیم.
وی یادآور شد: بخش قانونی میتواند به کمک این عرصه بیاید و در حوزه قانون باید تغییراتی ایجاد شود. فیس بوک درحال تغییر است و دائما به روزرسانی میشود و هزینههای تبلیغاتی برای اشاعه در این مسیر بیشتر است.
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: مشکلی که هماکنون وجود دارد این است که چه حمایتی از فعالان شبکههای اجتماعی میشود؟ آیا تسهیلات قانونی در این زمینه محقق شده است؟ در این مسیر باید تلاش خود را انجام دهیم.
وی بیان کرد: در شبکههای اجتماعی داخلی، آنقدر از کاربران اطلاعات دریافت میکنند که شخص میترسد. واقعیت این است که باید فضایی فراهم شود تا کاربر بدون هیچ واهمهای مطلب بنویسد و در مسیر شبکههای اجتماعی داخلی گام بردارد.
رسانه ملی باید آموزشهای لازم را ارائه میکند
این کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: رسانه ملی در حوزه بهرهمندی مناسب از شبکههای اجتماعی خارجی باید آموزشهای فرهنگی لازم را ارائه کند اما متأسفانه نقطه ضعف رسانه ملی این است که پس از اتفاق کار را پوشش میدهد. زمانی که اتفاقات زایدی رخ میدهد و زمانی که ماجرا به مرحله حاد میرسد باید سعی کنیم به تبلیغات شبکههای اجتماعی داخلی بپردازیم و از آن سو هم باید به سمت آگاهی کردن کاربران داخلی برای استفاده درست از شبکههای خارجی بپردازیم.
وی بیان کرد: شبکههای اجتماعی پتانسیل انتقال مفاهیم ارزشی را دارند. چه بسیار کاربرانی را سراغ داریم که از طریق همین شبکه اجتماعی فیس بوک مسلمان شدهاند.آیا نمیتوان در همین شبکههای اجتماعی، به این شبهات و سوءتفاهمها پاسخ گفت. چگونه آنها میتوانند شبهات را از طریق شبکهها ایجاد کنند، ما هم میتوانیم از این طریق پاسخشان را بدهیم.
مشهدی اظهار کرد: از طریق شبکههای اجتماعی خارجی همچون فیس بوک میتوانیم حقانیت کشورمان را ثابت و منتقل کنیم. مدیران باید نقاط ضعف را ببینند و حل کنند. ما رسانهای همچون فیس بوک در ایران نداریم که بتواند با یک میلیارد کاربر در ارتباط باشد بنابراین فرصت خوبی است تا بتوانیم از این طریق حرفهایمان را بزنیم.
خطای 30 درصدی کاربران خودجوش را باید به صفر رساند
وی عنوان کرد: ما از تکنولوژی عقب هستیم و باید زودتر مسیر درست را بیابیم واز همین تکنولوژی در کشورمان علیه دشمن استفاده کنیم. نقطه ضعف ما درشبکههای خارجی این است که مردم عادی کار خودشان را میکنند و ممکن است که 30 درصد به خطا برود درحالی که اگر روی این موضوع تمرکز کنیم، قطعا این خطا را به صفر خواهیم رساند.